"Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem" - hvorfor det?

tango

ScanFlyer Blue
Så sitter man i Brussels, da, i en CRJ900. Forsinket, så klart, slik man er fra Brussel på 10:45. Venter på slot, ifølge kapteinen.

Da annonserer plutselig en av flyvertinnene at man må sette alt elektronisk utstyr i flymodus, fordi "cockpit har problem".

Hva tror man om dette?
 
Re: "Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem"

Tvilsomt spør du meg.....

Dette høres merkelig ut.

Espen
 
Re: "Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem"

Når man presterer å ordlegge seg på de måten, har man en jobb å gjøre med å berolige enkelte passasjerer før flyet tar av. ;-)
 
Re: "Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem"

En eller annen som har en apparatus med feil - og som f.eks skaper støy på radiosambandet ?
 
Re: "Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem"

Sikkert bare ett siste desperat forsøk på å se om noe elektronikk ombord sto bak forstyrrelsen. Sikkert ikke gøy for de som har flyskrekk.
 
Re: "Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem"

Kapteinen hadde nettopp annonsert slot-tid om 23 minutter, og at vi derfor ikke fikk lov å "starte "(sikkert pushe) før om 8 minutter, og det virket ikke som om hun hadde noe annet hun ventet på å få fikset. Det var heller ikke noe spesiell kommunikasjon mellom cockpit og kabin etter denne melding ble gitt.

Jeg er nesten tilbøyelig til å tro at det hele var noe som flyvertinnen fant på for å få folk til å slå av telefonene sine, men det virker jo rart, det også.
 
Re: "Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem"

"Hva tror man om dette?"

Det spiller i grunn ingen rolle; får du en instruks fra besetningen så følger du den.
 
Re: "Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem"

Så sitter man i Brussels, da, i en CRJ900. Forsinket, så klart, slik man er fra Brussel på 10:45. Venter på slot, ifølge kapteinen.

Da annonserer plutselig en av flyvertinnene at man må sette alt elektronisk utstyr i flymodus, fordi "cockpit har problem".

Hva tror man om dette?

Var det noe som antydet at han ikke fulgte instruksen?


Man var forsinket og så er det nok noen som sitter å snakker i telefonene lenge etter at det er annonsert at den skal i flightmode så da er vel det en helt grei annonsering uten at man skal lage all verden ut av det ?
 
Hvis det faktisk er slik at noens elektroniske duppeditter skapte problemer for cockpit, så gir det meg noen betraktninger: Kan det være trygt å bare begynne å fly, da? Hvis noen slår på telefonen senere, detter vi ned? Er et CRJ900 et mye dårligere fly enn andre, hvor man ikke sier slikt? Eller er et vanlig at man har problemer i cockpit pga mobiltelefoner og slikt, men man lar bare være å si det til passasjerene?

Og det synes jeg man skal diskutere på flyprat.no.

Og hvis dette ikke skyldtes tekniske problemer i cockpit, da gjør jeg meg andre betraktninger. Hvorfor sa de det, da? Kan man stole på andre forklaringer man får? Bør man kunne stole på de forklaringene som blir gitt, eller er det OK om forklaringer bare er spill for galleriet? Kan kabinpersonalet si hva de vil til passasjerene, eller er det retningslnjer for slikt? Er det greit å fortelle barna at man kommer i fengsel hvis man ikke spiser grønnsakene sine, bare for å få dem til å spise grønnsakene?

Og det synes jeg man skal diskutere på flyprat.no.
 
Kanskje ikke relevant for denne hendelsen, men relevant for radiosensitive tyskere:
Om jeg ikke husker feil var LH CRJ900 også det eneste flyet vi ikke fikk bruke mobiltelefon/radio i lasterommet. Har visstnok vært noen hendelser der brannalarmen har blitt utløst pga. dette. Dette var aldri et tema når vi jobbet med samme type fra SK.
 
Back
Top