Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

nesjon

ScanFlyer Blue
Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Hei.

Jeg ønsker å komme med et forslag til hvordan man kan svi av noen Eurobonus-poeng på det som i mine øyne er en veldig unik opplevelse og en fornuftig bruk av poeng.

Det har så vidt vært nevnt på forumet tidligere: 20. mars finner en av de største astronomiske begivenheter sted på norsk jord, en total solformørkelse i Longyearbyen på Svalbard. De to forrige totale solformørkelsene på norsk jord var i 1954 og 2008, hvorav den siste kun var på ubebodde Kvitøya og ikke ble bevitnet av spesielt mange. De to neste totale solformørkelsene i Norge er ikke før 2061 og 2097, begge disse også på Svalbard. Vil du få med deg en total solformørkelse i Norge, er det med andre ord denne du bør satse på.

Jeg har vært et par ganger i Longyearbyen i mars/april tidligere og det er en utrolig vakker periode av året. Med godt vær vil denne solformørkelsen bli en helt unik opplevelse og med maksimalt flaks kan man også oppleve nordlys og ishaloer samtidig med formørkelsen (!).

Det er fullstendig kaostilstander på Svalbard disse dagene. Alt av overnatting har vært bortbestilt i 4-5 år og det er utrolig stor etterspørsel i forhold til kapasitet. Folk fra hele verden reiser langt og betaler tusenvis for å få oppleve dette fenomenet. De billigste pakketurene jeg har funnet ligger på vanvittige 36 000,- per person t/r fra Oslo i fire dager. Det er også frigjort noen hotellrom på gjestehuset til hele 20 000,- per person for fire netter for bare et helt enkelt rom pluss mat. Dette sier litt om hvor stor butikk dette er og hvor eksklusiv selve opplevelsen er.

Jeg er ikke ute etter å arrangere noen organisert fellesreise, men jeg vil gjerne tipse dere om muligheten til å få med seg dette for en billig penge og håper at mange sporty forumister kan reise sammen og ev. dele opplevelsen. For de som er glade i flyspotting, tror jeg det skal være en del eksklusive charterfly på LYR disse dagene, flyplasskapasiteten skal være ganske sprengt.

Måten å unngå overnattingsproblemet på er å ta SAS sitt ekstra kveldsfly SK4496 torsdag 19. mars kl 20.50, stålsette seg for en godt kledd "nattevakt" ute i friluft i det pene blå lyset (soloppgang kl 05.54), se solformørkelsen fra kl 10-12.15 og reise tilbake med ekstraavgangen SK4491 kl 18 (like før solnedgang, sannsynligvis vakker flytur). Totalt vil det gå temmelig nøyaktig et døgn fra avreise OSL til man er tilbake igjen på flyplassen, det bør være overkommelig selv i kaldt vær, og det er naturligvis muligheter til å oppholde seg innendørs deler av perioden. Det er selvfølgelig muligheter for å velge andre fly enn disse to, men da vil det fort bli et problem å skaffe overnatting.

Jeg har fulgt med på flypriser og tilgjengelighet helt siden billetter ble lagt ut for over et halvt år siden. Det har vært litt svingninger i tilgjengeligheten og i en lang periode var omtrent alle fly totalt utsolgt. Nå er det imidlertid noen ledige seter, men de fleste setene er stivt priset. For de aktuelle flyene ligger prisen i Go p.t. på 4548,- kr, litt mer i Plus. Prisene vil vel tvilsomt synke når folk blir oppmerksomme på denne muligheten.

I dette tilfellet kommer derfor EB-muligheten for "beste tilgjengelighet"-billetter til sin rett. Så lenge det er ledige seter på flyene, vil man få billetter til 20k poeng for EBB, 18k poeng for EBS, 16k poeng for EBG og 14k for EBD i tillegg til noen få hundrelapper i avgifter. Det skal etter mine beregninger gi god valuta for poengene. Attpåtil får man jo EB-poeng for turen, og selv om kun er snakk om en laber poengsum, så får man to segmenter som teller opp mot status.

Ekstra mye for p(o)engene blir det for de som starter turen et annet sted enn OSL. Det er mulig med gjennomgående tilslutning til de aktuelle flyene i alle fall fra BGO, SVG, KRS, AES, KSU og TRD. Ordinært prisede billetter herfra ligger på 6-7000kr, og man får i tillegg to ekstra segmenter mot status.

