• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Scandinavian Aviation Academy - erfaringer?

77W

Lima November
Hei!

Jeg sitter nå å vurderer flyskoler for min pilotutdanning om noen år, og har blant annet sett på ulike skoler:

- Phoenix East Aviation
- Aerosim Flight Academy
- Scandinavian Aviation Academy

Noen som har erfaringer fra den siste på lista? De skryter jo av å være "Skandinavias mest prisgunstig kvalitetsutdanning for blivende PROFESJONELLE PILOTER" i Flynytt utgave 2/2011. Noen som kan bekrefte dette?

Hei Eivind

Kan desverre ikke si noe om de på lista, men vil også råde deg til å sjekke ut flygerutdanningen ved Universitetet i Tromsø eller TFHS i Sverige i tillegg :) Begge to er statlige finansierte utdanninger, henholdsvis i Norge og Sverige. Utdanningen ved UiT gir deg også en bachelorgrad, som kan være nyttig å ta med seg videre inn i bransjen.

www.uit.no/luftfartsfag

www.tfhs.lu.se

Lykke til, og håper du får svar fra noen som har gått på de skolene du spør etter.

Last edited:
Hei. jeg tok min CPL på SAA for endel år siden. Stort sett bra på det meste, men jeg gikk der i 2001.. Mye har skjedd, bla annet har de flyttet fra KMYF til KSEE. Vet derfor ikke om mine erfaringer er verd så mye, men helt klart lærerikt og gøy å fly der borte.. All undervisning på engelsk, forbred deg på å lære svensk i fritiden :) Jeg hadde turer til KLAS, KONT, KBUR, KSNA, KOAK, Scottsdale, Goodyear (Phoenix), Santa Maria, Santa Monica, Santa Barbara, Palm Springs, Bullhead og massevis av andre flyplasser i LA og San Diego-området.

Går på Aviator College i Florida: www.aviator.edu
Vi er 9 nordmenn her nå, og det er nok mest sannsynlig USA`s billigste flyskole, og har en av de høyeste pass-ratene på checkride. Siste jeg hørte er 98% pass på PPL og 97% på IR.

Jeg har tatt PPL, ME, IR, CPL Multi og CPL Single for 230 000 kroner inkl. 4 mnd housing, og sitter med 255 timer derav 200 timer på Multi. Budsjettet som skolen oppga har stemt i stor grad, og hittil har vi fleste nordmennene her tatt alt på ca. minimum.

Send PM om du har spørsmål :)

Last edited:
Hei!

Beklager sent svar, men har vært opptatt i det siste med skole og oppkjøring til PPL-A solo-check for neste uke.

Jeg takker for alle innspill, og Andeik kan forvente seg litt spørsmål på PM etterhvert. :)

Back