SK: Frontruten sprakk

Kan tyde paa at de har hartt en braa nedstigning, og det kan fort foeles ubehagelig. Men det var nok ikke noen fare paa ferde, nei ....

Den artikkelen i VG må vel være den mest overdranatiserte artikkel som noengang har vært presentert i en norsk avis noensinne. Ikke rart at folk blir redd for å fly når slike hobbyjournalister skriver om ting de ikke har peiling på, men heller skal lage store overskrifter av noe som skjer av og til, og er ganske så ufarlig.

- Det ble foretatt en rutinemessig kontrollert landing, sier Thomas Midteide, informasjonssjef i SAS Braathens til VG Nett.

det heter vell SAS Norge?, eller hur?;) :p

Originally posted by rampen

Den artikkelen i VG må vel være den mest overdranatiserte artikkel som noengang har vært presentert i en norsk avis noensinne. Ikke rart at folk blir redd for å fly når slike hobbyjournalister skriver om ting de ikke har peiling på, men heller skal lage store overskrifter av noe som skjer av og til, og er ganske så ufarlig.

Det er nok ingen hobbyjournalist. Hun er nok ansatt i VG og har sikkert ikke doktorgraden i fly- og luftfartsfag...

Men det virka noe drøyt, ja. Slik jeg forsto det, var det vel egentlig mannen hennes som hadde sendt meldingen til en kollega/kamerat, og da spørs det vel om det ikke var et visst understatement i meldingen "vi er i live". Han skulle nok ha lagt til en smiley! :)

Dette kan jo bli en film dette her...."based on a true story":exclamati

Kan media overdrive og blåse dette opp kan vel jeg og. La oss filmatisere dette, blir nok en kassasuksess!

Det er helt utrolig! Flyet foretok en helt normal og ordinær landing, det var overhode ikke noe drama. Siste nytt er at 112 passasjerer overlevde en normal landing på OSL i dag...

Det var inte så många passagerare tycker jag. Går inte Paris bra?
För många aktörer på rutten kanske?

Hva er problemet egentlig? Om en kvinne som er gravid føler seg uvell, kan det faktisk være alvorlig. Ganske mye hets og drittslenging på dette forumet for tiden! Hva så om ikke VG er like flinke på fly-ting som dere? Think about it:old

Jeg trodde at rutene i cockpit består av 6-7 lag og at et lag slår sprekker eller ødelegges skal vel ikke være annet en en ubehagelig følelse, og skal ikke være grunn for å kalle dette nødlanding, en en landing for å få skiftet et helt nytt vindu.

Er dette riktig folken ? Leste dette i en avis i dag morges.

Jan

Det var da ikke noe kritikk mot kvinnen som følte seg uvel, som Andy og sier her så kan det jo være en bratt nedstigning når slikt skjer, men det er da måten det er vinklet & skrevet på jeg reagerer på personlig.

At VG gjør et poeng ut av en sms med innhold som "glad jeg iallefall er i live" etc synes jeg vitner om en voldsom trang for å blåse opp saken, som de fakto skjer gud veit hvor mange ganger i løpet av et år?

Jepp, det var et temmelig overdrevet oppslag på noe som jeg forstår skjer temmelig ofte.... I begynnelsen hadde VG "krigstyper" og med tipslinje (SMS-nummer, tipstelefon etc), og ikke minst "kommer tilbake med mer"! Etterpå var "kommer tilbake med mer" fjernet - for journalisten og deksen hadde vel funnet ut at det ikke var mer å skrive om. Rett og slett.

Storm i et vannglass.Windshield-delen av cockpitvinduene består av 5-8 lag med herdet glass,acryl,plastikk,etc.,og er 5-8 cm tykk,alt avhengig av flytype.Ett eller flere lag kan slå sprekker uten at det får noen konsekvenser.Hvis det innerste laget slår sprekker kan det medføre restriksjoner på noen fly.Vanlig prosedyre er å slå av windshield heat (de- og anti icing) for at ikke sprekken(e) skal spre seg.Dette medfører igjen fartsreduksjon under 10000 fot pga. fare for birdstrike.Bratt nedstigning er kun aktuelt hvis trykket faller,og var ikke problemet her.Aktuelt kun hvis et cockpit- eller kabinvindu forsvinner eller knuses.Flyet kan ha vært såpass nær KAS at man måtte synke brattere enn normalt for å miste høyde i forhold til distansen,ikke pga. sprekkene.

Neste gang bør VG kontakte pilotene for å høre hvor redde de var,men da ville det ikke bli noe å skrive om.

Originally posted by AirbusTeroI begynnelsen hadde VG "krigstyper" og med tipslinje (SMS-nummer, tipstelefon etc), og ikke minst "kommer tilbake med mer"! Etterpå var "kommer tilbake med mer" fjernet - for journalisten og deksen hadde vel funnet ut at det ikke var mer å skrive om. Rett og slett.

Dette er ikke så uvanlig. Nettavisene konkurrerer mot hverandre, det gjelder å være først ute - og inntil man har fått mer info legger man gjerne til "kommer tilbake med mer". Men enkelte ganger er det altså ikke noe særlig mer å legge til.

Det er først og fremst siteringen av tekstmeldingen om at man "er i live" som er graverende her, synes jeg. Den ville jeg nok både ha sjekka og dobbeltsjekka før jeg eventuelt skrev noe om den (men mest sannsynlig ville jeg latt den ligge!)

Back