Selskaper som endrer flightnummer og hvorfor

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Ikke opplevd dette før…men sjekker jeg neste års flight nummere med Austrian fra Oslo til Wien og Wien til Bologna er begge nummerer også nå brukt på helt andre ruter… OS987 Oslo-Wien brukes nå Graz-Wien og OS517 Wien-Bologna brukes nå Wien-Milano…andre selskap som bytter på
Flight nummerene på denne måten?
 
Det hender jo de stokker om. Lufthansa hadde vel en «opprydning» her for noen år siden. Og tror Iberia nylig har gjort noe lignende.
 
Både Lufthansa og KLM endret Flight nummer på SVG denne sommersesongen, så det hender jo at dem endrer disse med jevne mellomrom. Europeiske selskaper pleier ofte å dele in flight nummer etter destinasjoner/ land, så etter en tid (et par år) så vil det være naturlig å ta en clean up fordi det kan være ruter som har mått ta flight nr utenfor gruppen fordi det ikke var plass til dem. Det var blant annet til felle med Lufthansa hvor det et par år nå gikk som LH878-879 og LH894-895. I dag er de LH868-871.

Er det et system jeg ikke forstår helt er systemet innenriks i USA hvor det virker å være nokså tilfeldig og samme avgang kan ha ulike flight nr fra dag til dag. Og f.eks JFK-MIA kan være alt fra DL21 til DL2895 (bare et eksempel) selv om begge flys av Delta mainline.
 
  • Like
Reactions: EB
Det hender jo de stokker om. Lufthansa hadde vel en «opprydning» her for noen år siden. Og tror Iberia nylig har gjort noe lignende.
Og noen Lufthansa rute nummere er tydelig ryddige ! Det var fremdeles gode gamle LH491 og LH 861 fra Seattle til Oslo via Frankfurt, slik det har vært siden 2010.
 
Så er det vel også vanlig å endre flightnumre etter ulykker/større hendelser. Feks ble vel alle flightnumrene etter 9/11 fredet av selskapene involvert og ble vel aldri mer tatt i bruk.
 
Og noen endrer ikke flightnummert i det hele tatt. Ser for eks Condor flyr begge veier på samme flightnummer. Er det noe spesiell grunn for det?
 
Så er det vel også vanlig å endre flightnumre etter ulykker/større hendelser. Feks ble vel alle flightnumrene etter 9/11 fredet av selskapene involvert og ble vel aldri mer tatt i bruk.
Varierer fra selskap til selskap, har fløyet WF710 flere ganger de siste årene. (De fleste gangene med samme destinasjon som i 1988)
Widerøe har for øvrig stokket mye om på flightnummer de siste årene.
 
KL1150 gikk vel tidlig på morgenen fra OSL tidligere? (0630)
Ser nå den går fra TRD.

Husker når jeg jobbet på KLM innsjekk så hadde vi noen som trodde det var avgang kl 1150 😅
 
Og noen Lufthansa rute nummere er tydelig ryddige ! Det var fremdeles gode gamle LH491 og LH 861 fra Seattle til Oslo via Frankfurt, slik det har vært siden 2010.

Og før det het den LH023 og gikk via Hamburg ..... ;)

Etterhvert som man når en viss størrelse, blir det nødvendig med justeringer og nye serier. SK595 gikk Oslo-Brussel i mange år. Nå går den vel til Island ... SK609 til Zurich er vel SK841 nåtildags ... Og klassikeren SK372 (stuernes skrekk) stopper nå på Værnes ...
 
Og noen endrer ikke flightnummert i det hele tatt. Ser for eks Condor flyr begge veier på samme flightnummer. Er det noe spesiell grunn for det?
Jeg vet ikke hvorfor Condor bruker samme flightnummer begge veier, men husker at Air France hadde AF 796 som gikk CDG-FBU-GOT-CDG og med samme flightnummer hele veien kunne de selge CDG-FBU-GOT til CDG-GOT pris selvom kundene fløy via Oslo som var litt dyrere. (Flypris Nerding 😎)
 
Delta har mange ruter som går frem og tilbake på samme rutenummer. Ellers virker det som nummereringen er ganske tiilfeldig innenriks. Som her f.eks. til RDU. De har også samme nummer begge veier.

1757251792712.webp
 
Back
Top