SK2303 23.12 -spørsmål

Cloudmaster

ScanFlyer Silver
Medlem
SK2303 23.12 -spørsmål

Jeg hadde familie ombord på SK2303 OSL-KSU i dag. Litt forsinket ut av OSL og så holding over Tustna pga brøyting. Selve innflygningen ble plutselig avbrutt ca 1351 utc, flyet lå da i descend og slak styrbord sving mot terreng (men fortsatt over). I følge familien var det full gass og nesen opp, hjulene ble tatt inn etter at flyet hadde flatet ut. Cockpit sa på PA at «vi fikk en indication warning vi ikke var fornøyd med og valgte å avbryte landingen.» Etter en liten runde landet flyet normalt.

Så til saken: Basert på data fra F24 (som jeg vet er upålitelige) virker det som maskinen var på vei mot bratt terreng i descend. Dette kan vel utløse en GPWS? Setter pris på om noen med flyoperativ erfaring (og gjerne fra cockpit i A320n) tar en titt på F24 dataene og kommer med litt kvalifisert synsing.
 
Re: SK2303 23.12 -spørsmål

Dataene fra FR24 er interessante iallefall. Ut fra disse så svinger man mot høyere terreng mens man har en gjennomsynkningsrate på ca -1200 fpm. Jeg er likevel usikker på om dette er tilstrekkelig til å gi GWPS-varsler da det ser ut til at både høyde over terreng (over 1000 ft vertikal avstand til toppen av Innerbergsalen på 908m) og at gjennomsynkningsraten utenfor det som SKAL trigge slike advarsler ihht FAA TCO-C151b. Implementeringen av GWPS i A320 kan jo ha andre grenseverdier - og det er sikkert folk her på forumet som vet...
 
Re: SK2303 23.12 -spørsmål

Takk for at du tok en titt (og for at du lagde en link :)) . Det er svingen mot styrbord rundt 1351 utc som jeg stusser over her.
 
Re: SK2303 23.12 -spørsmål

Takk for at du tok en titt (og for at du lagde en link :)) . Det er svingen mot styrbord rundt 1351 utc som jeg stusser over her.

Aktivering av GPWS er så vidt jeg kan se en rapporterbar hendelse under "Regulation (EU) 376/2014", ref punkt 5(3), så om denne ble aktivert her så skal dette da i teorien ha blitt rapportert til Luftfartstilsynet. Er du tilstrekkelig nysgjerrig kan du jo rette en henvendelse dit.
 
Back
Top