Setevalg Lufthansa og bonusprogram

jufix

ScanFlyer Blue
Hei,

er EBG og skal reise med LH til Rio nå til helga. Jeg er også M&M FF. Jeg lurte på om det er mulig på "my bookings" på lufthansa.com å skifte til M&M, velge sete (mulig flere seter å velge i mellom?) og så skifte tilbake til EB? For jeg vil jo kreditere poengene til min EB konto.

Hei, du kan evt. prøve å velge seter ved å logge inn med booking referanse på austrian sine sider. Det funket for meg på en LH bonusreise booket med lifemiles.

Edit: Skjønte jo nå at bonusprogram har betydning her, og at problemet kanskje ikke var å velge seter i utgangspunktet, men å få flere å velge mellom. Så da spørs det om austrian sine sider hjelper noe særlig...

Last edited:
Hei,

Jeg har samme status som deg i begge programmer.
Det skal være mulig for deg å logge inn med booking referanse på Lufthansa sidene og velge sete. Er sikker på at jeg har gjort dette med EBG nummeret registrert i bookingen før...

Du får ikke velge fra de beste setene, da disse slippes kun til Sen/HON i M&M. Du har ikke mer å velge mellom her, som FF, enn som EBG.

Sjekker du inn 23 timer før flight, så kan du velge setet du vil.

Her er en link til en som fant en måte å gå rundt dette, via Austrian sine sider:
Sjekk post 87 nederst.

http://www.flyertalk.com/forum/mile...choose-your-seat-merged-lh-olci-thread-6.html

Informer gjerne om hvordan det går, slik at vi alle er oppdatert...

Lykke til!

Hei,

er EBG og skal reise med LH til Rio nå til helga. Jeg er også M&M FF. Jeg lurte på om det er mulig på "my bookings" på lufthansa.com å skifte til M&M, velge sete (mulig flere seter å velge i mellom?) og så skifte tilbake til EB? For jeg vil jo kreditere poengene til min EB konto.

Pkt 1) Det går fint å hente opp bookingen og legge inn seter på M&M uten å legge inn LH-kortet (dersom flighten har setevalg)

Pkt 2) Om du skal ha seter LH kun tildeler sine gullkunder kan de forsvinne hvis du endrer fra M&M tilbake til EB
Beste alternativet om dagen er vel å benytte LOTs nettsider som, om jeg ikke husker helt feil, tilbyr setevalg for alle med Star Alliance Gull.
Generelt er du ikke garantert å beholde slike seter om utførende selskap ikke godtar reservasjonen. (dvs. det kan se ut som du får lagt det inn, men det kan bli fjernet senere)

Last edited:
Generelt er du ikke garantert å beholde slike seter om utførende selskap ikke godtar reservasjonen. (dvs. det kan se ut som du får lagt det inn, men det kan bli fjernet senere)
Garantert er man aldri, men for min del har setevalg blitt confirmed av selskapet jeg skal reise med.

Får man ikke beholde setet, vil jeg anta at det skyldes at man har fått valgt seter som enten koster noe å velge eller er forbeholdt premiums.

Det er to typer "setevalg" i CRS'ene. Den ene gir deg et sete og markerer det som tatt, og det andre legger inn at du ønsker et sete. Seteønske kan også legges inn generelt slik som aisle, window, bulkhead etc. Tilgang avgjøres av flyselskapene men som oftest er det restriksjoner på den første og det bli avvist om man ikke har "rett" til å bruke dette. Sistnevnte funksjon vil som regel bli akseptert, men hvem som helst kan ta det setet - men hvis ikke så går det inn i DCS når innsjekkingssystemet åpner og man får setet. Siden setevalg er blitt vanlig som kommersiell ekstratjeneste så er det få steder man får tilgang dette online, og man må gjennom flyselskap eller reisebyrå.

Siden setevalg er blitt vanlig som kommersiell ekstratjeneste så er det få steder man får tilgang dette online, og man må gjennom flyselskap eller reisebyrå.
Det skyldes vel like mye tekniske begrensinger som noe annet?

For meg er det intet mindre enn utrolig når flyselskap ikke lar deg velge seter online, selv om man har kjøpt og betalt et sete med fritt setevalg. Bare fordi billetten ble kjøpt feil sted. Når man i tillegg kan velge sete ved å dra frem samme booking på nettsiden hos et annet flyselskap, blir det hele bare komisk. Det burde ikke være mulig i 2013. Eller 2003 for den del.

Håpløse nettjenester virker å være et bransjefenomen. Så lenge alternative selskap også benytter steinalderteknologi, så har det blitt en sovepute. Kunden er ikke i fokus. Ikke før han ser seg nødt til å ringe kundeservice. En service som ganske sikkert koster veldig mye mer å holde liv i enn hva det koster å få på plass nettjenester som virker.

Det skyldes vel like mye tekniske begrensinger som noe annet?
[…] Det burde ikke være mulig i 2013. Eller 2003 for den del.

Tekniske begrensninger kan være så mye. Som regel er det en kommersiell avgjørelse at slik funksjonalitet ikke utvikles. Det er mulig i 2013 selvfølgelig fordi vi lever i økonomenes, outsourcingens og aux. services tidsalder.

En slik tjeneste er relativt dyr transaksjon i forhold til CRS'ene. Men funksjonaliteten har vært stort sett uendret og dermed ikke vanskelig å utvikle noe som snakker med systemet.

Tekniske begrensninger kan være så mye. Som regel er det en kommersiell avgjørelse at slik funksjonalitet ikke utvikles. Det er mulig i 2013 selvfølgelig fordi vi lever i økonomenes, outsourcingens og aux. services tidsalder.
Jeg er enig i dette. Like fullt er det uforståelig for meg at enkelte ting ikke tas tak i. Når man på et selskaps nettsider opplever informasjon som er direkte feil og får meningløse kryptiske feilmeldinger, preger det ens inntrykk av selskapet. I mine øyne fremstår de da som useriøse.

Back