Slutt på gebyr

X-BU

ScanFlyer Blue
Slutt på gebyr

SAS Braathens slutter å ta gebyr for tilbakebetaling av skatter og avgifter på lavprisbilletter som ikke blir brukt. Ordningen har vært praktisert siden november i fjor, og opphører 24. februar.
:cheers:

De fleste som kjøper lavprisbilletter, er klar over at de ikke får billettpengene refundert hvis billetten ikke blir benyttet. Informasjon om dette gir SAS Braathens bl.a. på sine nettsider ved bestilling over internett. Imidlertid har de krav på å få refundert de offentlige skatter og avgifter som legges på billettprisen.

- For å få dekket kostnadene vi har ved tilbakebetaling av skatter og avgifter, innførte vi i fjor høst et gebyr på 200 kroner. Det samme gjorde våre skandinaviske søsterselskaper. Bare hos oss har vi fire medarbeidere som på heltid arbeider utelukkende med dette, sier Terje Rørli, sjef for Revenue Management.

Nylig fattet Markedsrådet vedtak i en sak mot Ryanair som innebærer at det irske flyselskapet må opphøre med å kreve gebyr for tilbakebetaling av skatter og avgifter. Markedsrådet anså at ordningen er i strid med norsk markedsføringslov.

På bakgrunn av vedtaket i Markedsrådet har SAS Braathens besluttet å avvikle gebyrordningen, uavhengig av hvordan det irske selskapet vil forholde seg til vedtaket.

Replying to Topic 'Slutt på gebyr'

Godt gået SASBU - nu venter vi så og ser om det også kommer til at ske i DK og SE:nor

Er det egentlig så bra? Kostnaden er der uansett, og betyr høyere billettpriser for alle... Når det er slik, er det bare å kjøpe billetter uansett når det er skikkelig gode tilbud (type 0-100 kr + skatter), man får jo tilbake (nesten alle) pengene uansett.

Du har rett i at kostnaden er der uansett, men dersom SAS er blitt pålagt og betale tilbake pengene, stiller jo dette seg i et annet lys. Om du må betale 200 kr for å få refundert avgiftene, så får du jo egentlig ikke disse tilbake, men disse minus et gebyr, og det kan jo fort bli ingenting ut av.

Så jeg er enig i at det er rett å avskaffe gebyret på dette så lenge de er pålagt å betale tilbake pengene.

BF:naughty:

Originally posted by Bizflyer
Så jeg er enig i at det er rett å avskaffe gebyret på dette så lenge de er pålagt å betale tilbake pengene.

Klart. Men jeg vet ikke om forbrukermyndighetene nødvendigvis er til forbrukernes beste. (neppe noen kontroversiell mening det...)

Originally posted by Bizflyer
BF:naughty:

Å avskaffe gebyret er det riktige å gjøre. Det er latterlig at SAS og andre selskaper skal sitte på penger som de har tatt inn på vegne av lufthavnen og myndighetene. Men er det ikke en ide å heller oppfordre kunden til å bruke verdien av den ubrukte billetten til kjøp av ny billett innenfor tidsrammen gitt av billettreglene?
Eks. Jeg kjøper en billett for 5. juni, 500 kr + skatt. Jeg kan ikke reise av diverse grunner og må derfor kansellere. Billetten er ikke refunderbar, men jeg har da muligheten til å bruke verdien av billetten til å kjøpe meg en ny billett. 500kr som tilgodelapp til neste gang jeg skal reise. :up:

Og dette gjeld for heile SAS-gruppa, så WF har kutta dette gebyret, med virking frå 24. februar

Back