Det hadde vært gøy om vi klarte å fylle de resterende setene med folk fra forumet før andre tar dem. Det blir uansett en eksklusiv gjeng som får med seg denne unike begivenheten, det begrenser seg rett og slett rent fysisk og praktisk i lille Longyearbyen. Det eneste andre stedet man kan oppleve formørkelsen er på Færøyene, men der er sjansen dårligere for godt vær og like fine omgivelser som på Svalbard.

Hvis flere av dere velger å slå til på dette litt annerledes døgnet i mars eller har tanker om dette, så skriv det gjerne her. For å lese mer om formørkelsen, se www.svalbard2015.no

PS. DY flyr som vanlig 3 x ukentlig og har i motsetning til SK ikke satt inn ekstrafly til LYR. For noen kan det være et alternativ å fly DY ned igjen 20. mars allerede kl 13.30 dersom man vil raskt hjem etter formørkelsen (som er helt ferdig kl 12.15).

Last edited:
Re: Solformørkelse Svalbard 2015: EB-bonusreise

Bra tips :-)
Hadde vært helt klar for det hadde jeg ikke hatt så små unger..

Hadde jeg vært i Norge da, hadde jeg lett vært med.

Kjapt spørsmål, kan man bruke reservasjonsgarantien Club Carlson tilbyr sine top tiers også på slike datoer?

Hadde jeg vært i Norge da, hadde jeg lett vært med.

Kjapt spørsmål, kan man bruke reservasjonsgarantien Club Carlson tilbyr sine top tiers også på slike datoer?

Har vært inne på tanken. Tror det så vidt har blitt diskutert tidligere og mener å huske at det finnes et slags unntak i den garantien ved svært spesielle hendelser. Men det hadde vært interessant om noen hadde undersøkt muligheten? Det er så bortbestilt at de da må kaste ut folk/bygge nye rom, det gjør de jo ikke. Og hva om 100 stk plutselig krever det samme, det er nødt til å finnes et unntak.

Men man stiller sikkert helt først i køen om det skulle bli ledige rom når det nærmer seg.

Last edited:

Har vært inne på tanken. Tror det så vidt har blitt diskutert tidligere og mener å huske at det finnes et slags unntak i den garantien ved svært spesielle hendelser. Men det hadde vært interessant om noen hadde undersøkt muligheten? Det er så bortbestilt at de da må kaste ut folk/bygge nye rom, det gjør de jo ikke. Og hva om 100 stk plutselig krever det samme, det er nødt til å finnes et unntak.

Men man stiller sikkert helt først i køen om det skulle bli ledige rom når det nærmer seg.

Som du sier, unnntaket for Radisson Blu Polar er nevnt spesifikt i CC Terms&Conditions:

"Garantert rom-tilgjengelighet kan anmodes opp til 72 timer før reservasjonsdato, kalkulert i henhold til klokken 12 lokal tid. Garantert rom-tilgjengelighet gjelder kun for elitemedlemmers personlige hotellrom, for et standard rom til standardpris, og er underlagt det deltakende hotellets standard garanti- og avbestillingsregler. Rom-tilgjengelighetsgarantien gjelder ikke bestillinger av bonusovernatting, Points + Cash bonusopphold, eller ved Radisson Blu Polar Hotel, og gjelder ikke i tilfeller hvor et nasjonalt eller internasjonalt anerkjent arrangement foregår innen 80 km av et deltakende hotell (i henhold til Club Carlson)."

Nå har mediene begynt å skrive litt om solformørkelsen i mars, så det er nok ikke lenge før de siste flybillettene forsvinner dersom noen flere ønsker å få med seg denne unike begivenheten.

I denne artikkelen kan man se hvilke tilstander man snakker om:
http://www.dagbladet.no/2015/01/19/nyheter/innenriks/solformorkelse/37252261/

Det er fortsatt minimum 9 ledige seter på de ovennevnte flyene som gjør at man slipper å styre med denne håpløse overnattingssituasjonen. Men for all del, kjør på med varme klær!

