Småfly-havari, Kongsvinger flyplass 21JAN20

kekker

Onkel reisende kekker
Småfly-havari, Kongsvinger flyplass 21JAN20

Ikke så mye info enda, men følgende står i pressemeldingen, som Glåmdalen.no referer til:

Politiet fikk melding kl. 14.26 om at et småfly har havarert under landing ved Gjølstad flyplass i Kongsvinger. Det var to personer ombord i flyet. Det er for tidlig å si noe om tilstanden til personene. Pårørende er ikke varslet i saken.

Utfra bildene på glåmdalen og nrk.no, så ser det jo ut til å ha vært en rimelig grei bråstopp i forbindelse med en "flipp" av noe slag. Hvor godt er man sikkret inne i cockpit i slike fly, kjenner jeg håper litt på en slags "veltebøyle".
 
Last edited:
Re: Småfly-havari, Kongsvinger flyplass 21JAN20

Ser ut til å være en Dyn'Aero MCR-01 ULC Banbi
 
Last edited:
Re: Småfly-havari, Kongsvinger flyplass 21JAN20

Havarikommisjonen har kommet med litt mer detaljer:
https://www.aibn.no/Luftfart/Undersokelser/20-89

Flyets eier hadde kjøpt LN-YWE brukt tre måneder tidligere. 21. januar 2020 fløy eieren og en flyinstruktør landingsrunder. På siste planlagte landing entret de en lang finale og planla å lande halvveis ned på rullebanen nordover. Gressbanen er ca. 700 meter lang. Etter landingen prøvde eieren å bremse uten at det ga tilstrekkelig effekt. Instruktøren tok over kontrollene for å gjøre en avbrutt landing. Flyet kom litt luften, men skjente ut til venstre og sneiet to parkerte biler før det endte opp på et jorde og etter få meter tippet over på ryggen. Flyinstruktøren omkom og eieren kom unna med kun lettere fysiske skader. Flyet ble totalskadet.
 
Re: Småfly-havari, Kongsvinger flyplass 21JAN20

En svært tragisk ulykke, veldig trist når slikt skjer.

Men jeg stusser veldig på «planla å lande halvveis ned på rullebanen». Selv om flyet er lite og lett og normalt ikke trenger mange meterne på å stoppe; er det ikke å spise opp veldig mye av sikkerhetsmarginene når man tilsynelatende planlegger å kun bruke halve banen? Riktignok er dette en gresstripe som kan være ganske bløt noen steder, så dét kan jo ha vært medvirkende til avgjørelsen, men hva sier dere flygere?
 
Re: Småfly-havari, Kongsvinger flyplass 21JAN20

En svært tragisk ulykke, veldig trist når slikt skjer.

Men jeg stusser veldig på «planla å lande halvveis ned på rullebanen». Selv om flyet er lite og lett og normalt ikke trenger mange meterne på å stoppe; er det ikke å spise opp veldig mye av sikkerhetsmarginene når man tilsynelatende planlegger å kun bruke halve banen? Riktignok er dette en gresstripe som kan være ganske bløt noen steder, så dét kan jo ha vært medvirkende til avgjørelsen, men hva sier dere flygere?

Sjelden man planlegger å lande halvveis ned banen, eller stripa:
Om det er lang bane og man vil ha kort taxing, for eksempel Twin Otter på Edwards Air Force base (15 000 fot, eller 4.5 km) så lander man langt nede på banen ja.
Aner hva de gjorde på denne gress stripa, kanskje noe trening på merkelanding eller go-around, skjønt det skurrer også.
Tragisk at en av dem måtte bøte med livet. :cry:
 
Re: Småfly-havari, Kongsvinger flyplass 21JAN20

Sjelden man planlegger å lande halvveis ned banen, eller stripa:
Om det er lang bane og man vil ha kort taxing, for eksempel Twin Otter på Edwards Air Force base (15 000 fot, eller 4.5 km) så lander man langt nede på banen ja.
Aner hva de gjorde på denne gress stripa, kanskje noe trening på merkelanding eller go-around, skjønt det skurrer også.
Tragisk at en av dem måtte bøte med livet. :cry:

Nå må vi skille snørr og barter, LN-RTP (muligens vanskelig for en herre fra Trøndelag). Det er enorm forskjell på Edwards AFB med rimelig hard bane og ei stripe på en gård i Vinger :headbang:headbang:headbang:headbang
 
Re: Småfly-havari, Kongsvinger flyplass 21JAN20

. Nå må vi skille snørr og barter, LN-RTP (muligens vanskelig for en herre fra Trøndelag). Det er enorm forskjell på Edwards AFB med rimelig hard bane og ei stripe på en gård i Vinger

Det var ikke sammenligning Einstein, kun et ekstremt eksempel på hvorfor lande langt nede på en rullebane.
Synd å måtte forklare det...:cry:
 
Back
Top