SAS vinterprogram 24/25

Re: SAS Vinterprogram 2024/2025:

Man kan vel anta relativt lavfrekvent på de nye rutene til nord, også dukket det vel snart opp hvilke slot's på LHR som lånes til TOS.

BKK økes da fra 3x til 4x fra starten. Går til 5x ukentlig fra slutten av desember, og daglig fra slutten av januar. New York får en liten netto økning ved at både EWR og JFK går daglig fra CPH, og de nevner forbedrede tider på JFK. BOS og LAX vil også gå daglig.

Ikke noe om frekvens og fra hvor, men nevnes flere flyvninger til "syden", og Las Palmas, Tenerife og Agadir nevnes spesifikk.

Og litt kryptisk hva dette betyr av endringer/justering?

As is customary each winter season, there will also be a focus on European ski destinations like Zürich, Genève, Salzburg, Innsbruck, Milan, and Munich, particularly during the winter holidays.

Så bortsett fra på longhaul, var det lite om frekvens og periode.

SAS starter vinterprogrammet med 4 ukentlige avganger til BKK. Deretter øker til 5 ukentlige i desember og januar utvider til daglige avganger. Det er ganske heftig. Tydelig at SAS ønsker å ha en del av Thailand markedet.

"Bangkok will see a minimum of four weekly flights from Copenhagen throughout the season, increasing to five weekly from late December and daily from late January to early March."

Sier mye om hvilken posisjon Tromsø har fått når SAS velger å fly derfra til LHR, mens Norges nest største by kun har en slik rute noen få uker på sommeren. Hadde vært morsomt å vite hva som er grunnlaget for denne, ser ikke på engelskmenn som de mest skiglade. Kan jo ha sammenheng med SkyTeam, men høres ut som en tynn feederrute isåfall.

Sier mye om hvilken posisjon Tromsø har fått når SAS velger å fly derfra til LHR, mens Norges nest største by kun har en slik rute noen få uker på sommeren. Hadde vært morsomt å vite hva som er grunnlaget for denne, ser ikke på engelskmenn som de mest skiglade. Kan jo ha sammenheng med SkyTeam, men høres ut som en tynn feederrute isåfall.

Nå er det jo det samme som det mye annet til Tromsø, at det er stor grad er snakk om det som kan kalles arktisk turisme. Som jo ikke nødvendigvis er så mye ski.

Nå har de ikke lagt ut noe ennå, såvidt jeg ser, men er jo typisk 1-2x ukentlig i et par månder. Så litt der samme som BGO om sommeren.

Sälen er skirute. Tromsø er nordlysrute.

SAS starter vinterprogrammet med 4 ukentlige avganger til BKK. Deretter øker til 5 ukentlige i desember og januar utvider til daglige avganger. Det er ganske heftig. Tydelig at SAS ønsker å ha en del av Thailand markedet.

"Bangkok will see a minimum of four weekly flights from Copenhagen throughout the season, increasing to five weekly from late December and daily from late January to early March."
Skal det komme 1 eller 2 flere A350er i løpet av vintersesongen? Lekte meg litt som ruteplanlegger og ser at daglig BKK, 5x ukentlig ATL samt 3x ukentlig HND og PVG faktisk går opp med 4 maskiner, takket være to forskjellige avgangstider for BKK ruta

TOS-LHR er 1x ukentlig fra 2/11. LHR-TOS går lørdager, og TOS-LHR på søndager.

https://twitter.com/SeanM1997/status/1791074566493601955

CPH-RVN virker være 2x ukentlig?

Dra opp til TOS lørdag kveld, se nordlys, dra tilbake søndag morgen?

Tsja, kanskje marked for de som begynner drikke tidlig på lørdagen og får en lys idé? ;)

Virker veldig merkelig all den tid jeg ikke tror det er særlig med nordlysturister som vil være der oppe i en hel uke.

Wizz og DY går vel begge også den strekningen, med mye høyere frekvens og mer fornuftige tur/retur-oppsett?

Må være transfer fra longhaul (USA?) dette er myntet på.

Tsja, kanskje marked for de som begynner drikke tidlig på lørdagen og får en lys idé? ;)

Virker veldig merkelig all den tid jeg ikke tror det er særlig med nordlysturister som vil være der oppe i en hel uke.

Wizz og DY går vel begge også den strekningen, med mye høyere frekvens og mer fornuftige tur/retur-oppsett?

Må være transfer fra longhaul (USA?) dette er myntet på.

Nå må man ikke dra opp og ned med verken samme flyselskap eller samme rute. Også kan det jo kombineres med andre ting.

Forstår jeg det rett er del endel forskjellige opplegg fra turoperatører som syr sammen ymse program.

Selv om rutetidene i seg selv er litt rare

Jag har slutat se saker som märkliga efter den gruppen från ett land utanför EUR som jag hade vid incheck på ARN ca 2009/2010. Gruppen på 8 pax skulle resa ARN-TOS-OSL med connecting flight (ca en timme på backen i TOS). När jag frågade varför fick jag svaret att en tur via polcirkeln var bra för fertiliteten.

Nå må man ikke dra opp og ned med verken samme flyselskap eller samme rute. Også kan det jo kombineres med andre ting.

Forstår jeg det rett er del endel forskjellige opplegg fra turoperatører som syr sammen ymse program.

Selv om rutetidene i seg selv er litt rare

Britiske turoperatører kjenner jeg ganske godt til. De bruker gjerne Wizz eller DY og legger heller til lounge i reisen som kompensasjon. Det kommer seg av at man konkurrerer på pris og flybilletten ikke sees på som en viktig del av reisen. De fleste ville nok bli overrasket over hvor mange britiske "luksusoperatører" bruker FR for å fly gjester til 5* hoteller...

Ganske sikker på at om det er turoperatører så må de være amerikanske/kanadiske med transfer.

Det finnes riktignok noen britiske luksusoperatører som skal ha alt via Heathrow og med 4*+ flyselskaper, men til nordlysturisme? Nei...

De to neste A350 maskinene fra Airbus, skal etter planen komme høsten 2025

Ikke i følge flådeplanen i seneste kvartalsrapport fra SAS.
Der står 1 350 i FY25 og en i FY26
Så den den sidste maskine er vist udskudt yderligere.

FY26 starter 1 november 2025 ;)

Ja der er lige en enkelt høst måned i 2025 som er i FY26 ;)

Min kommentar gik mere på at SAS har udskudt levereingen. I Q4 FY23 rapporten er de 2 udestående A350 anført til levering i FY25.
I Q1 rapporten FY24 står 1 A350 til levering i FY25 og 1 i FY26.

Back