Ryanair vs. Flysikkerhet. Slike vilkår og "betingelser" Ryanair opererer med, er definitivt med på og undergrave flysikkerheten. Det er trist at Ryanair skal kutte kostnader for en vær pris og kun tilfredstille myndighetenes minstekrav, i den evige jakten på lavkost-biletter. Minstekavene fra myndighetene er kun minstekrav og i enkelte tilfeller burde flyselskapene selv bidra til økt flysikkerhet ved og bedre arbeidsvikårene til arbeidstakerne i selskapet og generelt skape bedre rammer for kunde og arbeidstaker. Vi vet at folk flest oftere og oftere ikke bryr seg om hvilket flyselskap flysetet di har betalt for, er skrud fast i. Reisen skal være billigst mulig. Et flysete er et flysete, det er vi igrunn alle enige om. Flysetene i Ryanair, SAS og Norwegian er så og si helt like, bare beinplassen er "bittelitt" forskjellig. Derfor: en flytur er en flytur, uavhengig av selskap; Billigst er VIKTIGST! Det di aller fleste av oss ikke tenker på er flysikkerheten. Stor missnøye blandt ansatte skjules vet at di som uttaler seg om tingenes tilstand og ønsker bedring blir frøset ut pga av regelverket i selskapets ansettelses kontrakter og regler. Di ansatte blir fortalt at; "du har frivillig valgt og jobbe her og det er mange som ønsker og står i kø for og være i dine sko". Dette er jo sikkert sant også, men ikke et argument for og beholde dårlige vilkår og dårlig flysikkerhet ved og skremme di ansatte til underkastelse av et uholbart regelverk. Dette fører til arbeidstakerne pålegger seg selv munnkurv i redsel for og miste jobbene sine. Vi bør alle prøve og være litt mindre egoistiske og tenke på di menneskene som står i uverdig arbeid. Motivasjon, kunnskap, profesjonalitet, yrkestolthet, fritid og betingelser for den enkelte arbeidstaker blir offer under Ryanairs operasjon og forsaker flysikkerheten uten at noen av oss egentlig tenker så altfor mye over det. Ta foreksempel flygerne i Ryanair. Det er to flygere i vært Ryanair fly. En Kaptein og en styrmann. En nyutdannet Flyskoleelev har per i dag gjennomsnittlig brukt ca 500.000 - 800.000 NOK på en ca 3 årig grunnutdannelse. Deretter søker eleven jobber i forskjellige selskaper. Di fleste selskaper har et minimums krav til erfaring før en kan bli ansatt i en komersiell luftfartsoperasjon av denne typen, og det er svært begrensede muligheter for og få en slik type jobb rett etter endt utdannelse. Her ligger igjen Ryanair på et minimum. (Normalt kreves minimum ca 1500 flytimer og oppover for ansettelse i selskap av denne typen. Ryanair har et krav til minimum ca 250 flytimer erfaring.) Dette vet Ryanair svært godt. Flyeleven har brukt mange penger og har et formidabelt studielån som må betales. I tillegg må setifikater holdes vedlike og gyldigholdes årlig, til dyre kostnader. Dette gjør at flyelevenes desperasjonen ofte kommer Ryanair tilgode, om eleven ikke får jobb i et mindre luftfartselskap for og få den trengte erfaringen til og senere være kvalifisert til en seriøs jobb. Etter en stund får flyskoleeleven innkalling til intervju hos Ryanair. Dette intervjuet må eleven selv betale. Det koster ca 2.500 NOK for intervjuet + flybiletter/hotell til Irland/England for gjennomføring av intervjuet. "Hurra jeg fikk jobben!"