Shortcut elite status Skyteam/OneWorld?

teamseacow

ScanFlyer Silver
Buenos tardes! :)

Enkelt og greit: Finnes det "juksemåter" for å få elite status hos OneWorld eller Skyteam som f. eks. Aegean gir i *A?

Tenker da på lav terskel for gullstatus, bra poengopptjening eller evt. andre måter for å oppnå dette på.

Ja, hos AA kan man ta "Gold/Platinum Elite Challenge", og må da få 5 000 / 10 000 EQP (dvs kvalifiserende POENG, ikke miles, en del økonomiklasser gir 50% EQP) innenfor 3 mnd. Hvis du "består" innen 16. juni får du statusen ut februar påfølgende år, hvis du tar den etter 16/6 får du resten av året + hele neste år + ut februar året etter. Tatt litt etter husken, men du finner detaljene her:

http://www.flyerguide.com/wiki/index.php/Challenge_(AA)
http://www.flyertalk.com/forum/amer...age-elite-status-challenge-gold-platinum.html

Gold er ganske lett å klare hvis man skal på langtur med OW (BA/AA/IB/QF/JL + AA-codeshare er gyldig), også med billig økonomi. Det er selvfølgelig en stor ulempe at mange billige klasser gir 50% EQP - men samtidig gir de aller fleste bookingklassene opptjening (i motsetning til hos Star Alliance, hvor mange gir 0%). Dermed gir en tur med BA OSL-LHR-SFO-LHR-OSL t/r 6117 / 12 234 / 18 352 EQP for hhv. deep discount / discount / full-fare + WTP + business + first. Se oversikt her: http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/british.jsp.

Det koster 120-240 USD å registrere seg for en challenge, men man kan fint ha booket billettene før man registrerer utfordringen - og man kan velge når den skal starte. Selv kommer jeg til å starte en for Platinum i oktober, fordi jeg har booket DXB-LHR-LAX med QF+BA. Med 150% opptjening gir det meg 13 314 EQP, og jeg vet derfor på forhånd at jeg kommer til å klare den.

Last edited:
Takk for linken, var ikke klar over at denne var så fleksibel! Trodde at det bare gjaldt AA? Men platinum blir ganske vanskelig å vedlikeholde, med mindre doble status miles gjelder på alle OW-flyvninger (for da må jeg bare fly 25000 fysiske miles)?

Finnes noe sånt for SkyTeam? :) Fant ut at bl. a. Vietnam og Mexicana krever bare 30.000 miles for gullstatus, i tillegg til at Mexicana har et Ungdomsprogram (noen som kan forklare den?) :)

Takk for linken, var ikke klar over at denne var så fleksibel! Trodde at det bare gjaldt AA?
Ser ut som det ble utvidet til selskapene i post #2 i 2012. (Dessverre ikke hele alliansen)
AA Gold er som nevnt OW Ruby som tilsvarer sånn cirka silver i *A.

Finnes noe sånt for SkyTeam? :) Fant ut at bl. a. Vietnam og Mexicana krever bare 30.000 miles for gullstatus, i tillegg til at Mexicana har et Ungdomsprogram (noen som kan forklare den?) :)
Mexicana er konkurs for lenge siden ;) Du tenker kanskje på Aeromexico?

Last edited:
Takk for linken, var ikke klar over at denne var så fleksibel! Trodde at det bare gjaldt AA? Men platinum blir ganske vanskelig å vedlikeholde, med mindre doble status miles gjelder på alle OW-flyvninger (for da må jeg bare fly 25000 fysiske miles)?
Doble miles gjelder (nesten) hele OW som Platinum (http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/e...chorLocation=DirectURL&title=elitestatusbonus). Men lurer på om det bare er "redeemable miles", ikke statusgivende miles.

Mexicana er konkurs for lenge siden ;) Du tenker kanskje på Aeromexico?
Mexicana er da ikke konkurs, men under "Chapter 11" ;) Men mente Aeromexico ja :p

Men ungdomsprogrammet til Aeromexico, anyone? Er dette noe som gjelder bare for mexicanske statsborgere, gir dette bedre opptjening? Nettsidene ser fine ut, men de er helt håpløse!

