Siste sesong for Vulcan bomber

Hadde vert kjekt å se den fly igjen. Godkjennelsen fra CAA blei trukket i 2015, blir spennende å se om de får det til eller om de må demontere den

Sent fra min SM-X706B via Tapatalk
 
Oooooops .....

5d04cb45e5cbdf72f3ea0371667bbe68.png
 
Hadde vert kjekt å se den fly igjen. Godkjennelsen fra CAA blei trukket i 2015, blir spennende å se om de får det til eller om de må demontere den

Sent fra min SM-X706B via Tapatalk


pensjonering er forklart i god detalj her. generelt forklart er delene på denne motoren lagd av nisje selskap som ikke eksisterer. der man enkelt sagt ikke kan signere arbeid på deler.
på jet blir det fort 2 nuller på timekostnad ha noe sånt i lufta.




https://web.archive.org/web/20151031120814/http://www.vulcantothesky.org/history/eof-q-a.html

Q 1 - Which are the three expert companies who are ceasing support?
A - The decision to cease support, and consequently cause XH558 to cease flying, was made collectively by BAE Systems, Marshall Aerospace and Defence Group, and Rolls-Royce.

Q 2 - Why is their support essential?
A - Since XH558 has been designated by the CAA as a complex-category ex-military aircraft, the CAA requires continued airworthiness design support to be in place from the manufacturer, or an equivalent organisation suitably approved for this purpose. To maintain XH558’s Permit to Fly, this must cover each aspect of the design and must be the subject of a formal agreement.
reddit detaljforklarer mer. kortversjon er at spitfire og merlin motorer kan bygges på verksted da de er enklere bygd. tilegg til at det finnes flere fly å bruke deler fra. moderne fly har mer materialer som har begrenset levetid.

https://www.reddit.com/r/aviation/comments/16ttaae/why_planes_like_vulcan_bomber_lose_airworthy/
 
Last edited:
Back
Top