Skyways vann stort hos Rikstrafiken

Savipix

ScanFlyer Rusty
Skyways vann stort hos Rikstrafiken


Upphandlingen av de 10 inrikes flyglinjer som inleddes den 4 februari är nu avgjord. Det finns två stora vinnare: Skyways som flår fler linjer och Staten (Rikstrafiken) som får omkring 70 miljoner i lägre kostnader som nu kan användas till annat. Trafiken med de nya flygoperatörerna startar enligt planerna under 31 oktober, 2005 och avtalen kommer att löpa på tre år.
Resultatet av upphandlingen innebär att Skyways kommer att flyga på sträckorna Arvidsjaur - Lycksele -Arlanda, Gällivare - Arlanda och på Hemavan - Storuman - Vilhelmina - Arlanda. Man skall använda Fokker 50 Hemavan och Gällivare flygs nu av Swedline som alltså inte får fortsätta med stöd av Rikstrafiken efter oktober.
- Självklart är vi glada, säger Skyways koncernchef Jan Palmér (bilden).- Detta visar att våra ansträngningar att sänka bolagets kostnader givit resultat. Det blir lite lättare efter detta. Särskilt kul är det att komma tillbaka till Gällivare som vi trafikerat tidigare. Swedline har dock gjort ett bra jobb på den linjen med SAAB2000-trafiken, säger Palmér.

Bilden: Foto Birgitta Forsberg-Rosén




Vi frågar hur Skyways ser på konkurrensen från Kiruna där det i höst blir två jetoperatörer (SAS och Flynordic).
- Det finns en viss avledning mellan Gällivare och Kiruna. Men två jetoperatörer som trafikerar Kiruna är på tok för mycket om man skall uppnå lönsamhet.

Vi frågar vidare om hur Skyways skall trafikera Hemavan.
- Det är ännu inte klart exakt hur den tidtabellen skall se ut, men vi kommer att sätta kompetent folk att titta på detta, avslutar Palmér.

Även European Executive Express (EEE) förlorar sina linjer i Värmland, Härjedalen och till Pajala. Nex Time Jet AB (NextJet) kommer att flyga på sträckorna Torsby - Hagfors - Arlanda och på Sveg - Arlanda men en 19-sitsig Beechcraft 1900D (bilden). Nordkalottflyg AB kommer att flyga på sträckan Pajala - Luleå med en Beechcraft 200 för max 10 passagerare, vilket är hälften av dagens trafik med Jetstream 31 från EEE. Men där har beläggningen varit mycket låg.

Fram till den 31 augusti har flygbolag möjlighet att gå in med besked om att man flyger utan stöd från Rikstrafiken. Men då får bolaget publicera och åta sig en tidtabell som uppfyller kraven och förplikta sig att flyga i minst 6 månader. I ett sådant fall får bolaget ingen ensamrätt. I praktiken kan det alltså bli konkurrens på någon av sträckorna.


Rikstrafiken har på regeringens uppdrag genomfört upphandlingen av 10 inrikes flyglinjer med anledning av att de berörda regionerna inte har kunnat garanteras en tillfredställande transportförsörjning på annat sätt. Upphandlingen har genomförts i samråd med representanter för Luftfartsstyrelsen och nätverket UFNI, Utveckling Flyg i Norrlands inland. Möjligheter har funnits att lämna bud på såväl enskilda linjer som flera linjer i kombination.


-Vi är mycket nöjda både med resultatet av upphandlingen och med att samrådet med Luftfartsstyrelsen och UFNI har varit så positivt, säger Staffan Widlert (bilden), Generaldirektör på Rikstrafiken. -Vi har i och med att de nya avtalen träder i kraft sänkt statens kostnader med mer än 70 MKR per år under den kommande avtalsperioden samtidigt som upprätthåller en god kvalitet för resenärerna.

Hur det blir med tillgängligheten för turism och trafikens utveckling i Norrbotten med de nya flygplanen och trafikutbuden återstår dock att se
 
http://www.vf.se/

TORSBY/HAGFORS
Nya operatören Next Time ska passa tiderna i Torsby
Hårt kritiserade flygbolaget European Executive Express får inte fortsätta trafikera flyglinjen Torsby-Hagfors-Arlanda.
Tar över gör Stockholmsbaserade flygbolaget Nex Time Jet AB som vann statliga Rikstrafikens upphandling.
2005-06-08
Enligt ett pressmeddelande från Rikstrafiken tar det nya bolaget över trafiken i oktober.
Även andra statligt sponsrade flyglinjer i landet får vid samma tidpunkt nya operatörer.
Flygplatschef Roland Löving i Torsby ser positivt på bytet av flygbolag.
Anledningen är att nuvarande operatören European inte lyckats hålla den service resenärerna har rätt att kräva, menar han.
- VI HAR HAFT ETT FLYGBOLAG som inte riktigt har fungerat. Det har varit besvärligt med regularitet och besättningar. Det har gjort att passagerarna lämnat oss, säger Roland Löving till Radio Värmland.
De senaste två åren har antalet resenärer på den aktuella sträckan minskat med tio procent per år.
Många inställda turer och förseningar har helt enkelt fått passagerarna att tröttna.
- NÄR MAN SYSSLAR MED linjefart är det oerhört viktigt att upprätthålla regulariteten. Kunderna måste ha förtroende för transportmedlet, säger Löving, som tror att antalet resenärer kommer att öka när en ny operatör nu tar över.
- DET TROR JAG DEFINITIVT. Det finns potential för en ökning, säger han.
I övrigt innebär Rikstrafikens upphandling att Skyways Express kommer att flyga på sträckorna Arvidsjaur-Lycksele-Arlanda, Gällivare-Arlanda samt på sträckan Hemavan-Storuman-Vilhelmina-Arlanda.
Flygbolaget Nordkalottflyg AB tar hand om trafiken på linjen Pajala-Luleå.
Nex Time Jet kommer utöver sträckan Torsby-Hagfors-Arlanda, även att flyga på linjen Sveg-Arlanda.


THONY LILJEMARK
 
Back
Top