• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skandinaviske trafikktall april 2015

Someone

Moderator
Medlem
OSL: 1.983.606 -0,3% Innland falt med -0,5% til 902.728 og utland var flatt til 1.079.490.
Ser man på til nå i år og dermed får eliminert påskeeffekten er tallet: 7.212.872, en vekst på 0,2%. Utland er opp 2,3%, mens innland faller -1,5%. Så veksten har definitivt tatt en pause.

For OSL er forresten transferandelen følgene:
Utland: 19,8%
Innland: 29,6%
Totalt: 24,2% (Dette er vel nesten likt med CPH?)

Førstnevnte vil vel kanskje øke når forenklet tollbehandling kommer på plass til høsten, hvilket kanskje vil sette enda større press på utenlandsrutene fra andre norske flyplassen, hvilket man ser av tallene under ikke går veldig bra

For de andre større lufthavene er fallet betydlige, og tendensen i april er den samme som hittel i år, så lister bare sistnevnte:

BGO: -5,8%
SVG: -5,6%
TRD: -3,2%

BGO og SVG rammes sterkt av et fall i offshoretrafikken på 11% og 13%. BGO faller utenrikstrafikken også kraftig og er ned 6,4% hittill i år, mens innenriks bare en ned 3,4%. For SVG er det omtrent likt, bare motsatt mellom innenland og utland. På TRD holder innenrikstrafikken seg OK og er bare ned 1,8%, mens utenlands styrter hele 10,6%.

Det er tydelig at OSL i stor grad klarer seg, mens nedgangen i oljeaktiviteten nå slår kraftig inn for de tre andre store flyplassene.

Totalt for Norge er trafikken ned 2,4% hittll i år og ned 3,1% i april
 
CPH:
April: 2.128.454 -3,9%
YTD: 7.504.422 +0,1%

Dvs hittill i år er utvikling ganske lik som OSL. På CPH faller innenriks kraftig hitill i år, mens Europatrafikken er såvidt i pluss (+0,3%), mens det først og fremst er IC som stiger med +3,5%. Transferandelen er 25,5%

Ellers så ser det ut som London har absorbert mye av den økte kapasiteten og er opp 14,3% til nå i år
http://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/trafik-maj-2015/
 
Kan det tenkes at litt av nedgangen i trafikken også skyldes at "SAS har skiftet markedsstrategi ved å skru opp billettprisene og dermed akseptere lavere belegg" (sitat dn.no).

Jeg tenker da mest på trafikken fra de litt større flyplassene i Norge, hvor SAS er ganske dominerende.
 
...och ARN har nära nolltillväxt i april. 1 892 160 passagerare flög genom flygplatsen i april vilket är en ökning på hela 0,2 procent. Utrikes växte med 0,8 procent och inrikes minskade med 1,9 procent.
 
Kan det tenkes at litt av nedgangen i trafikken også skyldes at "SAS har skiftet markedsstrategi ved å skru opp billettprisene og dermed akseptere lavere belegg" (sitat dn.no).

Jeg tenker da mest på trafikken fra de litt større flyplassene i Norge, hvor SAS er ganske dominerende.

Helt sikkert.
 
Kan det tenkes at litt av nedgangen i trafikken også skyldes at "SAS har skiftet markedsstrategi ved å skru opp billettprisene og dermed akseptere lavere belegg" (sitat dn.no).



Jeg tenker da mest på trafikken fra de litt større flyplassene i Norge, hvor SAS er ganske dominerende.


Det var det første som slo meg også.
 
Kan nok legges til at SAS selv har uttalt at de merker konkurransen på europa rutene.
Det er naivt å tro at Ryanair, Easyjet og Norwegian ikke vil spise mer av SAS enn tidligere i takt med at de rapporterer fullere fly i et marked hvor veksten har stoppet opp.
 
Back
Top