• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Snart kan du ta flybuss fra Jæren

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Snart kan du ta flybuss fra Jæren

Sakset fra Aftenbladet.no

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/Snart-kan-du-ta-flybuss-fra-Jaren-3004230.html

Om ikke direkte stort og ambisiøst, så det i allefall en god begynnelse.

Rogaland Taxi og Avinor bekrefter at flybusstilbudet er på plass på Bryne allerede i begynnelsen av september.

Flybussen kommer til å kjøre fra Bryne stasjon og målet er at avgangene skal passe med togtidene. Går alt etter planen kan en reise kollektivt fra Egersund til Sola på en drøy time.

Re: Snart kan du ta flybuss fra Jæren

Avganger to ganger i timen er jo veldig bra. Men lurer på hva prisen blir. Når man kun trenger fem passasjerer per buss for at det skal gå rundt må det være en del hundrelapper det er snakk om.

Halvtimesavganger må jo være veldig bra. I Osloområdet kjøres de fleste flybussene med tilsvarende. Untakene er såvidt meg bekjent SAS flybuss fra sentrum og Flybussekspressen fra Bekkestua via Ringveien og Østre Akervei som går hvert 20. minutt. Bruker sistnevnte jevnlig, og ikke sjelden er det under ti pax utenfor rushtid (formiddag) retning OSL. Prisene er fra 220,- og nedover (halv pris for pasasjerer med forhåndsbetalt kundekort). Returen er trolig bedre belagt, ettersom morgenflyene fra ute i Europa begynner å ankomme. Tilsvarende er morgenavgangene tildels smekkfulle, men tilnærmet tomme på returen.

Last edited:

Avganger to ganger i timen er jo veldig bra. Men lurer på hva prisen blir. Når man kun trenger fem passasjerer per buss for at det skal gå rundt må det være en del hundrelapper det er snakk om.

Kan jo prøve å anta noen tall. Egersund-SVG er ca. 75 km, iflg. Google Maps. Om vi antar et snittforbruk på 1 l/mil og 14 kr/l for diesel blir det 7,5*1*14=105 kr. Delt på 5 blir det 21 kr. Videre kan en anta at sjåføren får betalt for eksempel 300 kr for å kjøre den timelange turen, dvs. 60 kr. på hver av de 5. Da er prisen oppe i 80 kroner, og jeg antar at det da bør være mulig å prise billettene innfor rimelighetens grenser og fortsatt ha overskudd som dekker en akseptabel del av de faste kostnadene til vedlikehold, administrasjon, osv.

Bussen skal gå tur retur Bryne stasjon, så rundt tur ca 5 mil. 1 liter på mila er for lite på denne type kjøring på en stor sprinter, å budsjettere med mindre enn 1.5 ville ikke jeg gjort. La oss si at de optimistisk klarer seg med 2 busser. 15 liter/time ca 210 kr
600 kr timen for 2 mann: da er mann oppe i 40 kr/pax om det er 20 pax, 5 per avgang. Så har man kostnader på vedlikehold, fornye parken en gang i blandt osv. Noe lavere enn ca 70 kr pr pax fra Bryne hadde jeg ikke gått. Så kan man heller gi litt incentiver til de som reiser ofte.

Så 5 pax for å gå rundt baserer jeg på at bilene er allerede tilgjengelig, og at man vil prøve markedet. Skal ruta vare må det nok mer til en 5 i snitt.

Håper det går rundt og den blir levedyktig.

Vel, når utgangspunktet er Bryne så er jeg spent. I sin tid når der gikk flybuss fra Sandnes, Norges 8. største by ( ? ), så hadde den et snitt på 1 passasjer pr. tur, så Bryne er jeg skeptisk til, men for all del.
Begge plasser er stoppested for Jærbanen, men det er vel eneste som er noenlunde likt.

Jeg har faktisk litt tro på denne ruta. Met enn den ruten som flybussen en gang kjørte til Sandnes.

Av den enkle grunn av at det er mye billigere å kjøre til Sandnes fra Sola, enn f.eks. til Bryne. Husker selv fra min tid som drosjesjåfør at en tur til Bryne var mye mer innbringende enn en tur til Sandnes.

Back