Savner du å fly, eller går det helt greit?

Polaris

Free Luigi
Savner du å fly, eller går det helt greit?

Det nærmer seg med stormskritt min personlige "anti fly-rekord": 08.August 2019 var siste gang jeg satt på et fly og vi bikker dermed 1 helt år uten en eneste flyvning. Årsaken fram til coronaviruset var mangefassetert, men jo lengre tiden går jo mindre savner jeg offentlige toaletter og Imsdal til 30kr.

Noen andre som har merket at flypause egentlig er helt greit? Har dere planlagt å gå lengre nå, uten flyreiser? Det vil garantert være folk på begge sider av vektskåla, antar det gjerne er farget av hva slags personlig identitet man definerer seg ut fra - og hva man vektlegger i livet - men hadde vært interessant å høre om andre også har merket at å gro tomater i hagen også kan gi en følelse av personlig identitet :colgate:

Re: Savner du å fly, eller går det helt greit?

Joa, savner vel litt å fly, selv om det jo ofte var litt stress også... savner kanskje mest det å kjapt kunne komme et helt annet sted og oppleve noe annet enn det man får hjemme, vanskelig å sette ord på sånt merker jeg

Men kanskje det mest kritiske er savnet av det sosiale. Med venner spredd rundt om i det ganske land var felles turer hit eller dit en måte å møtes på. Og savner egentlig jobbturer også, er noe annet å møte kolleger utenfor kontoret.

Tja jeg klarte å smette inn en uke i USA før corona ble en stor greie - begynnelsen av februar var jeg i LA. Tok ikke lange tia etter det at det ble helt borte vekk. Jeg så kinesiske turister til Tromsø i januar med munnbind på. Men for min del går det egentlig nokså fint - dyrt nok å fly på sommeren allikevel. :)

Jeg kjenner jeg ikke savner å `måtte´ fly, tror kanskje jeg så de grader har vært i Obelix-gryta senere år at det er fylt på så det rekker en god stund ennå. Har flydd 6-8 ganger eller så siden mars, uten at det gitt meg store kick´et, selv om noen timer på FRA var intereesant. Hadde det ikke vært for forestående tur til familien i Bayern hadde jeg neppe booka noe på denne siden av september, med unntak av Air Leap Saab 2000 til Røros eller noe annet pure pleasure (ja, ser jeg motsier meg selv her :D). Men ja, merker jeg er ltt avvendt/ på pause for tiden, trives med det, men tenker nok at det kan snu fort igjen. :)

Savner friheten til å kunne reise som sådan, men overhodet ikke alt styret det er å ta seg en flytur. Bortsett fra selve billetten er det meste uforholdsmessig dyrt, krøkkete, køete, trangt og masete. Jeg må en flytur i august, noe jeg ikke ser frem til i det hele tatt, men må'ru så må'ru.

Savner fly som transportmiddel overraskende lite, men savner "utlandet".

Ble blitt litt vel mye flying på slutten og fant ut at når ungene er på fornavn med de på P10 og Tanum så ble det litt mye. Deilig å slippe og tenke på pass, parkering, pakking hele tiden.

Men blir dette ett eller to år til blir det abstinenser.

Er litt som SudCaravelle over, savner ikke nødvendigvis å fly, men jeg savner å reise til utlandet. Akkurat det kan det virke som om løser seg, og at bryllupsreisen som ble bestilt i januar kan komme til å gå.
Ferie i Norge er absolutt flott, og jeg har sett mye av det både med båt fra Oslo til Kristiansand, tog, hurtigbåt og telt på vestlandet og campervan og telt fra Valdresflye til Bodø

Etter å ha fått ferien i januar SVG-OSL-IST-TYO-SYD-HNL-LAX-LGW-SVG så skulle en tro det holdt for iår, men savner muligheten for å kunne ta en tur i fred og fordragelighet uten alt corona styret, så blir nok en stund til dessverre :(

Jeg har flydd flittig gjennom hele Koronatiden, men i det siste har det blitt alternativ transport. Tog er et alternativ, men når det stort sett er fulle avganger (strengt tatt halvfulle da de kun selger 50% av setene), og det kun er 2-3 avganger daglig over fjellet, så blir avvik i ruteplanen krise. Jeg har vel konkludert med at det ikke er holdbart.

