Skiferie til Whister eller Aspen.

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Hei sann har veldig lyst til og reise på ski ferie til USA eller Canada. Plassene å velge mellom blir Whistler eller Aspen, har hørt disse plassene er topp for oss ski kjørere. Noen som har vært på disse plassene og stått på ski og kan fortelle hvordan det er og om priser i trekket og rundt om, selv kjører jeg twintip og er litt i jibbestilen ikke som det spiller noen rolle. Men hvordan forholdene er osv takker for svar om noen vet noe.

Whistler og Aspen er store og dyre skisteder, har ikke vært der så skal ikke uttale meg for mye egentlig. Heiskort er generelt dyrt i USA og Canada, og noen steder er det veldig dyrt. Hvis det er jibbing og park du er ute etter bør du gjøre litt research og finne steder der dette er bra.

Selv er jeg ute etter offpiste kjøring i dyp lett puddersnø når jeg reiser langt avgårde på skitur. De siste vintrene har dette ført meg til Utah med Salt Lake City og Ogden som base (Solitude, Alta, Snowbird, Snowbasin og Powder Mountain), Fernie i BC, Canada med dagstur til Whitefish, Montana i USA. Og de to foregående vintrene til Japan, Myoko Kogen og Hakkoda.

Jeg er ikke noen hard-core kjører, men kan bare si at whistler er utrolig bra. Det er også masse liv og røre for alle smaker i "bunnen av bakken". Omtrent 2,5 timer å kjøre med leiebil fra Vancouver. Fin kjøretur er det også.

Inkluder gjerne en dag eller to i Vancouver. Det er en fin by.

Aspen/Snowmass besøkte jeg i vinterferien 2008. Vi fløy til Denver, leide bil og kjørte til Glenowood Springs, CO. Var en del rimeligere med hotell i forhold til Aspen. Av det jeg fikk sett av skisenteret likte jeg godt. (Ble syk etter tre dager :( )

Whistler har jeg ikke besøkt enda, men jeg skal dit i slutten av mars. Har hørt mye positivt om skianlegget. Skal du til Whistler må du kombinere med et par dager i Vancouver som i min mening er den fineste byen i Nord Amerika.

Som også E.N. nevnte, er det en del andre gode skianlegg i Nord Amerika i tillegg til Aspen og Whistler. Bor selv i Calgary som er omringet av skianlegg. Av de aller nærmeste er Lake Louise favoritten, drar ofte på dagstur dit i helgene, men det er flere gode skisentre her i Alberta/BC som f'eks Sunshine, Nakiska, Norquay, Fernie og Kicking Horse.

Kan også varmt anbefale Whitefish, MT. Var der nylig i februar og var kjempefornøyd. Et stort skianlegg med mye varierende bakker i alle vanskelighetsgrader. Heller ikke så avskrekkende priser, vi kjøpte billetter på Costco her i Calgary og fikk dagskort til $50 per person. Planlegger å reise tilbake i april hvis forholdene holder seg.

Min anbefaling er å vurdere noen av de andre skisentrene enn bare Aspen og Whistler. Mange minst like gode skiresorter rundt om kring i Canada og USA.

Linker:
http://www.skircr.com/
http://www.skilouise.com/
http://www.skiwhitefish.com/

Last edited:
Jeg er ikke noen hard-core kjører, men kan bare si at whistler er utrolig bra. Det er også masse liv og røre for alle smaker i "bunnen av bakken". Omtrent 2,5 timer å kjøre med leiebil fra Vancouver. Fin kjøretur er det også.

Inkluder gjerne en dag eller to i Vancouver. Det er en fin by.

Jeg har stått 36 dager i Whistler så langt i år (totalt 38 ski dager). Det tar 90 minutter å kjøre til Whistler fra UBC-området, og ca. 60-70 minutter fra downtown/byen. En taxi koster ca. $250-300 én vei. Billigst hvis man er 4 eller mer. Busser vil jeg anbefale www.snowbus.com - billig og greit.

Whistler er et GIGANTISK senter. Du bør minst renne 7 dager, gjerne mer, for i det hele tatt å begynne å kjenne deg igjen. Jeg kan anbefale ski-tours i begynnelsen for å finne noen "gjemte" områder, hvis du ikke har tenkt å være der lenge. Etter 36 skidager har jeg fortsatt store deler av senteret å utforske, og jeg står lett fra 0800-1700 uten lunch :p Ha tålmodighet, og nyt det! Det er fantastisk!

Anngående jibbing, ja, det er det nok av :p hehe, jeg selv foretrekker pudder. Den beste parken vil jeg si er ved Solar Coaster på Blackcomb. Det er mange kjekke klipper/jumps i skogene også som er kanon på pudder dager. Forholdene i mars i år har vært helt hinsides med 405cm i Mars måned alene. Dumpene kom hver 3.-4. dag med 50-80cm pudder. Meget kjekt, og noe av grunnen til alle skidagene. Jeg lar ikke en pudder dag gå urørt! ;)

Veldig lurt å ta noen dager i Vancouver, meget flott by.

Legger ved 2 bilder av broren min som besøke meg. Disse er tatt Onsdag 4. April - det kom 82cm på 43 timer. That's heaven, in my opinion... Fredag 6. April kom våren for fullt, så ingen pudder etter det.

IMG_4474.JPG

IMG_4489.JPG

Back