• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sjekk den køen

Re: Sjekk den køen

Stod selv i køen på OSL i 20min for et par uker siden. Det jeg reagerte på var at ikke alle slusene var i bruk, hadde man brukt alle så hadde ventetiden vært betydelig kortere.
 
Re: Sjekk den køen

Har aldri noen gang sett alle slusene i drift, og jeg drar nesten ukentlig fra OSL på torsdager eller fredager. Spiller ingen rolle hvor mye kø det er, det er alltid 4-5 luker som er stengt.
 
Re: Sjekk den køen

30 minutters kø i rushtrafikken en fredag er jo ikke bra. Er dette stort sett et engangstilfelle, eller er det slik hver fredag? Har opplevd at køen har startet utenfor sperrebåndene, men at det allikevel har tatt ca. 10 minutter å komme gjennom så de tar hvertfall godt unna selv om køene ser lange ut.

Folk som hyler og syter kan jo ta seg en tur innom andre flyplasser for å sammenligne, sjekk både kø i security og immigrasjon. OSL er generelt gode synes jeg, men noen ganger baller det på seg.
 
Re: Sjekk den køen

Det jeg reagerte på var at ikke alle slusene var i bruk, hadde man brukt alle så hadde ventetiden vært betydelig kortere.

Amen. `Noen´(OSL til syvende og sist ?) burde bruke penger på at det alltid var folk nok på jobb til å bemanne alle/nok sluser i rushtiden, det burde være en prioritert forpliktelse overfor de reisende.
Kan ikke unngå å tenke at det er ofte er en unødvendig flaskehals pga. underbemanning.
 
Last edited:
Re: Sjekk den køen

Har aldri noen gang sett alle slusene i drift, og jeg drar nesten ukentlig fra OSL på torsdager eller fredager. Spiller ingen rolle hvor mye kø det er, det er alltid 4-5 luker som er stengt.

Alle slusene var heller ikke i drift dagen etter 22 juli.
 
Re: Sjekk den køen

Man må vel regne med kø når man reiser kollektivt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er fornuftig ressursbruk å dimensjonere sikkerhetskontrollen slik at det aldri er kø, og på OSL er det vel heller ikke så ille. Jeg ha da vært andre steder hvor det er mer kø.
 
Re: Sjekk den køen

Man må vel regne med kø når man reiser kollektivt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er fornuftig ressursbruk å dimensjonere sikkerhetskontrollen slik at det aldri er kø, og på OSL er det vel heller ikke så ille. Jeg ha da vært andre steder hvor det er mer kø.

Neida OSL er langt i fra ille. 90% av tia er du igjennom på under 5 minutter. Verste køa jeg har sett må ha vært på LAX. Jeg var glad jeg hadde domestic F billett og kunne hoppe over den køen for å si det slik. Fortvilte vektere spurte om folk hadde F/business billett og/eller gullkort. Var glad jeg kunne svare ja på det spørsmålet. Ble så eskortert til fronten av køen.
 
Re: Sjekk den køen

Man må vel regne med kø når man reiser kollektivt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er fornuftig ressursbruk å dimensjonere sikkerhetskontrollen slik at det aldri er kø, og på OSL er det vel heller ikke så ille. Jeg ha da vært andre steder hvor det er mer kø.

Nei, Oslo er ikke så gale, og det er helt klart at OSL har klare beregninger på hvor mye kø som "lønner seg". Det største problemet er de dagene prognosene til OSL bommer totalt, og i de tilfellene kan køene være helt håpløse. Da er det ekstra irriterende å se at bemanningen er tilpasset halvparten av passasjervolumet og køen bare vokser.

Spørsmålet er hvordan man kan bomme så grovt på prognosene sine så ofte når antall PAX er ganske forutsigbart.
 
Re: Sjekk den køen

Kom hjem fra jobb på Malta fredag ettermiddag og måtte dessvere mellomlande på Gardermoen! Havnet bakerst i den j***a køen... Har EBG, men siden det ikke går an å benytte Fast Track på innenriks endte det nesten med at jeg ikke rakk flyet tilbake til Trondheim. Sto i over 45 min...

Denne uken har jeg bestilt via København på tur hjem fredag da jeg ikke gidder dette styret mer. Har skjedd utallige ganger at Gardermoen hoper seg opp, spesielt på fredager, og må jo innrømme at frem til de idiotiske tollmyndighetene tillater direkte transfer uten å måtte gjennom ny security, så vil jeg gjøre alt for å unngå Gardermoen!
 
