Snø/is/rim på vingen?

SpotOn

ScanFlyer Silver
Snø/is/rim på vingen?

Under landing med SAS A330-300 på ARN i dag hadde jeg god utsikt til vingen (dvs Optiontown klaffet ikke i dag...). Her kunne jeg se at det samlet seg en del rim på vingen under nedstigning, faktisk også før flyet gikk inn i skyer. Når vi nærmet oss bakken så det nesten ut som om det var akkumulert 2-3 mm med rim (se bilde) nærmere flyskroget.

IMG_6188.jpg

Nå er det jo en stor vinge, og relativt sett lite areal med rim/snø, men likevel... Er det noen varmeelementer eller tilsvarende i denne delen av vingen som burde vært slått på og som ikke var det - eller er dette noe som må påregnes?

...Flyet falt ikke ned, så jeg antar at det holder som bevis på at dette er innenfor designkriteriene.
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Dette kommer av "cold soaking" av fuel, dvs at drivstoffet i vingetankene blir kjølt ned under flyging på marsjhøyde i mange timer, og holder seg kaldt under nedstigning. Dette fører til at det kan dannes frost på over- og undersiden av vingene der drivstofftankene befinner seg. Det er kun vingeforkantene som er varmet opp.
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

En gang vi landet på Rygge med "cold soaked wings", dannet det seg et par-tre cm (!) dypt rimlag under vingen. På oversiden var det ikke like tykt lag, men det begynte å regne og derved ble det fort skøytebane på toppen av vingen, og regnvann rant ned forkant av vingen (som har hulrom inni seg og som derfor ikke blir nedkjølt av fuel). Da vannet hadde rent ned foran leading edge og igjen traff vingen, begynte vannet å renne inn mot flyskroget. Kulden i vingene gjorde at det dannet seg fæle tykke is-rander.

Vi var det eneste flyet som ba om de-icing den dagen tror jeg; men vi hadde også "mye" fuel ved landing for å kunne fly videre uten ekstra fuel-tanking.
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Vi var det eneste flyet som ba om de-icing den dagen tror jeg; men vi hadde også "mye" fuel ved landing for å kunne fly videre uten ekstra fuel-tanking.

.. og dermed ble innsparingen snudd til tapsprosjekt .. . :p
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Dette kommer av "cold soaking" av fuel, dvs at drivstoffet i vingetankene blir kjølt ned under flyging på marsjhøyde i mange timer, og holder seg kaldt under nedstigning. Dette fører til at det kan dannes frost på over- og undersiden av vingene der drivstofftankene befinner seg. Det er kun vingeforkantene som er varmet opp.

Synes det er litt rart at det danner seg så mye frost på oversiden av vingene på grunn av "cold soaking" etter at flyet har brent drivstoff hele veien fra ORD til ARN. Men nå leder jo metall varme (kulde) godt, så det skal vel kanskje ikke altfor mye kald væske til for å kjøle ned oversiden av vingen også...
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Nå holder det gjerne med et par isbiter for å holde whiskeyen kald. Tilsvarende er det nok for luft/damp over grøssekald fuel også.
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Heisan SpotOn!

Synes det er litt rart at det danner seg så mye frost på oversiden av vingene på grunn av "cold soaking" etter at flyet har brent drivstoff hele veien fra ORD til ARN. Men nå leder jo metall varme (kulde) godt, så det skal vel kanskje ikke altfor mye kald væske til for å kjøle ned oversiden av vingen også...

Du brenner av center tanken forest, saa vingetankene. Den fuelen som er igjen etter en lang flight vil ligge i vingetankene, og paa grunn av vinge dihedral er det laveste punktet mot skroget, og du kan ofte se frost paa oversiden og underside av vingen naar du kommer ned i mere fuktige luftlag. Husk det er kaldt der oppe, ofte under 50 grader C, og det er ikke uvanlig aa se fuel temperatur under 40 grader C paa lange flighter.

Paa vingene er det kun leading edge (LE) wing anti ice, med varm luft som blir sluppet inn paa innsiden av LE slats, og paa B787 er det elektriske varme elementer i steden for varm luft. Det er ofte en hydraulikk heat exchanger inne i vingetanken, men stort sett saa er dette kun for aa kjoele hydraulikk vesken, og selv om det teoretisk er noe varme overfoert til fuelen er det ikke nok til aa gjoere noe vesentlig forskjell.

For de som husker var dette et problem paa MD80 der is kunne legge seg paa overflaten av vingen inne ved skroget mellom flighter, og var du riktig uheldig kunne isen komme av under flight og treffe motorene.

Dag
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

For de som husker var dette et problem paa MD80 der is kunne legge seg paa overflaten av vingen inne ved skroget mellom flighter, og var du riktig uheldig kunne isen komme av under flight og treffe motorene.

Syns å huske at MD80 har fuel heaters? Hvis så er tilfelle, så er vel dette grunnen. Er det evt en option eller kun enkelte modeller som har slikt i serien?
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Heisan Meese!

Syns å huske at MD80 har fuel heaters? Hvis så er tilfelle, så er vel dette grunnen. Er det evt en option eller kun enkelte modeller som har slikt i serien?

Naa er det en stund siden vi opererte MD80, men jeg tror ikke aa huske at MD80 hadde et "fuel heat" system* slik det er snakk om her? Det er mulig noen her paa forumet som har mere kunnskap om dette, men du tenker kanskje paa det ETIPS (electro thermal ice protection system) systemet som ble satt paa senere? Dette var et elektrisk "teppe" som ble montert paa oversiden av vingen inne ved skroget? Dette skulle hindre at is dannet seg paa overflaten av vingen, som kunne komme loes og treffe motorene. Det var et stygt uhell men en SAS MD80 tidlig i 90 aarene der begge motorene ble satt ut av drift like etter avgang paa grunn av is fra vingene. Etter dette uhellet kom det et airworthiness direktiv for aa sjekke is paa vingene foer avgang. Det ble satt paa noen visuelle merker paa overflaten av vingen som skulle indikere om det hadde dannet seg is eller ikke, og en tekniker maatte sjekke dette foer avgang. Dette ETIPS systemet var et alternative til denne sjekken.

* Naar dette er nevnt saa har stort sett alle fly med turbinmotorer et fuel heat system i form av en fuel-olje varmeveksler. Denne sitter ofte montert ved fuel pumpen paa motoren, og har som oppgave aa varme opp fulen foer den gaar inn i fuel control systemet, og i retur saa brukes den kalde fuelen til aa kjoele ned motor oljen.

Naa fortsetter vi aa spore litt av med motor olje systemer... ^_^

Dag
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Takk for svar! Sjekket litt opp, og systemet jeg tenkte på var heatere for fuelfilter basert på bleed air, for å forhindre clogging der. Systemet blir kontrollert med FUEL HEAT-brytere i ovhd ved ign-switches. Vet ikke om dette er standard for MD-flåten eller ikke.
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

MD80 manglet vel det man kaller en "wing bladder" for å spare vekt og øke fuelkapasiteten. Dermed blir det mindre
isolasjon mellom tanken og utsiden av vingen. Fuelen (og vingen) blir da raskere kjølt ned når det er kaldt og kan føre til kondens
som fryser på vingen. Noe som vel etterhvert førte til tiltakene Dag nevner..

W
 
Last edited:
Back
Top