Sjekk passet før du reiser

imm

ScanFlyer Crusty
Sjekk passet før du reiser

Dagens førstesideoppslag i Sandefjrords Blad er reiserelatert. Omtrent hele førstesiden er viet saken, med stor overskrift og et stort bilde. "Her knuses feriedrømmen".
Det høres jo veldig brutalt ut det da, men faktum er at veldig mange blir stående igjen på flyplassen fordi de mangler gyldig pass.

Det er sikkert unødvendig å si det til dere men jeg gjør det allikevel: Kjære forumister, sjekk passet i god tid før dere skal reise. Sjekk utløpsdatoen, og at hovedsiden ikke har gått opp i liminga.

http://www.sb.no/nyheter/her-knuses-feriedrommen-1.5409628

Vennlig hilsen
Imm

Re: Sjekk passet før du reiser

Og i samme slengen. Sjekk regler om visum i god tid før avreise. Veldig dumt å bli sendt hjem grunnet ugyldig eller manglende visum.

Det er mange pass fra rundt 2003-2004-2005 som har dårlig kvalitet på bildesiden. Dvs at hele siden kan løsne fra permen.

Isåfall får man gratis nytt pass, men samme utløpsdato som det opprinnelige passet. Hvis siden løsner helt er ikke passet gyldig.

Husk også at det i mange tilfeller kreves at passet skal være gyldig 6 mnd etter hjemkomst også. Ikke at jeg skjønner hvorfor men.....

Det er mange pass fra rundt 2003-2004-2005 som har dårlig kvalitet på bildesiden. Dvs at hele siden kan løsne fra permen.

Isåfall får man gratis nytt pass, men samme utløpsdato som det opprinnelige passet. Hvis siden løsner helt er ikke passet gyldig.

Skal man reise til USA trenger den siden bare og ha løsnet delevis, så får du ikke reise.
Anbefaler det alltid til alle passasjerer som har pass med tynn bildeside, bytt før det skjer noe. Har stoppet en del på grunn av det der

Jeg har lært. Det gikk akkurat, med få dagers margin, å få komme meg til Marokko for noen år siden. Regelen var at det skulle være gyldig minst 3 mnd etter utreise. Det holdt med et par dager.... :-D

Husk også at det i mange tilfeller kreves at passet skal være gyldig 6 mnd etter hjemkomst også. Ikke at jeg skjønner hvorfor men.....

Kan være om det skulle skje noe som gjør at du ikke kan reise hjem, så man ikke plutselig blir sittende i utlandet med ugyldig pass.

OT: imm, er det deg det er bilde av i papirutgaven av SB?

Leste forleden at politiet ogsaa er i ferd med aa gaa tomme for noedpass, saa det er nok en grunn til aa sjekke godt .....

Back