Seilfly savnet nær Bjorli

keenpilot

ScanFlyer Blue
Seilfly savnet nær Bjorli

Bra at de fikk inn småfly i søket for å dekke størst mulig område. Håper de får dekket hele området i morgen, med flere fly om nødvendig.

Tydeligvis 20 minutter fra flyet forsvant fra radaren (enten pga for lavt eller dårlig batteri, noen som vet?) til han sendte mayday uten særlig info sannsynligvis med dårlig tid.

Noen som har mer innsikt i faktiske omstendigheter?
 
Seilfly savnet nær Bjorli

De som har innsikt i faktiske omstendigheter, ut over de vi leser om i media, er trolig såpass nært i miljøet at de ikke ønsker å bidra til sette i gang spekulasjons-, og ryktetoget.

Gd.no er den internettjenesten med de hyppigste/mest detaljerte oppdateringer.

For ordens skyld så har jeg ikke tilknytning til miljøet (siden navnet på forumet kan antyde en link)...
 
Re: Seilfly savnet nær Bjorli

Mulig Nørstegård ble feilsitert, men sist gang det skjedde en seilflyulykke med dødelig utgang i Norge var i 2008 og før det i 1998.
Nå kjenner jeg til at det er de som har blitt funnet i live etter flere dager etter seilflyhavari, så håper fortsatt det beste.
 
Seilflyulykken ved Bjorli (Dombås), nødutsprang i fallskjerm

Dette er en spesielt interessant rapport fra HST - https://www.aibn.no/Luftfart/Avgitte-rapporter/2018-03

Noe som ikke er omtalt i rapporten, er om et slikt nødutsprang fra seilfly i ekstremt lav høyde ( under 50 m AGL ) kunne vært overlevbart om fallskjerm (pilotskjemen) ble utløst allerede mens man løftet seg opp fra stol i cockpit og lot seg "dra ut" av flyet. Ekstremt farlig selvsagt, men har noe slikt skjedd andre steder i verden? Uansett en tragisk hendelse og mye å lære med hensyn på strategi og operative beslutninger.
 
Last edited:
Re: Seilflyulykken ved Bjorli (Dombås), nødutsprang i fallskjerm

Noe som ikke er omtalt i rapporten, er om et slikt nødutsprang fra seilfly i ekstremt lav høyde ( under 50 m AGL ) kunne vært overlevbart om fallskjerm (pilotskjemen) ble utløst allerede mens man løftet seg opp fra stol i cockpit og lot seg "dra ut" av flyet.

I 2009 hadde vi i Østerrike en ulykke under Akromesterskapet hvor ytterste delen av vingen på en Lo 100 knakk. Vedkommende hoppet ut og landet nærmest uskadet. Her ble skjermen utløst av en static line som var festet i flyet. Heldigvis skjedde dette i uttrekk fra første figur i programmet, slik at høyden fortsatt var rundt 3000 fot. Hvis det kun var tid til at piloten hadde blitt utløst, tviler jeg på at en static line eller tilsvarende hadde utgjort nok forskjell. Det er heller ikke alltid så lett å konme seg raskt ut fra et seilfly som dette pga. den liggende posisjonen. Det har vært noen framstøt med oppblåsbar pute, slik at man blir løftet opp til cockpitkanten og lettere kan komme seg ut.
Det var noen som kom seg ut av en Christen Eagle II i svært lav høyde for endel år tilbake. De hadde såpass stor fart framover i utspranget at kroppen til den ene ombord traff bakken liggende nærmest vannrett, bremset opp av skjermen.
 
Re: Seilfly savnet nær Bjorli

Jeg mener å ha blitt fortalt at disse nødfallskjermene skal være "overlevbare" hvis de blir utløst fra rett under 100 meters høyde, men i den tiden jeg var mer aktiv i seilflymiljøet ble vi fortalt at inkludert høydetapet ved utsprang var det realistisk sett rundt 400 m som var nødvendig. Hvis flyet er under kontroll ved utsprang er nok denne minstehøyden noe lavere.

Veldig få seilflygere har fallskjermerfaring og som CFM sier gjør ikke sittestillingen i seilfly det enklere.
 
Re: Seilfly savnet nær Bjorli

Da var nok utspranget i Bjorli-hendelsen utført uten sikt til bakken, og ikke overlevbart fra den høyden uansett hvordan spranget ville vært foretatt.
 
Back
Top