Sertifikat typer

Piper

ScanFlyer Gold
Medlem
Var innom luftfarts-tilsynet sine sider og kikket på noen forkortelser. Da fikk jeg se denne;

CRCP = Cruise Relief Co-Pilot. Avløsningsstyrmann, på flygninger med flere flygere. Avløser styrmannen under flyging i marsjhøyde over flygenivå 200 (cirka 18 000 fot).

Relief pilot kjenner jeg til, men aldri fått med meg begrensningene som er beskrevet, dvs over FL 200.

Har disse pilotene en annen type sertifikat, altså typerettighet, enn de andre pilotene?

Klasserettighet ?

Aldri hørt om før, men høres ut som en utrolig dårlig idé!

Forslag til f.eks emergency descend checklist:
- Locate fully certified pilot
- Swap seats BEFORE passing FL200
- Hope you both stayed conscious up to this point
- Don oxygen mask

Har ikke satt meg inn i kravene, siden det ikke er aktuelt hos oss, men vet bla. KLM har det

Aldri hørt om før, men høres ut som en utrolig dårlig idé!

Forslag til f.eks emergency descend checklist:
- Locate fully certified pilot
- Swap seats BEFORE passing FL200
- Hope you both stayed conscious up to this point
- Don oxygen mask

Vel, dette er avløser for styrmann, så du vil derfor alltid ha en kaptein i venstresetet. Antar at dette er for situasjoner hvor du har 4 i cockpit? Eksterem longhaul?

For en god del år siden ( 10 -12 ?) var det et medlem i Sola fluklubb som hadde en slik jobb, tror det var en 747 som fløy frakt. Syns jeg hørte dengang at det ikke var utsjekk på avgang og landing, men dette er jeg veldig usikker på.

Vel, dette er avløser for styrmann, så du vil derfor alltid ha en kaptein i venstresetet. Antar at dette er for situasjoner hvor du har 4 i cockpit? Eksterem longhaul?

Du kan ha en styrmann som er relief commander og som opererer i venstresetet over FL 200. Det er noe som brukes på A330 i mitt selskap og de har noen elementer av en kapteinsutsjekk (vi har ikke co-cos, som enkelte kaller dem).
Basisreglene sier ingenting om at en co-co ikke kan sitte i høyresetet når en refief commander sitter i venstresetet så det kommer vel an på hva et selskap har fått godkjent til syvende og sist.

En co-co trenger kun å ha CPL IR mens en relief commander må ha ATPL.

Det å være co-co må jo være verdens kjedeligste jobb :zzz :drunk:

Last edited:
For en god del år siden ( 10 -12 ?) var det et medlem i Sola fluklubb som hadde en slik jobb, tror det var en 747 som fløy frakt. Syns jeg hørte dengang at det ikke var utsjekk på avgang og landing, men dette er jeg veldig usikker på.

Han var sikkert flight engineer. De trengte ikke mer enn enn A&P sertifikat ... De gikk ikke en gang av ved aldersgrensen. Vi hadde noen slike i ATA som var godt opp i søttiårene.

Han var sikkert flight engineer. De trengte ikke mer enn enn A&P sertifikat ... De gikk ikke en gang av ved aldersgrensen. Vi hadde noen slike i ATA som var godt opp i søttiårene.

Det var en hun og hun var ikke flighet engineer og var vel heller ikke født når de gikk av moten.

Det var en hun og hun var ikke flighet engineer og var vel heller ikke født når de gikk av moten.

Det flyr da fortsatt noen -200'er, selv om de for det meste holde til i en eller annen Stan ..
Men for 10 år siden var de fortsatt et vanlig syn. Og SÅ ung kan hun neppe være- ;)

Jepp. Vet om flere som var relief pilot i Air Atlanta Icelandic med base i Saudi Arabia. 747-400 og kulere enn å fly Cessna :)

Last edited:
Du kan ha en styrmann som er relief commander og som opererer i venstresetet over FL 200. Det er noe som brukes på A330 i mitt selskap og de har noen elementer av en kapteinsutsjekk (vi har ikke co-cos, som enkelte kaller dem).
Basisreglene sier ingenting om at en co-co ikke kan sitte i høyresetet når en refief commander sitter i venstresetet så det kommer vel an på hva et selskap har fått godkjent til syvende og sist.

En co-co trenger kun å ha CPL IR mens en relief commander må ha ATPL.

Det å være co-co må jo være verdens kjedeligste jobb :zzz :drunk:

Men har de en spesiell type rating for den type fly eller holder det med en slags klasserettighet ?

Nå har jeg ikke noen lovtekst foran meg, men en co-co har et forkortet typerettighetskurs uten avganger/landinger men all annen teori etc., hvis jeg husker riktig. De skal jo ikke gjøre noen av de manøvrene så de delene av kurset er jo sånn sett irrelevante. Deres jobb er jo kun som "setefyll" for å gjøre det mulig for de andre å få pause(r).

Det var vel en slik pilot som var i cockpit under Air France-ulykken i 2009. AF447. Trening av slike relief pilots hos Air France fikk mye kritikk i etterkant sv den, husker jeg.

Jeg lurer på om ikke han som satt i venstresetet på AF447 var relief-PIC, samme som jeg gjorde endel år nå. Cockpit nomade som jeg gjerne kaller det. På en typisk flight sitter man i høyresetet, venstresetet og klappsetet.

Nå har jeg ikke noen lovtekst foran meg, men en co-co har et forkortet typerettighetskurs uten avganger/landinger men all annen teori etc., hvis jeg husker riktig. De skal jo ikke gjøre noen av de manøvrene så de delene av kurset er jo sånn sett irrelevante. Deres jobb er jo kun som "setefyll" for å gjøre det mulig for de andre å få pause(r).
Regner med de får lov til å være PNF hele veien ned dersom det blir sykdom underveis hos én av de andre?

Er dette et trappetrinn på vei til "vanlig" flyger i samme selskap, eller er det noe annet som foregår?

Regner med de får lov til å være PNF hele veien ned dersom det blir sykdom underveis hos én av de andre?

Er dette et trappetrinn på vei til "vanlig" flyger i samme selskap, eller er det noe annet som foregår?
Nå er det nok forskjellige regler i hvert selskap og hver verdensdel. Vi har FO/SO som har samme sertifikater som alle andre, men bidder jobben med det oversjøiske. Det er da ekstra trening på de prosedyrer, men de har som regel tusenvis av timer, og som regel og mye tid i type på domestic flying.

Back