Sofia-tråden

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Sofia-tråden

Er det noe mer enn Nevski-katedralen man bør få med seg?

Er det området langs boulevard Vitosha som egentlig er sentrum?

Er en tur til Plovdiv verdt tiden?

Re: Sofia-tråden

Det er efterhånden 4 år siden jeg var i Sofia. Men en af de bedste oplevelser jeg havde var en guidet gåtur med "Free Sofia Tour" . Guiderne er utroligt vidende og hele tiden åbne over for de spørgsmål man kommer med. Og jeg kan se de stadigvæk får top anmeldelser på Tripadvisor.

Har sett det og kunne tenkt meg en tur med dem, men selv om de har turer både 11 og 18 tror jeg ikke jeg vil klare å få dem presset inn i timesplanen med mindre jeg klarer finne dem og joine den seneste turen midt i løypa. Har med hell tatt lignende turer i flere byer.

Last edited:

Er det noe mer enn Nevski-katedralen man bør få med seg?

Er det området langs boulevard Vitosha som egentlig er sentrum?

Er en tur til Plovdiv verdt tiden?

Tja, det er noen gamle utgravninger og blant annet St. George Rotunda mellom "sentrum" og katedralen. Alt er i kort gåavstand, så kan gjøres unna på et par timer.

Området er vel det nærmeste man kommer sentrum - har mest beveget meg fra området fra Løvebrua (ved elva) ned mot parlamentet og det gamle Kempinski-hotellet og videre bortetter Vitosah - der det er flust med serveringssteder.

Plovdiv anbefales! Man kan blant annet se flere romerske amfier mer eller mindre i sentrum (i den ikke-utgravde delen i sentrum var det nærmest en internettkafe inne i selve amfiet!).

Og på Lonely Planets liste over "Best Travel 2015) :up:

Spisesteder finnes det overalt og maten er varierende. Jeg har en "guilty pleasure" når det gjelder Happy, du finner en i sentrum, litt forbi nordenden av Vitosha. Gode salater, greie hovedretter og svært billig drikke. Men det flotteste er kanskje de kvinnelige "overservitørene" som holder orden på bordene. Avslappet stemning og nesten litt kult.

http://dostavka.happy.bg/index.php?page=home&city=sofia

Last edited:

Trådstarter har mange fine bilder fra Bulgaria. Spesielt artig å se bildene fra Plovdiv, som jeg antar var verdt turen (?), og ekstra morsomt med bildene fra amfiet i sentrum, som nå også tydeligvis har kafé på det som må være de ikke-utgravde delene. Anbefaler ellers Varna i Bulgaria - der finnes verdens eldste bearbeidede gull (og meg, ca tre uker i løpet av et år) :D

Bulgaria ga mersmak og jeg vil nok ta en tur til områdene nærmere Svartehavet senere.

Ble dratt med på Happy til lunsj i Plovdiv, helt greit sted og klarte gjenta det i Sofia. En av de som var forresten en indier som jobber for selskapet som han fortalte hadde overtatt callsenter for SAS. Bildemenyer gjør at man føler seg litt dum, men det er jo veldig greit. Deres hjemmelagde limonade med hylleblonst gikk ned på høykant. Havnet første kvelden opp i Hadjidraganov's kjeller for skikkelig folklore.

Hyggelig - ja har hele tiden ment at Bulgaria er "undervurdert", trolig fordi så mange forbinder landet med charterferie til relativt utskjelte steder. Men landet har jo svært mye å by på.

Det er lett å havne på "Happy-kjøret" - i Varna også fordi de har en så prominent og fin beliggenhet ved gågata, som gir flott utsikt og atmosfære. Ellers er det artig å studere disse fjonge damene som tar jobben sin så alvorlig. Bildemenyer er vel bra for barn og utlendinger, i hver fall likt for alle - limonade med hylleblomst er noter som noe som bør prøves ut!

Back