Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

SQ321

ScanFlyer Gold
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det hadde vært bra!
Jeg bruker ruten mellom CPH-SIN fra tid til annen med jobben, og virker på meg som at det alltid er mange nordmenn i Business-kabinen.

Hvis vi får en egen rute håper jeg vi slipper det tullet ARN har med stopp i DME, det har jeg prøvd en gang, og aldri igjen!
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det hadde vært bra!
Jeg bruker ruten mellom CPH-SIN fra tid til annen med jobben, og virker på meg som at det alltid er mange nordmenn i Business-kabinen.

Det er ingen godt bevart hemmelighet at det er nordmenn som fyller biz ut fra CPH og det er nettopp disse SQ ønsker å tilfredsstille i kampen mot EK, QR og andre med et direkteprodukt...:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/p6Oj1/Luksussetene-til-Singapore-har-flest-nordmenn
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det er ingen godt bevart hemmelighet at det er nordmenn som fyller biz ut fra CPH og det er nettopp disse SQ ønsker å tilfredsstille i kampen mot EK, QR og andre med et direkteprodukt...:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/p6Oj1/Luksussetene-til-Singapore-har-flest-nordmenn

Dette har det jo blitt snakket om i mange år, at det er nordmenn som i stor grad "bærer" København-ruta. I så fall synes jeg det er underlig at SQ øker størrelse på materiell og øker frekvenser til København og samtidig åpner ny rute til Stockholm før Oslo. Det henger ikke på grep. Jeg mistenker at dette muligens er noe overdrevet ...
 
Last edited:
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Singapore Airlines er helt topp ! Selv i economy er de en drøm å fly med

Kanske var en dröm en gång i tiden, men idag utmärker de sig väl inte nämnvärt från andras ekonomiklass? Inte utifrån min upplevelse i alla fall.

Klarar SQ verkligen fylla flygen från CPH, ARN och OSL?
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Dette har det jo blitt snakket om i mange år, at det er nordmenn som i stor grad "bærer" København-ruta. I så fall synes jeg det er underlig at SQ øker størrelse på materiell og øker frekvenser til København og samtidig åpner ny rute til Stockholm før Oslo. Det henger ikke på grep. Jeg mistenker at dette muligens er noe overdrevet ...

Hvis disse som reiser va CPH stort sett kommer fra Vestlandet er det helt naturlig .. For disse er det som regel enklere å reise via CPH enn via OSL - spesielt på returen.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Dette har det jo blitt snakket om i mange år, at det er nordmenn som i stor grad "bærer" København-ruta. I så fall synes jeg det er underlig at SQ øker størrelse på materiell og øker frekvenser til København og samtidig åpner ny rute til Stockholm før Oslo. Det henger ikke på grep. Jeg mistenker at dette muligens er noe overdrevet ...

CPH-ruten er vel stadig kun 5 gange ugentlig? De kom jo med ARN i stedet for at gå daglig på CPH.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Hvis disse som reiser va CPH stort sett kommer fra Vestlandet er det helt naturlig .. For disse er det som regel enklere å reise via CPH enn via OSL - spesielt på returen.

Det har du rett i. Det kommer nok en del reisende fra Stavanger, Bergen og Ålesund, men også Oslo er stor på olje/gass og har i tillegg shipping/finans/offentlig forvaltning, så jeg vil anta at Oslo-området utgjør en betydelig andel av trafikken.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

I så fall synes jeg det er underlig at SQ øker størrelse på materiell og øker frekvenser til København og samtidig åpner ny rute til Stockholm før Oslo.

Skulle heller ikke forundre meg at SAS har en finger med i spillet her mtp at nye *A ruter blir lagt til ARN og CPH i stedet for direkte til OSL, nemlig for at Air India, SQ, air china og ET inntil nylig, skal fly dem inn til CPH og ARN, og så kan SAS tjene penger på å frakte dem siste stykke til Norge, noe også kan stemme med tidligere uttalelser fra SK om at det ikke er marked for nye IC-ruter fra OSL, da de vil ha dem via ARN og CPH for å ''kanskje'' tjene mer pæng på å fly dem flere flights.

