• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sekunder unna norsk flykatastrofe

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
En ny rapport fra Havarikommisjonen avslører at et koreansk fly var bare sekunder unna å kræsje ved Gardermoen. Flyet holdt på å slå kollbøtte og rotere etter feilaktig lasting av bagasje.

http://www.abcnyheter.no/node/43604
 
Originally posted by MountainDew

En ny rapport fra Havarikommisjonen avslører at et koreansk fly var bare sekunder unna å kræsje ved Gardermoen. Flyet holdt på å slå kollbøtte og rotere etter feilaktig lasting av bagasje.

http://www.abcnyheter.no/node/43604

Bagasje?? Laks med kofferter det da?
 
Utrolig at fygemaskinen ikke stallet. Det sier litt om 747 designen og og hvilke sikkerhetsmarginer den uoffisiellt har.
 
Dette har vært omtalt tidligere. Forøvrig var det en fraktmaskin, så ordet baggasje blir litt misvisende her, hvis det da ikke var en veldig tung koffert som forskjøv seg.

Det var under avgang at pilotene reagerte etter boka og unngikk å gå i bakken pga. frakt som forskjøv seg.
 
Originally posted by JetBlue

Det var under avgang at pilotene reagerte etter boka og unngikk å gå i bakken pga. frakt som forskjøv seg.

Nei, tre crewbags har neppe den store innvirkningen paa balansen ... :p

Det var ingenting som forskjoev seg. Hvis du leser rapporten, saa vil du se at maskinen var balansert feil paa loadsheet ved at agenten blandet sammen MAC og indextall.
 
Originally posted by LN-MOW

Samme mann gjorde samme tabbe to ganger ... auauauau...... :cry:


Denne er stygg.

For oss som ikke orket å lese alle 34 sidene:smile2 , hadde SAS Cargo loadmasteren gjort samme feilen før?
 
Originally posted by Turbofan

Originally posted by LN-MOW

Samme mann gjorde samme tabbe to ganger ... auauauau...... :cry:


Denne er stygg.

For oss som ikke orket å lese alle 34 sidene:smile2 , hadde SAS Cargo loadmasteren gjort samme feilen før?

Neivel da!! Da må jeg lese den selv da!!:angry: :angry: :angry:
 
Originally posted by Turbofan

Originally posted by Turbofan

Originally posted by LN-MOW

Samme mann gjorde samme tabbe to ganger ... auauauau...... :cry:


Denne er stygg.

For oss som ikke orket å lese alle 34 sidene:smile2 , hadde SAS Cargo loadmasteren gjort samme feilen før?

Neivel da!! Da må jeg lese den selv da!!:angry: :angry: :angry:

Grrr, du må tåle å vente i 8 minutter. Det tar litt tid å lese den ;)
 
Det var ingenting som forskjoev seg. Hvis du leser rapporten, saa vil du se at maskinen var balansert feil paa loadsheet ved at agenten blandet sammen MAC og indextall.

Du har selvfølgelig rett! Viktig å holde orden på fakta:cry:
 
Og Radio1 (som får nyhetene leverta av NRK såvidt jeg vet) meldte nettopp om at et Koreansk PASSASJERFLY med tre personer ombord holdt på å styrete i 2004...:cool:
 
Originally posted by Turbofan



Neivel da!! Da må jeg lese den selv da!!:angry: :angry: :angry:


:lol: :lol: :lol: Hvis jeg blir tatt saa til de grader 'for granted', maa CK faa laget en 'MOW-klone' som kan staa til tjeneste 24/7!
 
Originally posted by LN-MOW
Hvis jeg blir tatt saa til de grader 'for granted', maa CK faa laget en 'MOW-klone' som kan staa til tjeneste 24/7!
Hmm.. en av deg må da streng tatt være mer enn nok? :p
 
Originally posted by OJB

Utrolig at fygemaskinen ikke stallet. Det sier litt om 747 designen og og hvilke sikkerhetsmarginer den uoffisiellt har.

Kunne blitt virkelig stygt hvis f. eks en motor kuttet under avgang..
 
Rapporten forteller også at mannskapet på flyet flyttet en del containere underveis slik at CG ble flyttet litt fremover. Til tross for dette var CG bak det aksepterte minimum.
 
Noen som la merke til at W/B grafen SHT hadde laget? (den korrekte)
Kryssa er utenfor figuren, helt i kanten av arket!

Snakk om å være utenfor alle grenser!
 
Det er ikke bare på OSL lasting av fly er et problem.
Siste nummer av Flight International har en aktuell artikkel på side 15 ;"Airlines caught off balance".
Study reveals extent of danger of badly loaded aircraft , with Europe faring badly!

Interessant og urovekkende artikkel.
Der skriver David Learmount at undersøkelser viser at W&B er litt bedre enn verdensgjennomsnittet , men 10 ganger verre enn i Nord Amerika her i Europa.

Ifølge artikkelen er W&B problemer fordelt med 61% uhell/ulykker for passasjer flyginger og resterende 39% for fraktflyginger.
Siden rene fraktflyginger utgjør kun 7% av totale bevegelser gir det fraktflyginger W&B uhell/ulykker en risikofaktor som er 8.5 ganger høyere enn passasjerflyginger.

Det burde få luftfartsmyndighetene til å foreta seg noe i fedrelandet.
 
Back
Top