SAS uten ID innen skandinavia?

FT99

ScanFlyer Blue
Fra 1. Mai 2010 annonserte SAS at man skulle kunne fly innen skandinavia uten å vise ID.

For meg fungerer dette utmerket når jeg flyr fra ARN og CPH (ved flere tilfeller), da blir jeg ikke spurt om ID-kort hverken checkin eller gate når jeg flyr innen skandinavia. Men fra OSL og TRD har jeg begge ganger måttet vise ID-kort ved checkin og/eller gate.

Hva er det egentlig som gjelder?

Tilsynelatene så krever norske myndigheter fortsatt at man viser ID, mens andre ikke gjør det.

Trodde det var en EU regel, men som du nevner så virker hverken Sverige eller Danmark, eller for ikke snakke om Tyskland hvor jeg aldri viser ID, så ivrige på å følge reglene

For voksne er jo ikke dette noe stort problem pga de fleste har ID-kort eller pass, men å kunne reise uten ID-kort (eller pass) er veldig praktisk når det gjelder barn.

Skal jeg fly fra ARN til OSL med minstemann på 5 år er ikke dette noe problem uten å skaffe pass, men for å fly OSL til ARN må jeg bruke både tid og penger på å skaffe pass virker det som.

For voksne er jo ikke dette noe stort problem pga de fleste har ID-kort eller pass, men å kunne reise uten ID-kort (eller pass) er veldig praktisk når det gjelder barn.

Skal jeg fly fra ARN til OSL med minstemann på 5 år er ikke dette noe problem uten å skaffe pass, men for å fly OSL til ARN må jeg bruke både tid og penger på å skaffe pass virker det som.

For barn gjelder egne regler - Norwegian skriver:
Barn (under 18 år) som reiser med foreldre eller sammen med annen voksen, behøver ikke vise legitimasjon i mellom de Nordiske landene.

Luftfartstilsynet skriver om innlandsreiser ifbm. legitimasjon/bagasje:
Mindreårige, altså reisende som ennå ikke har fylt 18 år, i følge med voksne, trenger ikke å fremvise eget ID-kort.

Norge er vel ikke med i EU ????
Det er vel grunden til at der skal vises ID....
På FR synes jeg det er lidt være....FR Kræver forevisning PAS ved indcheck og boarding på ruten mellem AAR og RYG....
Tilsyneladende er Nordisk Pas Union ikke gældende her...
Er det fordi FR er et irsk selskab ??
Hilsen
Ole

Men de sætter sig dog over lovgivningen i Skandinavien...

Det tror jeg ikke - som privat aktør så har de nok rett til å kreve den dokumentasjon de finner nødvendig. (Om det faktisk er nødvendig i dette tilfelle er en annen sak)

Generelt har man lov til aa innfoere prosedyrer som er strengere enn lovverket - men ikke motsatt.

Når jeg spurte ved gaten i TRD når SAS-flighten til ARN boardet hvorfor jeg måtte vise ID, var svaret at det var et EU-krav, og at personalet på ARN og CPH gjorde feil dersom de ikke ba om ID.

Generelt har man lov til aa innfoere prosedyrer som er strengere enn lovverket - men ikke motsatt.

Dette stemmer ikke. Greit nok at et flyselskap eller en annen virksomhet kan lage interne rutiner som er strengere enn minimumskravene i lovgivningen. Det er man ofte nødt til å gjøre for å være sikker på å levere rett kvalitet hver gang. Men generelt er det ikke greit å lage prosedyrer som er strengere enn lovverket hvis de binder andre. Det vil variere fra område til område om det er greit. Jeg tviler f.eks. på at reglene om nordisk passunion kan oppheves sånn uten videre av en privat virksomhet. Hilsen jurist

Jeg tviler f.eks. på at reglene om nordisk passunion kan oppheves sånn uten videre av en privat virksomhet.

Her må vi vel skille på passunionen og hva slags ID-kort de aksepterer. La oss snu på flisa og si at FR kun hadde godkjent førerkort - ville det vært lovlig? (Se bort fra problemet med "18-årsgrense")

Siden vi er inne på ID; Når var det de offisielle norske ID-kortene skulle komme? Noen som vet noe om det?

Her må vi vel skille på passunionen og hva slags ID-kort de aksepterer. La oss snu på flisa og si at FR kun hadde godkjent førerkort - ville det vært lovlig? (Se bort fra problemet med "18-årsgrense")

Jeg antar at det burde gå greit innenfor Norden ja (uten at jeg egentlig har greie på det) ;)

Fra 1. Mai 2010 annonserte SAS at man skulle kunne fly innen skandinavia uten å vise ID.

Obs!, om noen gjorde det så tabbet de seg ut.

Saken er at EU lagde en forordning om sikkerhet men uten en startdato (det var her EU kanskje tabbet seg ut også). Derfor er det opptil hvert land når de vil innføre denne forordningen. Sverige gjorde det i mai og dermed sluttet SAS med det i sine regler siden de har flytillatelsen der. Men Norge gjorde det ikke (snakkes om at de skal gjøre det i høst) og SAS må selvfølgelig følge norsk lov når de flyr i Norge, derfor gjøres det her fortsatt.

Jeg viste ikke ID på tre avganger ,to i CPH og en i FAE forrige uke, slik at noe er skjedd her mht hva som kreves. Må sjekke ut det der tror jeg ;-)

Ingen ID på SAS gælder vel kun når man rejser indenfor Schengen ? For EU lande som England, Irland, Cypern, Rumænien og Bulgarien der IKKE er med i Schengen krævers pas for at rejse til disse lande. I visse tilfælde tillades rejse på national ID kort som en del EU lande efterhånden udsteder.

Ingen ID på SAS gælder vel kun når man rejser indenfor Schengen ?

Dette er ingen ID (legitimasjon) kontroll, det har ikke SAS. Det er kontroll for bagasjesikkerhet. Man må vise at man er samme person som leverer bagasjen som går igjennom gaten. Dette blir gjort enten ved ID eller biometri (fingermerke).

Back