En ren hypotese fra meg, som også kanskje er litt overdrevent og banning i kirka, men ingenting overasker meg i denne bransjen..
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det hadde jo vært topp :)

Singapore burde jo hatt ruten Singapore - Houston via Oslo, da hadde de hatt bra med pax både øst og vest i det de knyttet to av norsk næringslivs topp internasjonale Huber sammen.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Skulle heller ikke forundre meg at SAS har en finger med i spillet her mtp at nye *A ruter blir lagt til ARN og CPH i stedet for direkte til OSL, nemlig for at Air India, SQ, air china og ET inntil nylig, skal fly dem inn til CPH og ARN, og så kan SAS tjene penger på å frakte dem siste stykke til Norge, noe også kan stemme med tidligere uttalelser fra SK om at det ikke er marked for nye IC-ruter fra OSL, da de vil ha dem via ARN og CPH for å ''kanskje'' tjene mer pæng på å fly dem flere flights.



En ren hypotese fra meg, som også kanskje er litt overdrevent og banning i kirka, men ingenting overasker meg i denne bransjen..



Et par av de selskapene du nevner her er ikke SAS spesielt samarbeidsvillige med......

Og hadde nok helst sett de holdt seg unna Skandinavia, og feeden er nok litt motvillig
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det er ingen godt bevart hemmelighet at det er nordmenn som fyller biz ut fra CPH og det er nettopp disse SQ ønsker å tilfredsstille i kampen mot EK, QR og andre med et direkteprodukt...:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/p6Oj1/Luksussetene-til-Singapore-har-flest-nordmenn

Ja, og dermed er jo utfordringen at en rute på OSL samtidig undergraver deres egen rute til CPH. Og dermed sitter avgjørelsen litt lenger inne
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det har du rett i. Det kommer nok en del reisende fra Stavanger, Bergen og Ålesund, men også Oslo er stor på olje/gass og har i tillegg shipping/finans/offentlig forvaltning, så jeg vil anta at Oslo-området utgjør en betydelig andel av trafikken.

Men majoriteten av trafikk Norge-Singapore stammer fremdeles fra Oslo-området/Østlandet, og den har faktisk en høyere andel premiumsetebehov ;)
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Skulle heller ikke forundre meg at SAS har en finger med i spillet her mtp at nye *A ruter blir lagt til ARN og CPH i stedet for direkte til OSL, nemlig for at Air India, SQ, air china og ET inntil nylig, skal fly dem inn til CPH og ARN, og så kan SAS tjene penger på å frakte dem siste stykke til Norge, noe også kan stemme med tidligere uttalelser fra SK om at det ikke er marked for nye IC-ruter fra OSL, da de vil ha dem via ARN og CPH for å ''kanskje'' tjene mer pæng på å fly dem flere flights.

En ren hypotese fra meg, som også kanskje er litt overdrevent og banning i kirka, men ingenting overasker meg i denne bransjen..

Det er direkte dårlig butikk for SAS å fly det siste stykke fra ARN eller CPH til OSL, husk f.eks. billettprisen SIN-ARN vs SIN-CPH vs SIN-OSL via ARN eller CPH er svært lik, så i utgangspunktet er ikke SQ villig til å gi mye til SAS for den siste strekningen, langt mindre enn hva SAS kan selge samme sete for lokalt. Ofte kan det også dreie seg om et betydelig antall seter på forbindelses avgangene som igjen kan blokkere for SAS sin egen butikk (Jeg har jobbet med samme problemstilling Europa til Seattle via SFO både for Air France og for Virgin Atlantic og for VS sin del var ikke Virgin America villig til å gi god nok deal og nok seter så brorparten ble med Alaska!).
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det hadde jo vært topp :)

Singapore burde jo hatt ruten Singapore - Houston via Oslo, da hadde de hatt bra med pax både øst og vest i det de knyttet to av norsk næringslivs topp internasjonale Huber sammen.

Noen som vet hvordan SIN-MUC-IAH går om dagen? Kan det være at denne ruten, som jo ble endret fra DME til MUC som mellomstopp, blir endret igjen? Ville kanskje vært logisk med tanke på oljetrafikk?
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det hadde jo vært topp :)

Singapore burde jo hatt ruten Singapore - Houston via Oslo, da hadde de hatt bra med pax både øst og vest i det de knyttet to av norsk næringslivs topp internasjonale Huber sammen.

SAS og SQ har JV så SAS kommer aldri til å tillate at SQ skal ta en del av del lukurative oljetrafikken som i dag går med SK materiell over Atlanteren.
 
Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Jeg synes ruten fra CPH er svært dekkende og ikke minst reisevennlig for reisende herfra (SVG). En liten morgenflight ned. Litt lounging og avgang 12:30. Helt topp!
Enda bedre på retur. Halvannen time mellom ankomst og avgang til SVG, baggasje sjekkes helt fram og det handles taxfree rett før du forlater terminalen.
Enkelt og greit.
OSL suger noe skikkelig når en kommer fra utland og skal videre i Norge.
 
Back
Top