• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Slutt for DA-20 Jet Falcon i Luftforsvaret

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
I dag er det slutt for Jet Falcon i Luftforsvaret. De har vært med lenge. Husker jeg fikk kikke inn i ei maskin på midten av 70-tallet. Jeg syntes det var et flott fly men med en overraskende trang kabin.
DA-20 Jet Falcon har flydd verden rundt på oppdrag for Norge og Nato. Nå har 50 år med operative oppdrag i inn og utland fått en ende. Oppgavene vil bli overtatt av andre kapasiteter i Forsvaret, først og fremst av F-35 og P-8 Poseidon.

www.forsvaret.no/DA-20-har-gjort-en-forskjell
 
Oi, var ikke klar over at Hugin og Munin blir pensjonister. Kjært syn i lufta gjennom mange år.
 
Passerte Sola i 12-tiden , low pass på rwy 28.
De fleste sto ved rwy 18 for å bivåne low pass'en( med kameraene) , men ble både skuffet og forbannet når man oppdaget begge Falcon i det fjerne over øst-vest banen.
Deretter dreide de sydover mot Lista.
 
Passerte Sola i 12-tiden , low pass på rwy 28.
De fleste sto ved rwy 18 for å bivåne low pass'en( med kameraene) , men ble både skuffet og forbannet når man oppdaget begge Falcon i det fjerne over øst-vest banen.
Deretter dreide de sydover mot Lista.
Beskjeden på atc var østfra. sto på toppen bak atea bygget og fikk filmet endel av det.(bakketoppen bak atea har utsikt rullebanen. ullandhaugtårnet eller sørenden av flyplassen hadde kansje vært bedre.


men man må planlegge at sånne ting skjer.
 
Last edited:
Back
Top