Småfly styrtet utenfor Larvik 23NOV21

Re: Småfly styrtet utenfor Larvik

LN-PFM forsvant fra FR24 i Larvik-området.
Krysser fingrene og håper dette har gått bra.

Ser ut til at LN-PFM har fløyet rundt ved Larvik, og forsvinner fra radaren rundt 0910 lokal tid

Last edited:

Med fare for at FR24 ofte viser feil på sånne føy, så ser ikke grafen helt god ut

914975c7dff7be9fdd85e217c43dbb22.jpg

Vi må krysse fingrene for at dette gikk bra. En Diamond DA42, to motorer. Så de bør jo ha en ekstra hvis en legger av. Landing på et jorde kan gå veldig bra! Ser ut til at de har holdt på med noe airwork, øvelser.

Det var en turgåer som observerte flystyrten og som meldte ifra til politiet.

– Vi fikk en beskjed fra en utenforstående om at det var et fly som var i ferd med å styrte. Det har tatt litt tid for nødetater å lokalisere stedet, sier politistasjonssjef i Larvik, Tor Eriksen.

Dette lover jo ikke helt bra, men fingrer krysses for at det har gått bra med de tre (?) som skal være ombord.

Edit:
"Flyet er totalhavarert, sier innsatsleder på stedet Jon Terje Ste-Heli til pressen klokken 11.10."
Huff.

Sies at det ble gjort øvelse med en motor. Tramper eleven på feil pedal går det ned på sekunder.

Sent fra min SM-F926B via Tapatalk

Re: Småfly styrtet utenfor Larvik 23NOV21

Det skal ha vært 3 personer ombord, flyet er lokalisert totalhavarert dessverre.

Sies at det ble gjort øvelse med en motor. Tramper eleven på feil pedal går det ned på sekunder.

Er det vanlig å gjøre slike one-engine øvelser i bare 4000 fot? Det er jo liten buffer om man staller, eller får en wing-drop stall e.l.? Håper det har gått bra, men den altitude profilen ser ikke bra ut altså.

Er det vanlig å gjøre slike one-engine øvelser i bare 4000 fot? Det er jo liten buffer om man staller, eller får en wing-drop stall e.l.? Håper det har gått bra, men den altitude profilen ser ikke bra ut altså.
Når eleven ikke er instrument rated må man vel fly under skylaget.

Nå er jo TRF et lite stykke fra Larvik, men METARen der har meldt om CAVOK hele morgenen.

Er ikke litt av poenget med flyskole at man skal få en rating?
Man har jo ikke PPL første gang man tar av med et fly heller?

Vet ikke hvilke prosedyrer Pilot har, men når jeg instruerte i USA hadde vi minstehøyde på 500 fot for å simulere engine failure (og det ved å sette idle på en motor). Vi kunne lande slik, men altså minimum 500 fot for å starte øvelsen. Det er selvsagt en fordel at eleven trykker på rett pedal, hvis ikke kan det gå fort, og instruktøren må være forberedt på å ta over kontrollene.

Kjenner ikke detaljene, så det blir antagelser. Men har hørt fra en kilde i miljøet at de øvde på single engine.

(og 500 fot var voldsomt lite)

Slik som det ser ut på FR24 har de holdt på med diverse øvelser. Det må gjøres VFR (under skyene)

NRK melder om at det ikke er håp om å finne overlevende.

Back