Re: Sjekk den køen

K
Denne uken har jeg bestilt via København på tur hjem fredag da jeg ikke gidder dette styret mer. Har skjedd utallige ganger at Gardermoen hoper seg opp, spesielt på fredager, og må jo innrømme at frem til de idiotiske tollmyndighetene tillater direkte transfer uten å måtte gjennom ny security, så vil jeg gjøre alt for å unngå Gardermoen!

Nå må vi skille snørr og barter her. Du kan risikere ny security selv om tollvesenet tillater direkte transfer. Det er vel pt. bare utenlandsgatene gatene på sydsiden (37-49?) du vil slippe ny security på.

Uavhengig av tollvesenet kunne OSL (hvis vilje) laget "Transfer FastTrack security" for utland-innland. Burde også vært ukomplisert å sjekke at folk har gjennomgående billett siden alle billetter sjekkes elektronisk. De kunne satt av en egen kø og sluse for transferpax oppe, helt i enden, og bruk denne til vanlig pax fra den vanlige køen når det ikke er noen transferpax.
 
Re: Sjekk den køen

Uavhengig av tollvesenet kunne OSL (hvis vilje) laget "Transfer FastTrack security" for utland-innland.

Se der snakker vi.. Har aldri tenkt den tanken, men det ville faktisk lettet veldig.
Utfordringen med security på OSL er uansett ikke de normale køene, de er som oftest korte og greie. Problemet er at security er så uforutsigbart, og dermed må man beregne inn mye mer margin på en connection. Til sammenligning holder 30 min i CPH, og med litt medvind rekker man også en kaffe i loungen.
 
Re: Sjekk den køen

Man må vel regne med kø når man reiser kollektivt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er fornuftig ressursbruk å dimensjonere sikkerhetskontrollen slik at det aldri er kø, og på OSL er det vel heller ikke så ille. Jeg ha da vært andre steder hvor det er mer kø.

Dette er helt OK det, men da faller hele begrunnelsen for å nekte selskaper å betale for å tilby Fast-Track. Hadde de benyttet alle gatene selv, så hadde det vært greit, men det gjør de beviselig i praksis aldri.
 
En måte å komme seg i Fast-Track på Innland , du kjøper en full pris, refunderbar bilett til utlandet med SK. Går igjennom Fast-Track, bruker ikke billetten, men krever refusjon på ubrukt bilett. Vips så fungerer det. Dette er dog minst teori, så vet ikke om det funker..
 
Re: Sjekk den køen

En måte å komme seg i Fast-Track på Innland , du kjøper en full pris, refunderbar bilett til utlandet med SK. Går igjennom Fast-Track, bruker ikke billetten, men krever refusjon på ubrukt bilett. Vips så fungerer det. Dette er dog minst teori, så vet ikke om det funker..

Dette går da også med Norwegian fullflex billetter. Og der blir ikke billetten fakturert før du faktisk reiser. Yap Norwegian har fasttrack på fleksible utenlandsreiser såvidt jeg ser av denne tråden.
 
Re: Sjekk den køen

Nå må vi skille snørr og barter her. Du kan risikere ny security selv om tollvesenet tillater direkte transfer. Det er vel pt. bare utenlandsgatene gatene på sydsiden (37-49?) du vil slippe ny security på.

Uavhengig av tollvesenet kunne OSL (hvis vilje) laget "Transfer FastTrack security" for utland-innland. Burde også vært ukomplisert å sjekke at folk har gjennomgående billett siden alle billetter sjekkes elektronisk. De kunne satt av en egen kø og sluse for transferpax oppe, helt i enden, og bruk denne til vanlig pax fra den vanlige køen når det ikke er noen transferpax.

Hvorfor skal man gjennom security om man slipper tollen? Er overhodet ingen grunn til det, sikkerhetskontrollen er jo lik innen EU. Etasjedelingen på Gardermoen ble laget en gang i tiden for man trodde EU ville kreve skille mellom ankomst og avgangspassasjerer, noe EU aldri har innført.

Jeg vil heller ikke ha en Transfer FastTrack, da betyr det bare at alle andre må stå mye lengre i kø. Man må jo sjekke passasjerene like mye.
 
Back
Top