Security: IATA vil tenke nytt

Jeg hadde kontakt med mange flinke IATA-folk da jeg jobbet i SITA. Det finnes folk der med både visjon og tyngde. Visse lands datamyndigheter vil nok muligens ha et ord eller to med i laget, dog ...

IATA må gjerne tenke nytt, det er bare bra, det.

Men forslag fra IATA vil i beste fall bare betraktes som inspill til EU. Reglene for Security-kontroll fastsettes av EU. Så får man prøve å påvirke beslutningstagerne i EU-systemet, og det kan kanskje la seg gjøre, men går nok ikke så fort. Ihvertfall ikke hvis man ønsker å dreie utviklingen i retning av noe som kan virke mindre restriktivt.

Fly og passasjerer som ikke er kontrollert i henholdt til hva som aksepteres av EU vil bli ansett som urene på lufthavner innenfor EU/EØS.

Det er nå ihvertfall slik jeg har forstått gjeldende regime.

Det er jo interessante tanker, men diskriminering er også noe som regnes som foreldete tanker - spesielt i den vestlige verden. Jeg ser nok for meg store gnisninger blant de som skulle befinne seg i grenseland mellom kategoriene.

IATA er jo også et ganske 'tungt' organ, og jeg kan vanskelig tenke meg at de går ut med slikt uten å lodde stemningen hos de 'store' bestemmende organene. Kan bli interessant å se hva som komemr ut av dette.

hmm.. tunnel til fly.. ska det installere sånt inni i gangbroen eller rett før me går inn i gangbro ? blir ikke det mer plasskrevende ? og ikke minst dyrt?

hmm.. tunnel til fly.. ska det installere sånt inni i gangbroen eller rett før me går inn i gangbro ? blir ikke det mer plasskrevende ? og ikke minst dyrt?

Jeg ser for meg tunnel(er) der man han security i dag, skulle tro man trenger mindre plass og folk på de store flyplassene. Sparer penger!

Nå tror jeg det er vanskelig å både mene og dømme en slik løsning før man i det hele tatt vet hva som ligger i det og hva det innebærer :)

Jeg ser for meg tunnel(er) der man han security i dag, skulle tro man trenger mindre plass og folk på de store flyplassene. Sparer penger!

Ja, stiller meg egentlig samme spørsmål som B767. For slik VG skriver oppfatter jeg det som at man "bytter" ut gaten/leddet mellom terminal og fly med denne tunnel-saken. Oppfatter det som unødvendig da man heller bare kan legge "tunnelene" der hvor security allerede er idag.

Ser for meg at en skikkelig revolusjon av systemet vil være noe slikt som at security-point er lik hele avgangs-området. Altså først check-in og bag-drop, og deretter billettsjekk, noe ala sjekk-pointet før man kan tre inn på utland-delen på OSL. Deretter: Hele avgangs-område etter dette kan da være secuity-point... men lufter selvsagt bare noen tanker, hvem vet vel hvordan securty er om 5-6 år... *drømmemodus* :p

Hvis man leser artiklene som er skrevet så ser man at det snakkes om litt forskjellige ting. Det meste er nok på tankestadiet og journalistene legger på sin dose fantasi, samtidig som ting forsvinner i oversettelser av pressemeldinger.

Back