Setevalg hos SAS

Siden jeg er snill og prøver å ikke bruke mer av skattebetalernes penger enn nødvendig når jeg flyr i jobben reiser jeg en del ganger på economy. Jeg synes det er litt irriterende å måtte gå inn på nettet og ordne setereservasjonen, og SAS burde være tydeligere på dette i reklamen. En setereservasjon på flyplassen rett før avgang betyr bare at jeg kan velge mellom noen få, dårlig plasserte seter.

Jeg har også opplevd flere ganger at mailen om å velge sete rett og slett ikke kommer, ehller ikke innsjekktekstmeldingen.

Dette burde SAS derfor ordne opp i slik at ordningen blir mer lik DY sin.

På den annen side må jeg også innrømme: Om alle kunne velge sete ved kjøp av billett, ville det jo føre til at det ble svært vanskelig å tilby gode seter til bizpax som bestiller sent, og de beste setene ville uansett fylles opp først.
 
Jeg synes ordningen hos SAS er OK. Normalt kan jeg reservere ved betilling pga gull kort, men de gangene jeg av en eller annen grunn ikke har fått reservert sete, får jeg en SMS 22 timer før avgang slik at jeg kan reserve sete. Benytter videre dette for å kunne få et bedre sete enn det jeg opprinnelig ble tildelt, ved for eks flybytte.

Dessuten tilby DY alle sine avtalekunder ( i alle fall for min arbeidsgiver ) i bedriftsmarkedet at de kan reservere sete ved bestilling, og da uten avgift. Også her benytter jeg tjansen til å bytte til et bedere sete ved innskjekking om det er ledig.

Det er kun ved privat bestilling jeg har måtte betale for setereservasjon. Egentlig er vel dette også OK, så lenge jeg får et bra sete. Charter selskapene har jo gjort dette lenge, og jeg har benyttet meg av dette i alle de årene dette har vært en mulighet.

Til slutt vil jeg nok i prinsippet ikke synes det er så OK med alle gebyrer. Synes jeg burde få opp korrekt pris, og den fulle pris med en gang. Mange typer gebyrer sidestiller jeg som litt lureri, men vi akspeterer vel også det så lenge sluttsummen blir bra, selv om det irriterer litt.
 
På den annen side må jeg også innrømme: Om alle kunne velge sete ved kjøp av billett, ville det jo føre til at det ble svært vanskelig å tilby gode seter til bizpax som bestiller sent, og de beste setene ville uansett fylles opp først.

Min opplevelse er at SAS pleier å blokkere de fremste radene slik at det ikke er mulig å velge disse setene på nett hvis man ikke er "biz-pax".
 
Back
Top