Det virker som at de 100% statustillegg er Status Miles, og følgende ligger på flyerguide:
In contrast, flights on partners other than oneworld airlines and Alaska Airlines/Horizon Air earn only RDM, with no elite qualifying miles or points
Det indikerer at OW-flights, gir elite qualifying miles + statustillegg.
http://www.flyerguide.com/wiki/index.php/Miles_and_Points_(AA)
http://www.aa.com/i18n/disclaimers/mileageBonuses.jsp

Skulle ønske at du hadde rett, men etter det jeg kan finne er det kun "base miles" som gir EQM (med unntak av hvis det er under 500):

http://www.flyerguide.com/wiki/index.php/Bonus_Miles_Calculation_(AA)

Det er et sammensurium uten like, egentlig er det rart at AA har elites i det hele tatt med dette systemet.

Fornyelse av Platinum krever 50 000 EQM eller 50 000 EQP eller 60 segments. Hvis man ikke rekvalifiserer på vanlig måte får man soft landing til Gold, og kan da om ønskelig ta en ny Plat Challenge.

Takk for hjelpen, selv om det ikke var det jeg hadde håpet på! :/

Finnes det andre muligheter i SkyTeam eller OneWorld? :)

Enkelt og greit: Finnes det "juksemåter" for å få elite status hos OneWorld eller Skyteam som f. eks. Aegean gir i *A?

Tenker da på lav terskel for gullstatus, bra poengopptjening eller evt. andre måter for å oppnå dette på.

BA Sølv burde vel være godt som gull? Billige F-billetter i USA gir bra statusopptjening hos BA, eks. ORD-NYC-BOS gir 120 TP for rundt USD 300.

OSL-LHR-BOS-NYC-ORD t/r i C/F skulle gi sølvkort (hvis jeg har regnet rett), og i en god tilbudsperiode til rundt 15.000 kroner. Forutsetter BA t/r OSL-BOS for å få de fire nødvendige BA-flightene.

BA Sølv burde vel være godt som gull?
Ja, og det gir også loungetilgang på innenriks i USA, noe AA Plat ikke gir. Samtidig har jeg inntrykk av at BAEC har ganske stive priser på uttak av bonusbilletter, både hos seg selv og partnere. (AA er i hvert fall rimeligere, og tar kun YQ hos BA og IB.)

Ja, og det gir også loungetilgang på innenriks i USA, noe AA Plat ikke gir. Samtidig har jeg inntrykk av at BAEC har ganske stive priser på uttak av bonusbilletter, både hos seg selv og partnere.

Nå var jo saken her at man ønsket billig/rask status, ikke nødvendigvis gunstig uttak. ;) BA er hvertfall gunstige på upgrades. Eks. OSL-LHR-NYC t/r i Y+ med upgrade til C på transatlatisk koster deg hele 1546 Avios netto hvis du har sølvkort (men dette er jo debattert i en annen tråd).

Nå var jo saken her at man ønsket billig/rask status, ikke nødvendigvis gunstig uttak. ;) BA er hvertfall gunstige på upgrades. Eks. OSL-LHR-NYC t/r i Y+ med upgrade til C på transatlatisk koster deg hele 1546 Avios netto hvis du har sølvkort (men dette er jo debattert i en annen tråd).
Hehe, jo, ser den. Samtidig er det en fordel å huske på at det raskeste ikke nødvendigvis er det beste - hvis det nest raskeste alternativet tilbyr en bedre totalpakke. Det kan jo hende at man ønsker mer enn bare lounge-tilgang. Og jeg mener ikke BA vs AA i den sammenligningen, det kan godt være bedre alternativer - men BA og AA er de eneste OW-programmene som jeg har noenlunde kjennskap til. Så det var ikke meningen å spore av til enda en "hva er det beste OW-programmet"-diskusjon, snarere "hva er det beste programmet med mulighet for rask statusopptening".

Når det er sagt - WTP -> CW er absolutt en av de beste dealene (den beste?) man kan få med BAEC, ja.

Takker for innspill. Da jeg hadde som ønske å se om jeg kunne oppnå verdifull status gjennom mine 12 t/r hos noen andre Aegean tror jeg ikke at jeg beveger meg bort fra *A ^_^

Back