Sjokkrapport om nestenulykker med fly

Farmer

ScanFlyer Crusty
Amerikanske myndigheter har motvillig utlevert en rapport som forteller om urovekkende mange nestenulykker innen luftfarten.

Den over 16.000 sider lange rapporten bygger på intervjuer med 29.000 flygere i USA.

De forteller blant annet om 1.266 tilfeller der fly var mindre enn 150 meter fra hverandre i lufta. Flygerne forteller også om 166 landinger uten tillatelse fra kontrolltårnet, over 500 tilfeller av såkalte harde landinger, drøyt 1.300 tilfeller der fly ukontrollert falt eller steg med over 300 fot (91 meter) og nærmere 4.300 tilfeller av kollisjoner med fugler i lufta.
Fortsettelse på denne linken ...http://www.abcnyheter.no/node/58282
 
Liker denne:

NASA forsøker å avdramatiserte rapporten og berolige passasjerene.

- Jeg kan vanskelig se at dette er noe de reisende kommer til, eller behøver å tenke på, sier talsmannen Michael Griffin. (©NTB)




NASA Says Study All But Worthless

By Russ Niles, Editor-in-Chief

Well, suppose they held an aviation safety study and nobody (except, perhaps, one particularly ticked off news agency) cared? NASA Administrator Michael Griffin told a news conference today that it has no intention of trying to glean anything meaningful from a four-year, $11.3 million survey of pilots on air safety and that if anyone else wants to wade through the 16,000 pages of gap-filled responses they're welcome to. Oh, and he doesn't expect them to find anything. "It's hard for me... to see any data here that the traveling public would care about or ought to care about." he told puzzled reporters who thought they might be covering a press conference about aviation safety. Instead they witnessed the political lid being firmly closed on an issue that has dogged NASA for two months and which Griffin clearly wanted no more part of. The release of the data came after a heavily publicized series of stories by the Associated Press on NASA's refusal to release the documents under a freedom of information request. The normally staid news agency made it clear it was less than satisfied with the culmination of its investigation.
 
Sjokkrapport? Hva er forskjellen på en sjokkrapport, en sensasjonsrapport, en krisemelding og en...tja, tabloidartikkel?

NASA har blitt presset av media - gjennom politikere - til å frigi rapportens rådata, i hovedsak for å tilfredsstille sensasjonshungeren.

Jeg vedder en krone på at rapportens hensikt, som andre NASA lager, er å finne "hotspots" og kunne gi råd om forbedringsområder eksempelvis ved konkrete lufthavner, trafikkrysningpunkter osv, og dataene er samlet inn for å brekkes ned i helt konkrete tema.

Media ønsker overskrifter, og dersom man slipper løs rådata vil rapporten virke mot sin hensikt, den kan medføre at flygere, teknikere og andre er mer motvillige til å rapportere hendelser, siden de nå vet at media bare står og venter på å kaste seg over dem.

Freedom of Information — flott, men alt til sin tid. Det er en grunn til at en del sikkerhetsrapporteringssystemer er konfidensielle, og den grunnen har med rapportørens tillit til at egen åpenhet behandles med omhu i systemet.
 
Det er sant, og dataene er som nevnt ikke engang behandlet ennå.

None of the data "should be viewed or considered at this stage as having been validated," NASA Administrator Michael Griffin told reporters in a conference call Monday afternoon.

http://http://www.cnn.com/2007/TECH/space/12/31/nasa.airsafety/index.html?iref=newssearch

Denver-Frontier-fatigue saken (som jeg herved kaller den) ble jo også meldt inn anonymt til NASA ASRS, men var ikke så vanskelig for media å spore. Så håper de er\var flinkere til å behandle anonymiteten før de ga ut dataene.
 
Back
Top