Skyways legger ned Stockholm-Stavanger

bhen

ScanFlyer Blue
Hei, skulle precis till å boka SVG-ARN med Skyways i Mai, såg biljetter låg ute forrige uke men nå er de borta. Snakket med kundeservice nå og de bekreftet at siste flyvning blir 23 Mars, linjen legges ned pga dåligt salg.

Synd, håper nåt annat bolag kan ta linjen upp igjen, den har kommit og gått litt seneste åren..

/bjørn

Re: SVG-ARN legges ned

Hei, skulle precis till å boka SVG-ARN med Skyways i Mai, såg biljetter låg ute forrige uke men nå er de borta. Snakket med kundeservice nå og de bekreftet at siste flyvning blir 23 Mars, linjen legges ned pga dåligt salg.

Synd, håper nåt annat bolag kan ta linjen upp igjen, den har kommit og gått litt seneste åren..

/bjørn

Hoppas DY tar chansen och öppnar denna rutt :)

Hoppas DY tar chansen och öppnar denna rutt :)

Denne lukning kommer jo kort efter ruten ARN-BGO lukkede. Studser over, at ruterne til GOT kan overleve, men ikke ARN.

Derudover, set i lyset af snakket om at både SQ og TG vil udvide til ARN, så bør SAS nok overveje hvordan ARN kan styrkes som hub med nogen grad af feed.

Lars

Det kan ikke være det helt store markedet mellom Stockholm og norske regionbyer?!

Siden Stockholm ikke er en utpreget hub så baserer vel disse rutene seg mye på lokaltrafikk vil jeg anta.

Itillegg er tilbudet via Oslo meget godt til/fra alle disse byene med avgang omtrent hver eneste time.

Det faktum att de lägger ner ruten tyder på det ja. Jeg har åkt denne ruten flere ganger og det har vært enkelt å se at det ikke vært noen succe om man säger så.. Som mest 15-20pax.

Er alle byer utenom Oslo regionby forresten? =) Det går vel direktelinjer både fra TRD og BGO til ARN. Så Stavanger som fjärde største by er vel da akkurat på grensen til å kunne ha dette, sett kun utifra befolkningstall.

Tror SAS hadde fyllt opp det flyget mye bedre, takket vare mulige videre connections og ikke minst varumärke. Men så opererer dom ikke med så små fly heller.

Det faktum att de lägger ner ruten tyder på det ja. Jeg har åkt denne ruten flere ganger og det har vært enkelt å se at det ikke vært noen succe om man säger så.. Som mest 15-20pax.

Er alle byer utenom Oslo regionby forresten? =) Det går vel direktelinjer både fra TRD og BGO til ARN. Så Stavanger som fjärde største by er vel da akkurat på grensen til å kunne ha dette, sett kun utifra befolkningstall.

Tror SAS hadde fyllt opp det flyget mye bedre, takket vare mulige videre connections og ikke minst varumärke. Men så opererer dom ikke med så små fly heller.
Stavanger + Sandnes er større en Trondheim og omtrent like stor som Bergen i befolkning

Men det gjør WF. Om det går riktig dårlig med anbudstildelingen får kanskje de noen fly de trenger et sted å gjøre av :D

Skyways er fortsatt ikke godt allment kjent flyselskap i Rogaland.. så det er ikke så rart det. Har jo ikke sett noe så mye reklamer fra dem i medier.. kun liten annonse i aftenbladet for noe mnd siden..

også tillegg flyr de med fly uten selskapets farger... da ser folk aldri det når de ser slike fly i lufta..

Skyways er fortsatt ikke godt allment kjent flyselskap i Rogaland.. så det er ikke så rart det. Har jo ikke sett noe så mye reklamer fra dem i medier.. kun liten annonse i aftenbladet for noe mnd siden..

også tillegg flyr de med fly uten selskapets farger... da ser folk aldri det når de ser slike fly i lufta..

Men de dukker opp som alle andre på søkemotorer og er svært godt kjent i Sverige, så de har hatt en fair sjanse. Problemet er at de har startet altfor mange risikable ruter samtidig. Dessuten har de hatt et dårlig utgangspunkt for ekspansjon ettersom de ikke har tjent penger på virksomheten for øvrig.

Rutene ARN-SVG/BGO/TRD ser jeg bare som et forsøk på å teste markedet.

Mansvellgruppen fra Ukraina som eier både Skyways og Cimber har dannet et nytt selskap: Nordic Aviation Group,
med hovedkontor i Købenahavn.
Likevel ser det ut til at Göteborg/Landvetter vil være hovedbase for operasjonene.

Fra dagens mangfoldige flyflåte sies det at selskapet skal rasjonalisere til to typer:
ca 60-seter turboprop og ca 70-seters regionaljet.

Skyways og Cimber fortsetter som separate selskaper til 2014, da en videre integrering kan komme.

Hvilke ruter som da vil bli fløyet kan vi bare gjette på.

Moderselskapet i Mansvellgruppen (eierne) - Aerosvit flyr Kiev - New York.
Med normal routing - rett over Göteborg.

En mellomlanding på enkelte avganger vil derfor ikke bety noen ommvei.
Kostnadene må selvsagt oppveies mot evt merinntekt.
Göteborgerne vil vel gjerne ha en nonstoprute over "dammen" vil jeg tro.

Har ikke peiling på trafikkavtaler mellom Skandinavia/Ukraina, men 5th Freedom er vel aktuellt.

