Skandinaviske trafiktal november 2015

EvakCPH

ScanFlyer Silver
Arlanda/Swedavia er som altid tidligst ude med tal for måneden:

1.812.916 +5%

Udenrigs +6%
Indenrigs +5%

Alle Swedavias lufthavne har vækst på minimum 5% i november. Størst er Gøteborg Landvetter med +15%.

Malmø Sturup har også haft en god måned. Jeg tænker, at lufthavnen måske bliver positivt påvirket af den svenske regerings "blokade" i Øresund, som gør det mere besværligt for folk i Skåne at benytte Kastrup. Det kan i hvert fald blive en faktor, hvis blokaden fortsætter.

Danske lufthavne:

Billund -1,0%
Aarhus +4,5%
Aalborg +12,5%

Malmø Sturup har også haft en god måned. Jeg tænker, at lufthavnen måske bliver positivt påvirket af den svenske regerings "blokade" i Øresund, som gør det mere besværligt for folk i Skåne at benytte Kastrup. Det kan i hvert fald blive en faktor, hvis blokaden fortsætter.
Den kunne i et vist omfang også blive negativt ramt af de danskbosiddende, der flyver Wizzair. Har indtryk af at det alligevel drejer som en betydelig del af W6's rejsende fra MMX.

Den kunne i et vist omfang også blive negativt ramt af de danskbosiddende, der flyver Wizzair. Har indtryk af at det alligevel drejer som en betydelig del af W6's rejsende fra MMX.

Det er sandt. Wizz Air har shuttlebus-service fra København. Mener tidligere jeg har læst, at 10% af MMX's passagerer kommer fra Danmark.

Imponerende vekst på CPH, men 12% var voldsomt når man sammenligner med resten av 2015

Er også overrasket over OSL klarer opprettholde veksten i disse dager.

For SVG er vel spørsmålet hvor langt de skal falle?

Hva er det som driver at CPH har økt over 12% i november? Høres nesten feil ut spør du meg.

Feil er det vel neppe, men litt enkelt er nok Ryanair er betydelig årsak og som står for svært mye av veksten.

Av de 225.000 passasjerene CPH vokser med i november kommer 16% av dem fra den kraftige økningene på London. Stockholm, Oslo og Milano står alle for mellom 5% og 6%. Så i absolutte tall er det driverene nå man ser på topp 10 destinasjonene

IC står for 7% av veksten, men her er det vel litt "Grønnland-manipulasjon" inne i bildet

De hevder det er en sterk økning i innkommende reisende til CPH, og jeg mistenker om at det også er det vi ser på OSL?

CPH +12,2%
https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/solid-fremgang-i-november/

Jeg savner lidt LN-KGL's grafer og analyser om hvornår OSL overhaler CPH.

Det blir vel raskere utvikling i OSL når ny terminal er ferdig. Uansett blir det vanskelig for OSL å overta posisjonen som størst i Norden. København er strategisk plassert i Europa og er backet av SAS. Det er jo ikke danskene eller alle reisende i nedslagsfeltet som gjør forskjellen her.

Det blir vel raskere utvikling i OSL når ny terminal er ferdig. Uansett blir det vanskelig for OSL å overta posisjonen som størst i Norden. København er strategisk plassert i Europa og er backet av SAS. Det er jo ikke danskene eller alle reisende i nedslagsfeltet som gjør forskjellen her.

Nå er vel ikke volum i seg selv noe mål. For egen del syns jeg det er mere enn nok på Osl som det er. Tipper ny utland-innlandstransfer kommer til å gi pluss i boka til Osl. Om det er andre *A-huber eller feks AMS som vil ta tapet blir spennende å se.

Nå er vel ikke volum i seg selv noe mål. For egen del syns jeg det er mere enn nok på Osl som det er. Tipper ny utland-innlandstransfer kommer til å gi pluss i boka til Osl. Om det er andre *A-huber eller feks AMS som vil ta tapet blir spennende å se.

Klart volum er viktig. Det genererer flere ruter som igjen gjør Oslo og Norge mer attraktivt for utenlandske investeringer, etableringer og turisme. Danskene skjønte dette for 50 år siden, men i Norge tar ting litt lengre tid. Problemet er at nordmenn flest enda ikke har skjønt at vi lever i en internasjonal konkurranse. Med fallende oljepris siger virkeligheten inn på oss også.

Last edited:
Back