SilkAir blir Singapore Airlines

Someone

Moderator
Medlem
Singapore Airlines er nå midt i en transformasjonsprosess, og som endel av dette er planen å la deres regionale datterselskap SilkAir bli endel av Singapore Airlines. Det betyr at SQ for første gang siden noe sånt som 1990, vil ha narrowbody i flåten, da 737 maskinene (-800 og -MAX 8) til SilkAir etterhvert vil bli overført. Dog vil dette ta noe tid, da dette ikke skjer før de har fått byttet interiør i maskinene, blant annet med lie-flat i business, for å få en konsistent produkt. Så vi snakker minst 2020. Et par av SilkAir sine ruter er ganske lange

https://www.singaporeair.com/en_UK/...rticle/?q=en_UK/2018/April-June/ne1718-180518

18 May 2018 - Singapore Airlines’ (SIA) regional wing, SilkAir, is to undergo a significant investment programme to upgrade its cabin products as part of a multi-year initiative that will ultimately see it merged into SIA.

Etter Tigerair og Scoot nylig ble slått sammen, vil da Singepore Airlines gruppen nå gå fra 4 til 2 brands
 
Singapore Airlines er nå midt i en transformasjonsprosess, og som endel av dette er planen å la deres regionale datterselskap SilkAir bli endel av Singapore Airlines. Det betyr at SQ for første gang siden noe sånt som 1990, vil ha narrowbody i flåten, da 737 maskinene (-800 og -MAX 8) til SilkAir etterhvert vil bli overført. Dog vil dette ta noe tid, da dette ikke skjer før de har fått byttet interiør i maskinene, blant annet med lie-flat i business, for å få en konsistent produkt. Så vi snakker minst 2020. Et par av SilkAir sine ruter er ganske lange

https://www.singaporeair.com/en_UK/...rticle/?q=en_UK/2018/April-June/ne1718-180518



Etter Tigerair og Scoot nylig ble slått sammen, vil da Singepore Airlines gruppen nå gå fra 4 til 2 brands

Interessant er også at vide, hvor de begynder at være SQ-opereret. Indtil videre får man jo ikke EB-point, når det er MI-operated (SilkAir). Men de siger, ikke før et passende antal fly er blevet opgraderet og det påbegyndes ikke før 2020, så det er vel nok ikke realistisk før 2021.
 
Singapore Airlines hadde vel i starten også 737 i flåten. Den gang i samarbeid med Malaysia.
 
Singapore Airlines hadde vel i starten også 737 i flåten. Den gang i samarbeid med Malaysia.



Ja, både som Malaysia Singapore Airlines og når de skilte lag med Malaysia

a4f2e5fa6a9211856016b4c0e3b4a63e.jpg


Siste narrowbody i flåten var 757 frem til starten av 90-tallet
 
Ja, både som Malaysia Singapore Airlines og når de skilte lag med Malaysia

a4f2e5fa6a9211856016b4c0e3b4a63e.jpg


Siste narrowbody i flåten var 757 frem til starten av 90-tallet

DC-8-63 og jeg opplevde litt over middels turbulens med en SQ 757 mellom Singapore og Malaysia på slutten av 80-tallet... #fikklivetigave
 
SQ hadde 737-100 først som jeg selv fløy KUL SIN i 1974. MAS 737-200 SIN KUL.
 
SQ har vel også hatt B707 (narrow-body) i flåten...samt pgså den enda slankere Concorde (som var BA sin)
 
Joda, det har de hatt før DC 10-30 og OPPLEVD ;). Under AA DC10-10 crash på ORD 25. mai 1979, ble verdensflåten av DC 10 satt på bakken.

Tilfeldigvis skulle jeg ha SQ DC-30 fra CPH til Singapore 20. juli 1979. De satte inn 707-320B, 9V-BBA . ( Routing CPH ZRH DXB CMB SI, Paya Lebar )

Ved landing CMB etter laang sirkling, fikk vi vite at teknisk med understellet. Havnet på hotell i Lanka. (Tidligere skrevet om i kort trip report ). Avgårde utpå neste dag... Sånn er livet....
 
SQ har vel også hatt B707 (narrow-body) i flåten...samt pgså den enda slankere Concorde (som var BA sin)

Kun G-BOAD som gikk noen turer med SQ-livry på venstre side og BA på høyre. BA cockpit crew og mest SQ baki. Stoppet i Bahrain begge veier. Planen var å forlenge ruten til Melbourne, de hadde sågar fått på plass en supersonisk korridor over Australia, men det kroklet seg til med overflygingstillatelser i Malaysia og India.
 
Som endel av prosessen her så vil Silkair i løpet av 2019 og 2020 overføre noen fly og totalt 17 ruter til lavprisselskapet Scoot, frem til Silkair merges inn i Singapore Airlines i 2020. Samtidig dropper Scoot 4 ruter, som da fremover kun vil bli fløyet av Silkair og Singapore Airlines (2 hver)

https://www.aviation24.be/airlines/...coot-ahead-of-merger-into-singapore-airlines/

Scoot is to take over a number of SilkAir’s routes over the next two years, ahead of SilkAir’s merger into Singapore Airlines (SIA). Scoot will also be transferring some of its services to existing destinations served by SIA and SilkAir
 
Downgrade for pilotene å gå fra A320 til 737, men nå kan de vel lettere avansere innen samme selskap.
 
Silk har da 737 allerede?



Stemmer. De er i god prosess med å bytte ut A319/A320 med 737-800 og 737-MAX 8. Da har nå 9 Airbusser igjen og 17 737-800. Et av få selskap som har gått «den veien»

Samtidig går det A320neo og A321neo til deres lavprisselskap Scoot. Så gruppen kjører en ganske gjennomfør strategi på å handle både fra Airbus og Boeing
 
Planen er første flight under Singapore Airlines brandet nå i mars. Og blir vel da trolig en 737-800, og ikke MAX
 
Av en eller annen grunn ser det så rart ut å se en 737 i Singapore Airlines farger. Den ser så altfor liten ut.
 
Back
Top