Sertifikater - Part 66 AML

LN-RCU

Newcomer
Jeg skal ut som lærling til høsten. og er veldig usikker på om jeg vil på helikopter eller fly.
Etter to år i en Part 145 organisasjon og bestått eksamene så kan jeg jo søke om Part 66 AML.

Men så kommer spørsmålet mitt - den blanke AML'en som jeg kan hente ut etter disse to årene. Skiller denne på helikopter og fly? I så fall må jeg jo bestemme meg i løpet av våren om hva jeg ønsker å jobbe med i x antall år. Hehe.

Man skiller jo selvfølgelig på eksamen fly (FASS) og helikopter (HASS) - men går ut fra at begge disse eksamenene er bestått.

Håper noen kan hjelpe meg :D

Sertifikatet skiller mellom subkategorier "Aeroplanes Turbine", "Aeroplanes Piston", "Helicopters Turbine" og "Helicopters Piston" (Kapittel VIII i sertifikatet). Men har du bestått både helikopterteori (rotor-) og stempelteorien er det vel intet i veien for at AML'en dekker alt sammen.
Jeg kjenner i hvert fall mange som har både helikoptere, fixed wing og stempeldrevne fly på samme sertifikat, så jeg kan aldri i livet tenke meg at du må velge på et tidlig tidspunkt og være "stuck" der.

Er det jeg tenker å. Så lenge jeg har bestått både helikopter eksamen (turbin) og fly eksamen (turbin) så ser jeg ikke noen spesiell grunn til å være stuck. Men jeg kan ikke så mye om akkurat dette.

Jeg kan høre en av lærerne på skolen som har jobba i tilsynet.

Noen andre som veit noe om dette?

Takker for alle innspill :D

Jaa - når jeg skriver dette tar jeg det for gitt at de er bestått. Mangler noen enda - men skal ta FASS om noen uker og de resterende til våren.

Tar du læretiden i SAS løser du ut Aeroplanes Turbine: A og B1. Tar du læretiden i helione etc løser du ut Helicopters Turbine: A og B1. Så hvis du går for fly, vil det jo være lettere og få jobb som B1.1 ved en senere anledning, men er for all del ikke umulig og begynne med helikopter om det skulle være mer interesant. Men er det mange søkere stiller du jo såklart sterkere om du har de rette sertifikatene.

Og etter å ha bestått alle eksamnene med minimum 75% så må du jobbe 300 timer innen to år og senest innen fem år på "operativt materiell" etter første eksamen for å få felles COR eller hva det kalles fra skolen som omfatter at du nå er "ferdig" med utdanningen og låser da alle eksamnene som en helhet i 10 år (det er snakk om at det skal vare livet ut, men inntil videre har EASA/FAA satt varigheten til 10 år). Etter du har fått COR så kan du søke om basic AML fra luftfartstilsynet.

Det er i hvertfall det jeg har forstått og hørt. Skal selv snakke med skolen om COR denne måneden ettersom jeg nå er ferdig med 300 timene. :)

Last edited:
Er det jeg tenker å. Så lenge jeg har bestått både helikopter eksamen (turbin) og fly eksamen (turbin) så ser jeg ikke noen spesiell grunn til å være stuck. Men jeg kan ikke så mye om akkurat dette.

Jeg kan høre en av lærerne på skolen som har jobba i tilsynet.

Noen andre som veit noe om dette?

Takker for alle innspill :D

Du får "låst" basicen din. Da er det kun snakk om å få erfaring før du kan søke om AML. Så om du jobber med helikopter i 2 år, så kan du likevell søke om AML for fly senere.

Jeg ville gått for helikopterbransjen. Sikt deg inn mot offshore-biten. Greie ordninger, og best betalt.

Snakket med en av lærerne på skolen i dag som kunne dette. Han sa at jeg får "låst" den blanke AML'en som jeg kan søke om etter to års praksis. Om jeg da ønsker å gå over fra rotary wing til fixed wing eller omvendt var det noe krav til praksis før jeg kunne søke om en ny AML hvor det står krysset av for begge deler. Slik jeg forstod det.

Back