For Norge sin del så ser man på flere måter et veldig todelt marked. Innenriks er ned, utenriks er opp. OSL er opp, stort sett alt annet er ned.
Totalt sett faller innenrikstrafikken med -1,5%, mens OSL klarer karre seg til en vekst på 0,4% her. Når man ser på hvordan alt annet faller innenriks, tyder det på at OSL her øker innenriks transfertrafikk. OSL øker da sin markedsandel og står nå for 50% av all trafikken til Avinor
Andre utvalgte på innenriks: ALF -4,4%, BGO -2,5%, BOO -0,1%, FRO -12,5%, KKN -9,7%, KRS -4,6%, KSU -14,8%, MOL -3,6%
For utland så er det totalt sett 0% endring, men for Avinor sin del så vokser trafikken med 6,3%. En viktig faktor her er jo nedleggelsen av Rygge. Sandefjord er da opp 35%, og OSL opp hele 11%, selv om det bare forklarer deler av veksten. Litt "back of the envelope" regning gir da at Ryanair sine 3 daglige til London og 1 daglige til Vilnius med 91% belegg gir en vekst på ca 40.000 passasjerer. Og når totalveksten på utland OSL er på 106.000 passasjerer så er veksten for de andre på utland utenom Ryanair på 6,7%
Ellers på utland så vokser TOS 32%, EVE 18%, BOO 10% (alle fra lave nivåer, så blir litt "russiske" prosenter) og TRD med 5%. Eller er det ganske begredelig: SVG -11%, AES -10%, MOL -3%, KRD -6% HAU-12%, BGO -6%, SVG -1,4%, TRD -2,6%, AES -3,3%, TRF -18,7%.
Ser man da totalt for de norske:
OSL: +5,7%
BGO: -3,4%
TRD: -1,4%
SVG: -4,6%
BOO: -0,5%
EVE: -3,3%
HAU: -3,7%
KRS: -4,9%
MOL: -3,4%
TOS: -0,1%
AES: -4,3%
Så er det stort sett negativt, og hos Avinor så faller alle de 17 største flyplassene unntatt OSL. TRF er jo også opp, men takket være nedleggelsen av Rygge
Ellers melder Avinor om at trafikken til USA er opp 55% og Spania opp 20%