SK320 sliter på Haugesund

enzv-sola

ScanFlyer Blue
SK320 sliter på Haugesund

Ser på radaren at SK320 sliter med å lande på Haugesund.
Følgende METAR:
METAR 111850Z 30010KT 3100 -RA BR BKN003 06/05 Q1009

3100 meter sikt og broken i 300.

Blir spennende å se om den diverterer til SVG - eller om den klarer det om et par forsøk! Ser den sirkler over flyplassen nå!

Re: SK320 sliter på Haugesund

Decision height på ILS CAT I er vel 200' så vidt jeg husker rett?
Da burde det jo gå greit.

Der landet SK320 :) men NAX190 er på vei inn, for se om de klarer det på første forsøket :)

DY190 diverter til Sola. 1 forsøk på Haugesund, og ikke mer ser det ut som..

Noen som vet hvorfor DY hadde approach speed på 91kt? Er det groundspeed pga. vinden? Ser for meg en så stor maskin steiler på denne farten. Denne farten minner meg mer om approach speed på en C172! :p

Hehe, kanskje det :)
Isåfall burde de tatt med litt ekstra fuel, slik at pax hadde sluppet å bli busset opp eller overnatte på hotell i SVG. Tenker nok pax på SK maskinen er glad de fløy SAS i kveld ;)

Er det ikke litt lurt å ha litt mer fuel når de visste hvordan forholdene var før avg fra Osl? Det koster vel mer å gå til alternativ flyplass enn å ta med noen kg fuel ekstra..Og approach speed var veldig lav, så dette selv og stusset på farten.

Er det ikke litt lurt å ha litt mer fuel når de visste hvordan forholdene var før avg fra Osl? Det koster vel mer å gå til alternativ flyplass enn å ta med noen kg fuel ekstra..Og approach speed var veldig lav, så dette selv og stusset på farten.

Bare for å ha det klart - jeg vet ikke om de hadde lite fuel eller hva som var årsaken. Kan også ha vært tid på crewet eller at de ved å gå til SVG med en gang kunne fikse alternativer, som kanskje ville gå tapt dersom de forsøkte flere ganger. De jeg kjenner på rad 0 tar ofte avgjørelser i samarbeid med de operasjonelle til beste for passasejerene både på denne flighten og på returen.

Saken er at guts er det nok ikke det står på.

Enig med rampen her. Kapteinen burde visst hvordan været var i ENHD og tatt med ekstra fuel. Det koster jo mer for flyselskapet + pax blir ikke særlig happy når de diverter!
Men det kan jo være andre grunner til at de ikke tok med fuel eller divertet, som vi ikke vet om... :)

De ville jo gerne ”være der når det skjer” ;)

Når folk hevder det samme om DY (dvs. at de har mer guts) så kommer SAS-folket ofte med referanse til sikkerhet osv., men det gjelder kanskje ikke i motsatt retning...;)

Når folk hevder det samme om DY (dvs. at de har mer guts) så kommer SAS-folket ofte med referanse til sikkerhet osv., men det gjelder kanskje ikke i motsatt retning...;)

Det har jo intet med det at gøre - og det ved du også godt. Jeg antyder på ingen måde at det har noget med "guts" at gøre. Det var en joke og det må der være plads til og som andre også antyder, så handler det jo sikkert om fuel at de diverter...

Herregud sådanne ting sker jo hele tiden og idag er det så DY som diverter - imorgen er det sikkert omvendt.

Back