Setebyttingen til SAS irriterer meg.

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg skulle sjekke inn online nå for turen til Singapore i kveld på SAS.no

Da har de byttet setet mitt fra 1A til 4A og kollega/vennene hulter til bulter (på OSL-CPH)

Jeg får tak i en morgengretten en på SAS chat, og han sier det er grunnet flybytte. Men 737-700 begynner vel ikke på rad 4? Hva er poenget med preseating da?

Jeg er flynerd og ville faktisk sitte på 1A.

På vei hjem fra NCE her forleden også så forandret de setene som det passet dem.

Jeg syntes SAS er litt breiale.

Er jo irriterende, men det viktigste er vel at dere beholder forhåndsvalgt plass på long-haulen? Om det samme skjer da har du god grunn til å bli forbannet.

Når det er flybytte prøver SAS så godt de kan å plassere folk på plasser som er tilsvarende det de i utgangspunktet hadde. Men det har skjedd meg også. Hadde en plass langt foran, sjekket ikke statusen på flighten fra jeg sjekket inn til jeg gikk ombord, og dro kortet ved gaten og fikk opp 20F! Det var en soleklar nedtur, men til gjengjeld fikk jeg en 3-er for meg selv. Sånt skjer, det er uheldig og irriterende, men likevel lite å gjøre noe med.

Jeg får tak i en morgengretten en på SAS chat, og han sier det er grunnet flybytte. Men 737-700 begynner vel ikke på rad 4? Hva er poenget med preseating da?

Grunnen er jo at de ikke evner/klarer/har systemer som fikser et flybytte.

Andre selskaper sliter med det samme, mens noen klarer det. Eks. så er det jo flere har som har rapportert om at CO (selv før betalings-exit-plasser) greide å håndtere flybytte mellom diverse typer, samtidig som folk beholdt bulkhead, exit m.v.

Dere har vel kanskje blitt fortrengt av statuskunder da?

Da må det eventuelt skyldes Pandions eller andre VIP'er. For sete-endring rammer også helt vanlige EBG'ere. Å ha vært EBG siden 1998 og såkalt "dobbel gull" de siste årene er i hvert fall ikke noen garanti mot uønsket sete-endring, men det skjer heldigvis ikke ofte.

Jeg har uansett irritert meg mange ganger over endringer i sete-reservasjonen. Nå sies det klart fra om at endring av sete kan skje, men å dele opp reisefølger etc. er ikke spesielt god service uansett status-nivå.

På meg virker det som om bytte av flytype i enkelte tilfeller brukes som et lettvint forsøk på bortforklaring, og at den reelle årsaken er en annen. Flybytte skjer selvsagt, så i mange tilfeller er det en fullt ut akseptabel begrunnelse, men slett ikke alltid.

Det er pussig å se hvordan personalet reagerer på kunder som ikke aksepterer slik behandling. Noen gir pokker i det og påstår at det ikke er noe å gjøre med det. Andre gjør så godt de kan og forsøker å hjelpe og noen går enda et skritt videre og yter kompensasjon i den grad det er mulig.

Jeg er flynerd og ville faktisk sitte på 1A.

SAS har alt for mange ulike konfigurasjoner på seteplanen til flyene sine, men alternativet ville vært og blokkert setene som ikke eksisterer på de ulike typene. Men det ville jo bety at mange gode seter kun vil være tilgjengelige for de som sjekker inn mot slutten.

Det som er mest irriterende er når SAS bytter flere ganger og man ender opp med samme konfigurasjon, men da gir ikke systemet tilbake setet som man hadde opprinnelig for å unngå for mange setebytter. Det til tross for at passasjeren ikke har fått beskjed om bytte i første omgang.
På b737 så er midtsetene på venstre side på de første radene utsatt, 1ABC og 13ABCDEF blant de som ofte får byttet seter pga konfig endring. Samme er de bakerste radene.

På meg virker det som om bytte av flytype i enkelte tilfeller brukes som et lettvint forsøk på bortforklaring, og at den reelle årsaken er en annen. Flybytte skjer selvsagt, så i mange tilfeller er det en fullt ut akseptabel begrunnelse, men slett ikke alltid.

Jeg vil anta at 95% er konfigurasjonsendring (både flybytte og klasse"-divider"). 4% balanse og vekt. Og 1% er andre årsaker, og det er kun spesielle kategorier VIP hvor man må gjøre om på setene, og ved særskilte tilfeller med handikappede personer. Det gjøres ikke for EBG/EBP.

Problemet som sagt er at de som disponerer flyene tar lite hensyn til at noen får byttet setene sine og de kan bytte ganske ofte og da er det litt vanskelig å fange opp alle byttene. Men alternativet vil være forsinkelser og innstillinger. Men det er kanskje et bede alternativ å få sitte på 1A på et fly som står på bakken. ;-)

Jeg vil anta at 95% er konfigurasjonsendring (både flybytte og klasse"-divider"). 4% balanse og vekt. Og 1% er andre årsaker, og det er kun spesielle kategorier VIP hvor man må gjøre om på setene, og ved særskilte tilfeller med handikappede personer. Det gjøres ikke for EBG/EBP.

Jeg vil bare presisere at mitt utsagn gjaldt tilfeller som referert i posting #1, der det tilsynelatende ikke er betydelige endringer i konfigurasjonen. Nettopp den varierende konfigurasjonen framme i kabinen gjør at jeg ofte velger 1F framfor 1A da 1A til tider ikke eksisterer.

SAS har alt for mange ulike konfigurasjoner på seteplanen til flyene sine, men alternativet ville vært og blokkert setene som ikke eksisterer på de ulike typene. Men det ville jo bety at mange gode seter kun vil være tilgjengelige for de som sjekker inn mot slutten.

Dette er en av grunnene til at jeg konsekvent reserverer 3/4/5C så langt det lar seg gjøre på innenriks, disse setene finnes i alle flytyper og er midtgang.

-A

Back