SHT med rapport etter allvorlig hendelse i 2006.

kekker

Onkel reisende kekker
Jeg husker ikke denne spesifikke saken, men SK925 og KL1174 var tydeligvis på kollisjonskurs 7. januar 2006.

Flyene lå på kryssende kurs på FL340 over Vest-Agder og ble ikke oppdaget av flygeleder, iallefall ikke tidlig nok.
TCAS ble utløst sammtidig som flygelederen begynte å rydde i flokene.

Rapporten fra SHT

SAS925 og KLM1174 lå på kryssende kurser over Svensheia i Sør-Norge. Begge fløy i tildelt høyde, flygenivå 340. Vakthavende flygeleder oppdaget konflikten da luftfartøyene var ca. 8-9 NM fra hverandre, og instruerte begge om å svinge 30 grader til høyre, noe bare SAS925 gjorde. Omtrent samtidig mottok begge luftfartøy instruksjon fra det luftbårne antikollisjonssystemet TCAS (Traffic Collision Avoidance System) om henholdsvis å stige og å synke. Fare for sammenstøt ble avverget ved at flygebesetningene fulgte sine respektive TCAS RA-instruksjoner (Resolution Advisory). Som følge av dette ble minste horisontale avstand mellom luftfartøyene, uten at vertikal atskillelse på 1 000 ft var ivaretatt, 2.7 NM.
I kjent stil øyner nettavisene muligheten til å lage en heftig overskrift, her den lokale utgaven Trønder-Avisa: Her kolliderer nesten Værnes-flyet


Fra sammendraget i rapporten:

Det var bl.a. systemsvakheter knyttet til utforming av trafikkbord og distribusjon av trafikkstripper, noe som vanskeliggjorde flygelederens konfliktsøk. Videre er det avdekket at det bakkebaserte sikkerhetsnettet STCA (Short Term Conflict Alert), som skulle varsle flygelederen dersom definert atskillelsesminima var i ferd med å bli underskredet, ga varsel senere enn forutsatt.
 
Last edited:
Det er litt vanskelig å finne ut av om det ble TCAS ut av dette, eller om flygeleder ryddet opp..

Det står da klart og tydelig at flyene fikk RA fra TCAS som ble fulgt av begge besetningene.
 
Back
Top