(Bare spekulasjoner)

Folk tar nok heller et kort bytte på OSL i bytte mot å bestemme reisetidspunkt selv istedenfor å være bundet mot 2 daglige direkteavganger. Den ekstra reisetiden er ikke betydelig nok til at folk lar seg styre av Skyways avgangstider. Skyways må se seg slått av frekvens, noe de ikke kan kunkurrere mot!

Vil tippe Stavanger har noe større dragning mot direkteflygninger mot kontinentet i forhold til BGO og TRD, ettersom det ligger så nært, og at det derfor er bedre grunnlag for direkteruter østover fra disse to.

Ser samtidig at de går ned til 3 ukentlige til GOT, som Welcome Air hadde før City Airline begynte å fly ruten.

Folk tar nok heller et kort bytte på OSL i bytte mot å bestemme reisetidspunkt selv istedenfor å være bundet mot 2 daglige direkteavganger. Den ekstra reisetiden er ikke betydelig nok til at folk lar seg styre av Skyways avgangstider. Skyways må se seg slått av frekvens, noe de ikke kan kunkurrere motdisse to.

Her er jeg ikke enig, 1h25min istedenfor 2h45 (som best) gör at jeg gjerne anpassar mig til å ta direkteflyget til skyways vid helgetur, går/gikk perfekt der etter kl16 så en kan jobba hele dagen för og. Det å slippe den snart unike stressen med tollklarering i OSL på veien hjem om en har insjekket bagasje avgjör saken. Min tur i mai kostet 2200 med skyways för de tog bort ruten, lett valg til tross for att SAS og DY låg på ca 1500. Nå blev det Sas likavel då...

Uansett hvor mange innbyggere det er i Orkal og på Randaberg, uansett hvor mange meter det fra Stavanger til Sandnes og uansett hvor mange studenter det er i Stavanger, Trondheim og Bergen; alle tre byer (med tilhørende stort nedslagsfelt og nabokommuner av ikke ubetydelig størrelse) fikk sjansen med sin egen Skyways-direkterute til Stockholm, men ingen lyktes.

Uansett hvor mange innbyggere det er i Orkal og på Randaberg, uansett hvor mange meter det fra Stavanger til Sandnes og uansett hvor mange studenter det er i Stavanger, Trondheim og Bergen; alle tre byer (med tilhørende stort nedslagsfelt og nabokommuner av ikke ubetydelig størrelse) fikk sjansen med sin egen Skyways-direkterute til Stockholm, men ingen lyktes.

He-he, veldig enkelt og fornuftig oppfattet... Og når attpåtil flyene ikke hadde så mange seter å fylle opp, blir det hele enda mer merkelig...

H

1. Som Harald sier, så er tettstedet Stavanger/Sandnes større enn Trondheim. Det er dog ikke mange husene før Trondheim vokser sammen med Malvik, Melhus og Stjørdal og går forbi.

2. Når det kommer til grunnlag for passasjerer, så er befolkning i tillhørende by/tettsted bare en svært liten del av kaka. Man snakker gjerne om nedslagsfelt for å få befolkning tillhørende flyplassen. Og så har man flere andre faktorer som næringsliv, geografi/topografi pluss pluss.

Det gjenstar a se om DY virkelig pröver seg. De har iallefall en fly med langt lavere snitt-kostnader per sete, men den store spörmal er jo om det finnes seg nok volum slik at man far regnstykke til a ga i pluss.

Selv en SAS har flere ganger apnet og nedlagt ARN-SVG. Rett og slett fordi mna konkurrerer med seg selv og via-forbindeler (OSL/CPH) og sa kondenserer det ned til spörsmal hvor mye businessfolks er villigige a betale hvilked premium for en direkt-rute som vil med 73H ga en gang pa dagen...

Rett og slett fordi mna konkurrerer med seg selv og via-forbindeler (OSL/CPH) og sa kondenserer det ned til spörsmal hvor mye businessfolks er villigige a betale hvilked premium for en direkt-rute som vil med 73H ga en gang pa dagen...

Eventuelt 3-5 ganger i uken, med ganske dårlige avgangstider, slik tilfellet er på vinteren fra Trondheim og Bergen. SAS' sommerrute fra Stockholm til Tromsø, som ble lansert samtidig med Stavanger-ruten, har interessant nok vært en stor suksess.

Mod notis:
Da er alle innlegg fra "pissekonkurransen" mellom Trøndelag og Rogaland som ikke også bidro med noe som var relevant i forhold til trådens tema, flyttet over i Småprat.

EDIT: Lagt i Småprat slik at alle kan delta.

LCH - moderator

Last edited by a moderator:
Beklager at det sporet litt av i går. Men jeg blir fort engasjert.

Uansett så må jeg få si at jeg synes prisnivået mellom Trondheim og Stockholm, det være seg BGO-ARN og SVG-ARN også, er alt for høyt.

Både Norwegian og SAS flyr i dag Trondheim - København, og prisene er jo så å si like lave som de er til Oslo. Det er ofte jeg finner billige reiser til destinasjoner i Europa fra Arlanda - Men fordi det er så dyrt å komme seg til og fra ARN fra TRD, så blir det aldri til at jeg gidder å fly via Sveriges hovedstad når jeg skal ut i verden.

Det har faktisk vært relativt rimelig å reise SVG-ARN med Skyways. IKke LCC-priser, men en god del billigere enn SAS eller Norwegian via OSL. Det er jo som regel slik at direktefly er billigere enn viareiser med de hjemlige selskapene våre.

Back