Det andre alternativet er å kjøre egen bil, noe som vel er mest aktuelt, men når det er nattestegning grunnet snø i juli, så blir ikke det heller helt problemfritt.

Med andre ord, ikke lett å være pendler for tiden, der hjemmekontor ikke er et alternativ.

Savner jo litt å være på tur. Å sitte med en GT og og en bok uten at noen får tak i meg. Litt mat, snacks, lounge, service... Helt alene (med Fnat så klart) eller sammen med Storsmurfen, og skulle en plass som er spennende.

Men nå er jo alt det jeg elsket med å fly borte. Forhåpentligvis ikke for alltid.

Så jeg savner sånn det var men ikke sånn det er.

Savner ikke søvnløse netter bak i en KLM 777. Savner imidlertid flyplasslivet, de korte turene rundt i Norge og Europa, sosialisering i Oslo og på jobb i Mosjøen ... konserter i London og andre steder ..

For ikke å snakke om matvarene jeg pleier å dra med meg hjem ....

Inden coronakrisen havde jeg egentlig planer om en tur til New York her
til efteråret (høst). Det bliver der ikke noget af, for NYC skal man nok
holde sig fra som turist i den overskuelige fremtid. Jeg har heller ikke speciel
lyst til at sidde 8 timer med mundbind! Og selv om jeg absolut ikke flyver for
madens skyld, så vil jeg alligevel gerne have serveret lidt mere end en
nødpakke med knækbrød og kartoffelchips - eller hvad der serveres
i øjeblikket!
London er heller ikke en god destination for tiden, så den er også yt! Men-
om ikke andet har det ærede medlem VC-10 inspireret mig til en tur til
Duxford flymuseet nær Cambridge. Så kan jeg bl.a. se gamle BA fly, incl.
den VC-10, som jeg for maaaaaange pr siden fløj med til Seychellerne. Flyet
er nu tilbage i sin gamle BOAC-livery, men det overlever jeg nok :p! Men
hvornår en sådan tur kan realiseres, står hen i det uvisse!

En anden og mere realistisk plan er en tirsdagstur til SAS museet på OSL!

Jo, jeg savner egentlig en flyvetur, på max. 1 time eller deromkring, for ikke helt
at komme ud af vanen og blive en lallende ‘flyvefremmed”! Men, jeg har bare ikke
nogen tvingende grund til at komme af sted lige nu!

I nordmænd er i øvrigt heldige, at I har et så stort og smukt land I kan tage
på opdagelse i!
God sommer!

Last edited:

Jeg var ganske nøyaktig 3 måneder på bakken. Reiser kun privat en 60 til 70 flight segments i året. Naturligvis savnet jeg det, men det gikk greit. Det at alt var liksom satt på vent i samfunnet gjorde at flyturer ikke var førsteprioritet. Nå har jeg hatt noen turer til Stavanger og det er deilig å fly igjen! Munnbindet er på men følelsen av å fly er fortsatt flott! Naturligvis kunne man ønsket å fly til utlandet men så lenge får Norge holde. I hvertfall i sommer. Bergen, Røros, Molde og Stavanger står for tur da. Denne pandemien er ikke over på en lang tid ennå tror jeg. Forhåpentligvis slipper ikke folk ned guarden, men fortsetter å holde avstand og ta hensyn. Det er liksom rart å tenke på at man ikke kan fly til Arlanda en snartur. Man var vel litt bortskjemt da man noen ganger reiste til Arlanda to ganger på samme dagen... Uansett håper jeg flyselskapene overlever det her og at ting blir bedre så snart som mulig.
God sommer! :)

Det er lenge siden (flere år) at jeg begynte å si til mine venner at jeg ikke lenger liker å reise med fly. Det er lenge siden jeg synes det var trivelig å fly. Forretningsmodellen til f.eks. Ryanair og Norwegian gjorde flyreiser tilgjengelig for veldig mange. Og jeg har ikke noe mot det! Men jeg gikk lei av fulle flyterminaler, fulle fly og urutinerte medpassasjerer.

Når man bor i Skandinavia er det klart at de fleste reisemål (som turist) er utilgjengelig med andre transportmidler enn fly, med mindre man har god tid.

Så derfor gjør jeg helst mine reiser med egen bil eller MC, også tjenestereiser fikk jeg godkjent med dette valget, f.eks. til Bergen eller Kristiansand.