Lonely Planet nevner for øvrig denne solformørkelsen i sin "Best in travel 2015" og den kommer til å få stor internasjonal oppmerksomhet.

nesjon, veldig godt skrevet innlegg og takk for at du tar deg tid til å dele tankene dine - det setter i alle fall jeg svært stor pris på [emoji2]

Hehe kunne jo vært interessant, eneste mulighet for å få det med seg er vel å overnatte ute evt kjenne noen som bor på Svalbard.

Ta med telt og sovepose. Så er jo saken biff. (dropp den store biffen før avreise dog, er enkelte ting som sikkert er kjipern i 30 minusgrader...)

Noen som vet hvilke fly/selskap som dukker opp? Hvor mye har Svalbard kapasitet til?

Spennende forslag. Jeg kan ikke si 100 % om det passer ennaa, men om noen drar hadde det vaert artig aa slutte seg til. Om hotell ikke er mulig til en fornuftig pris vil jeg tro at puber og restauranter holder oppe saa lenge de kan for at man skal kunne varme seg (hvis reglene tillater det).

Ikke glem at man faktisk har et ansvar for egen sikkerhet. Det er ikke helt farefritt å campe i de trakter.

Jeg tror den beste løsningen er å holde seg våken den natta. Planlegger man først å sove, så bør man ha soveposer, telt o.l. som er beregnet for ekstremkulde. Til og med campingplassen tar temmelig stive priser for å få slå opp telt der (350 NOK per pers per natt). Isbjørnvakt er også noe man må tenke på om man legger seg til for å sove. Man skal ikke langt unna bebyggelsen før man må tenke på slikt.

Jeg tviler på at barene har åpent mye lenger enn til 02.00 slik som vanlig, men da er det ikke mange timene til det blir helt lyst igjen. Lompen-senteret (kjøpesenter), biblioteket etc. er fine muligheter til å finne varmen igjen på dagtid. Kirka og hotell-lobbyer har åpent døgnet rundt i krisetilfeller, men slike tilbud bør ikke misbrukes synes jeg.

Sysselmannen har nylig sendt ut en melding til alle som planlegger besøk.
http://www.sysselmannen.no/Nyheter/Solformorkelsen-pa-Svalbard/

Det er ventet at mange kommer uten et sted å overnatte. For de som har planlagt å klare seg uten og stiller opp i store dunjakker og ørten lag med ull, så går det helt fint. Men man kan risikere uvitende langveisfarende som knapt har på seg noe annet enn solformørkelsesbriller, de er det verre med.

Ta dette som en spennende nattevakt i friluftlivets år med varme nok klær eller planlegg overnattingen grundig er min anbefaling.

Når det gjelder hvilke fly som vil være på flyplassen, så sliter jeg med å finne ut av dette selv. Det er mange reisebyråer som reklamerer med chartrede fly, så det vil sikkert være noe eksotisk å finne. Det har vært snakk om langveisfarende fly også, fra land som Japan osv., men dette kan jeg ikke bekrefte. De som har best oversikt er nok de som jobber på LYR.

Slenger det bare ut her. Er det mange fra Flyprat som har tenkt seg oppover? Jeg er nesten sikker på det blir tur. Hadde vært gøy med Fly & Øl på "toppen" av kloden! :)

Last edited:

Jeg har en plan om det sålenge det ikke dukker opp noe annet! Er bare å kle seg i varme klær så overlever man vel :)

ps: SK4491 er nå helt utsolgt. Første fly med plass etter formørkelsen er på mandag(23) med Norwegian; Tirsdag(24) med SAS.

Nå er det noe bonusbilletter igjen 19-20. 30 000 poeng+370 kr T/R. Er det en god deal? Orginalpris er 5900 kr.

Det går enda ann å skaffe seg overnatting på airbnb.no men det koster en del.

Det er jo ikkje heilt dumt? Klart, 30k er meir enn 10k i GO, men så skjer ikkje det så ofte det du kan sjå på Svalbard no.

Last edited:

Er flyplassen åpent når siste fly fra Oslo lander til det går igjen? Det lander jo ca 00.45 og flyet tilbake til Oslo går jo i 0340 tiden.. Er lite fristende å betale de summene for overnatting hvis man maks skal være der 16-17 timer.

Back