Småfly nødlandet i terreng ved Elverum 10JAN21

Re: Småfly nødlandet i terreng ved Elverum.

Kan det være LN-KCH, Piper 18 super cub? Ser ikke hele reg på bildene.

Re: Småfly nødlandet i terreng ved Elverum 10JAN21

Ja det er LN-KCH. Kjøpt inn av Drammen Flyklubb i 1967

Litt mer historikk sakset fra Drammen Flyklubb sin nettside.

LN-KCH Piper SuperCub PA-18-150/180 -67mod
Dette var nå klubbens viktigste slepefly .Det opererte med slep fra 1967 helt til 1989 Helt utrolig!!!! Denne står jo i en klasse for seg. Mange generasjoner seilflygere har bltt trekt opp av denne maskinen. sleper pr.2004 på rikssenteret ved Elverum

Ser fra bildene at flyet er utstyrt med skiunderstell -en ting jeg alltid har lurt på, hvordan bremser man med skiunderstell?

Forøvrig er jeg glad for at det gikk bra med piloten.

Scooter01

Ser fra bildene at flyet er utstyrt med skiunderstell -en ting jeg alltid har lurt på, hvordan bremser man med skiunderstell?

Forøvrig er jeg glad for at det gikk bra med piloten.

Scooter01

Man bremser ikke :)

Samme med for eksempel Tiger Mothene og Standard Moth på Kjeller. Av 6 fly er det kun ett som har bremser, og de er så dårlige at man like godt klarer seg uten. Man stopper likevel på ca 150 meter på gress.

På noen fly som feks Twin Otter så kan man vel kjøre propellene i Beta/Revers for å bremse ned også.

Men, det finnes en mulighet for bremser på ski...
Airframes Alaska har sin Grizzly Claw :)

Pilotfeil: Man bruker normalt ikke forgasserising ved takoff. Tankvelger var slått på OFF i stedet for og veksle til rett tankvalg. Motoren gikk kun på det som var i rørene frem til forgasser.

Piper Super Cub har fast propell. Ingen pitch.

Strengt har den fixed pitch, men det er flere som har montert constant speed prop på Super Cub med STC.

Back