• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sola gikk ned...

putzmeister

ScanFlyer Dusty
Timen mellom 1700 og 1800 ble tilbrakt oppå en diger snøhaug ved 19R. Tanken var å prøve ut det nye objektivet mitt. Kjøpte for en tid siden Canon 70-200 2,8L is så det var på høy tid å prøve ut dets egenskaper i solnedgangen. Utvalget av flytyper og selskaper er begrenset en liten time på efdan, men prøver å variere litt.

5497976252_357308312f_b.jpg
[/url]
IMG_0023 by stein380, on Flickr

IMG_0039 by stein380, on Flickr

IMG_0064 by stein380, on Flickr

IMG_0078 by stein380, on Flickr

IMG_0090 by stein380, on Flickr

IMG_0117 by stein380, on Flickr

IMG_0141 by stein380, on Flickr

IMG_0169 by stein380, on Flickr

IMG_0181 by stein380, on Flickr

Mest for å prøve både objektiv og Adobe element 8, ser den første DAT maskinen ble veldig "kunstig", hva har jeg gjort galt her? Håper bildene ellers faller i smak.:D

Flott serie fra OSL, flott lys synes jeg. LN-RRU kom i fra Tromsø etter å ha vært innom Bardufoss en liten tur... :fly

Veldig mye flott her Stein og gratulerer med nytt verktøy:up:
Når det gjelder DAT'n er i hvert fall haloer/glorie typisk resultat av for mye "Clarity" i Raw-konverteren og/eller shadows/highlights (typisk highlights) i Elements. Forutsatt at du benytter Raw-konverteren fra Adobe (ACR) kan du jo bare åpne raw-bildet på nytt for å se hvordan bildet ser ut da raw-konverteren husker siste settinger/justeringer. Ser det greit ut her, har du gjort noe rart i Elements...Vær også oppmerksom på at kurve-verktøyet i Elements/ACR gjør samme skade da både Clarity og Shadows/highligts bare er "hurtigjusteringer".
Hvis du benytter Picasa som raw-konverter for deretter å åpne bildene i Elements,bør du selvfølgelig også sjekke om du har kødda det til her:stir
Ellers kan bruken av auto-funksjoner falle uheldig ut spesielt ved dårlys lys og vanskelige farger.
Fargene på DAT'n er jo også rimelig "sprekkeferdige" ^_^

Takk Eivind for gode tips, det er mange muligheter for å "kødde det til" ser jeg. Prøvde å myke opp samme bildet og fikk et helt annet resultat, mye bedre:D

Back