Nå har jeg pensjonert meg og har ikke lenger tjenestereiser. Skal jeg på ferietur til rundt Middelhavet eller Kanariøyene må man naturlig nok reise med fly. Men jeg har utallige reiser i Europa med bil og MC der hensikten selvfølgelig er noe annet enn strand, sol og øl.

Svaret på trådstarters spørsmål: Nei, savner det ikke i det hele tatt. Ungikk flyreiser før, gjør det fortsatt.

Men jeg bor i Sverige, og nå savner jeg intenst mine reiser på MC til den fantastiske norske fjellverden, og å kunne besøke familien i Norge,

Ja savnet ble for stort så jeg har flydd, til Kreta :-)
Selsom opplevelse med nesten tomme flyplasser og munnbind, også under 5 timers transitt på CPH....

Det nærmer seg med stormskritt min personlige "anti fly-rekord": 08.August 2019 var siste gang jeg satt på et fly og vi bikker dermed 1 helt år uten en eneste flyvning. Årsaken fram til coronaviruset var mangefassetert, men jo lengre tiden går jo mindre savner jeg offentlige toaletter og Imsdal til 30kr.

Noen andre som har merket at flypause egentlig er helt greit? Har dere planlagt å gå lengre nå, uten flyreiser? Det vil garantert være folk på begge sider av vektskåla, antar det gjerne er farget av hva slags personlig identitet man definerer seg ut fra - og hva man vektlegger i livet - men hadde vært interessant å høre om andre også har merket at å gro tomater i hagen også kan gi en følelse av personlig identitet :colgate:

Jeg gjennomgikk min fly-detox for noen år siden, da kronisk sykdom satte stopper for å bruke helgene til reising og jeg måtte bytte til en jobb med mest mulig jobbing på ett sted. Så vidt jeg husker, så var abstinensene svært merkbare, men utholdbare, og nå kjenner jeg suget mest i de periodene jeg nå pleier å fly av sted. Som nå.

Savner ikke noe annet enn Ringi og Mikkeller ombord, har vel 16 flighter siden Norge stengte ned i mars.

Dog kan det se litt mørkt ut for langturer i år, men det klarer man seg veldig fint uten. Får heller nyte bilen og kilometervis med dårlig asfalt.

Tja - jeg har nærmest en barnlig glede over å fly, når jeg sitter på flyet med vindusplass og utsikt, enten til skyer eller landskap. Da tenker jeg og ofte på at jeg tilhører første generasjon i menneskeheten som egentlig kan fly veldig mye og forflytte meg mellom kontinenter på en helt vanlig lønnsinntekt.

Men jeg savner ikke stresset rundt flyreisen, frammøte på flyplasser på gruoppvekkende tidspunkt, køer. mas, stress, vente på bagasje - og alle disse folkene...

Jeg skulle flydd ganske mye denne sommeren og besøkt mange land. Isteden blir det førstereis på Hurtigruten og steder i Norge hvor jeg ikke har vært. Det ser jeg ganske positivt på akkurat nå - og nei, jeg savner egentlig ikke det å fly, når jeg tenker meg om. Fraværet av flyreisen har faktisk gitt meg muligheten til nye opplevelser.

ikke hatt flyskam før, men har det virkelig nå.... :-(

Tja, savner å reise, skulle vært i Norge på fine ferier 2 ganger i år, som i fjor.
Alt gikk til helsike pga Corona, tapte noe lapper også, men det er ikke uventet.
Fløy i Januar 2020, måtte til Georgia for å kjøpe ny bil, den var så sjelden at man måtte fly både hit og dit for å kjøpe. (Fort Lauderdale til Charlotte til Savannah, fikk første plass begge ganger så det var stas, og litt uventet)
Bilen var ikke et luksusdyr, men en Opel Insiginia stasjonsvogn, som her er markedsført som Buick og like sjelden som tenner på en høne, derfor måtte man på flytur for å kjøpe bil.
Andre flytur i Februar, til Texas for å se på båt for en kompis. Det ble båt kjøp og alle utgifter betalt. Trivelig det også.
Savner ellers ikke flyplasser og trange seter. (Hvis man havner bak i kveg, som man helst prøver å unngå)
Har kusket som flyger i 37 år så det er ikke stort savn, dog fjongt å reise hvis alt klaffer med vær og føre og lite kø med store seter og god mat.

Back