SAS vinner anbud

SAS med stor kontrakt i midtnorge

E24 melder at SAS har vunnet en stor kontrakt i midtnorge.

SAS blir eneleverandør for en rekke offentlige virksomheter i Midt-Norge de neste tre årene.

...

Avtalen er inngått med 14 offentlige virksomheter, inkludert Nord- og Sør-Trøndelag fylkeskommuner, og kommunene i fylkene, samt NTNU, Arbeidstilsynet, Miljødirektoratet og Domstoladministrasjonen.

Det som er bra for SK sin del, er at de blir eneleverandør, noe som burde gi de litt frihet med tanke på prissetting. Men jeg går ut fra at dette er nøye regulert igjennom avtalen.

Hvor mye kostnadsbesparelser kan slike organisasjoner regne med å få, kontra å bruke den til enhver beste pris f.eks. VIA Agencia klarer å grave frem? Hva annet ligger i en slik avtale

Re: SAS med stor kontrakt i midtnorge

Usikker på hvor mye slikt egentlig betyr da store virksomheter gjerne har samme type avtale med flere selskaper

Trodde det bare var forsvaret som er dumme nok til å låse seg inne med en tilbyder?

Hvor mye kostnadsbesparelser kan slike organisasjoner regne med å få, kontra å bruke den til enhver beste pris f.eks. VIA Agencia klarer å grave frem? Hva annet ligger i en slik avtale

Et reisebyrå i seg selv klarer bare grave frem laveste tilgjenglige offentlige pris, men poenget med slike avtaler er rabatten selskapet med avtalen oppnår. Selv om man vil fremdeles bestille gjennom samme reisebyrå som tar seg at det ren "operasjonelle" overfor flyselskapet, men reisebyået vil også sitte på mye statistikk og data for bedriften som man kan bruke som grunnlag til forhandlinger med flyselskapet/hotellkjeden

I forrige jobben min regnet jeg meg frem til at vi på en av de rutene vi hadde storkundeavtale hadde 20-25% rabatt på fleksible billetter, og enda mer på hotellet vi brukte

Re: SAS med stor kontrakt i midtnorge

Det som er bra for SK sin del, er at de blir eneleverandør, noe som burde gi de litt frihet med tanke på prissetting. Men jeg går ut fra at dette er nøye regulert igjennom avtalen.

Tror nok SAS må forholde seg til konkurransen fra andre flyselskap, selv om de har fått enerett med de virksomheter det er inngått avtale med, har de ikke fått enerett til å fly strekningene.

Det betyr antakelig at frigjort kapasitet hos konkurrenter til SAS enten må taes inn (færre avganger) eller forsøkes dekket opp med andre reisende (lavere priser).
Og det vil nok se merkelig ut for de virksomhetene som har inngått avtale med SAS om det ville bli billigere å reise med konkurrentene, til tross for avtalen.

Vidar

Back