Slå av motor under taxing

WF789

ScanFlyer Gold
Medlem
Slå av motor under taxing

Ved landing på BNN i dag så observerte jeg at den ene motoren ble skrudd av rett etter oppbremsing. Deretter taxet flyet inn til parkering med én motor. Flyet fortsatte til Bodø etter rutetabell så så ikke ut som det var noen problemer.

Noen som kan tenke seg årsaken, jeg har aldri opplevd det før på ~150 flyturer med Widerøe.

Re: Slå av motor under taxing.

Jeg trodde faktisk dette var ganske vanlig. Det gjøres for å spare drivstoff og gangtid. Det benyttes på jetmotorer også, men er naturlig nok vanskeligere å oppdage.

Har ofte opplevd dette ved taxing med propell. Ofte på Atr'en. Senest på Dash8Q400 til OS i Østerrike.

I SAS og jeg vil tro andre selskaper også oppfordres flygerne til dette, dog med visse forbehold. F.eks. hvis en 737-800 veier over 60 tonn blir det fort litt krøkkete å takse på én motor. Det er også en tidsregel; stopp tidligst tre minutter etter landing, start minst to minutter før avgang. Dette pga temperaturen i motoren/olje osv. Ganske vanlig på de større flyplassene som Heathrow, Schiphol og Amsterdam. Mindre utbredt på norsk innenriks.

Ved landing på BNN i dag så observerte jeg at den ene motoren ble skrudd av rett etter oppbremsing. Deretter taxet flyet inn til parkering med én motor. Flyet fortsatte til Bodø etter rutetabell så så ikke ut som det var noen problemer.

Noen som kan tenke seg årsaken, jeg har aldri opplevd det før på ~150 flyturer med Widerøe.
Prosedyrene for dette på de små Dash'ene er relativt ny og derfor du ikke har sett det før. Q400 har gjort det i lang tid.

Gjøres for å spare drivstoff. Og det er merkbart mindre støy i kabinen og venstre propell står da i ro slik at når flyet parkerer kan bakkemannskapet "angripe" flyet med en gang på den siden og døren blir raskere åpnet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Prosedyrene for dette på de små Dash'ene er relativt ny og derfor du ikke har sett det før. Q400 har gjort det i lang tid.

Gjøres for å spare drivstoff. Og det er merkbart mindre støy i kabinen og venstre propell står da i ro slik at når flyet parkerer kan bakkemannskapet "angripe" flyet med en gang på den siden og døren blir raskere åpnet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Som nevnt over, sparer man også mye tid ved ankomst stand. Propellen må festes med stropp på Dash 8 -100/-200/-300 før passasjerene får gå ut.

Om jeg husker riktig så mener jeg at når SAS sine Fokker 50 så godt som alltid taxet inn til parkering på en motor.

Back