... Før eleven blir ansatt må eleven selv betale ca 200.000 NOK+reise/hotell for teknisk-, operativt-, og simulator kurs på flymaskinen Ryanair bruker i sin tjeneste, samt kjøpe sin egen uniform og ID-kort. Når dette er betalt blir eleven "endelig" ansatt som styrmann. Styrmannen får nesten ikke betalt første året. Han må også betale for hotell og mat på obligatoriske overnattinger. Alt dette for og spare penger. Ryanair vet at uten erfaring på Boeing 737 maskinen og bare ca 250 flytimer totalt, vil ikke styrmannen kunne kvalifisere seg til en annen jobb hele det første året, siden han maks har lov og fly 900 flytimer årlig (Myndighetsbestemt begrensning). Dermed sitter han kanskje igjen med studielånsutgifter på et lånn i størrelsesorden ca 1.000.000 + renter, samt en nettolønn som blir redusert pga privat pensjonsparing, dyre forsikringer og ofte høye pendlings, kost og losji uttgifter Ryanair ikke er villige til og betale. Når styrmannen deretter har jobbet seg opp og fått erfaring, blir han tilbudt bedret lønn, fordi Ryanair ser at di nå har fått en vis verdi i styrmannens opparbeidede erfaring, som gjør det mulig at han kan forsvinne fra Ryanair. Lønnen styrmannen nå får er mye bedre en den han hadde det første året da han nesten ikke tjente noe som helst. Regnestykket han blir forespeilet av Ryanair gjør at han klarer seg noen år til. Men ingen pensjon, sykepenger og trygghet for uforutsette hendelser, får han betalt for. Etter en stund går det kanskje opp for styrmannen at det ikke er som han trodd det og jobbe i luftfarten og han begynner kanskje og tenke på betingelsene sine. Pensjon, sykepenger, forsikringer, fritid, familie og annet som betyr noe i livet. Det går opp for han at han har andre ting som betyr mere for han en og fly hele tiden og ikke tenke på fremtiden. Han søker jobb i andre selskaper, men finner det vanskelig og få jobb siden jobbmarkedet generelt set er trangt. Han begynner kanskje også mistenke at andre seriøse aktører ikke ønsker seg Ryanair sine piloter som ikke bryr seg om sine egne arbeidsvilkår, noe han selv vet går imot flysikkerheten. Uten tidligere lojalitet til enkelt fagforeningsarbeid og norsk foreningskultur står han der mellom barken og veden; ikke ønsker han og fortsette i Ryanair og ikke får han jobb noe annet sted heller. Missfornøyd går han tilbake i jobben i Ryanairs cockpit og setter seg bak spakene... Flysikkerhet? ... Flybilleten vi kjøper er en investering i nåværende og fremtidig flysikkerhet. Flybilleten er ikke bare betaling for et flysete...
Norsk Flygerforbund mener Ryanairs flygerturnus bryter med arbeids- og hviletidsbestemmelsene for europeisk luftfart. Flygerne krever at myndighetene gransker lavprisselskapet.
Her er en link til NRK Østfold som har intervjuet en professor i arbeidsrett
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7357190
Det var da positivt at den norske fagbevægelse endeligt arbejder aktivt for sagen. Lad os håbe de også sætter handling bag ordene.[...]
Se det. Det er slik det ligger an altså.
http://www.dagbladet.no/2010/10/29/kultur/debatt/debattinnlegg/fagforeninger/ryanair/14045565/
Vidar
Vel, selvfølgelig er Ryanair uenige....hva hadde man forventet?
Gjennomsnittslønnen til en Ryanair-ansatt var i fjor (2009) 45 333 Euro, noe som er høyere enn i for eksempel British Airways (43 079 Euro) og Lufthansa (43 330 Euro).
Men hva er en Ryanair ansatt? Er det ledelsen? Det sies jo at halvparten av kabinpersonalet jobber i et bemanningsbyrå som igjen blir leid inn til Ryanair, altså ikke direkte ansatte. Blir det feil av O`Larry og sammenligne sine gjennomsnittslønninger med de store i Europa?
..Skal diverse faglige organisationer have held med deres indsat, krævet det koordinering i hele Norden.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.