SAS trafikktall april 2015

Dash

ScanFlyer Gold
• SAS carried a total of 2.2 million passengers in April, down 9.6%.
• The total traffic (RPK) decreased by 11.7%.
• The total capacity (ASK) was reduced by 0.1%.
• The total load factor decreased by 9.2 p.u. to 70.1%.
• The currency adjusted yield and PASK were up 8.1% and 13% respectively iMarch. The nominal yield and PASK were up 13.8% and 20% respectively.

Market trends
Market conditions in Scandinavia have temporarily stabilized and the balance between capacity and demand has improved in comparison with 2014. SAS summer program has been well received with incoming bookings at expected levels. However, the competition remains very intensive in certain markets. SAS traffic development in April 2015 is an outcome of more active yield management and shall also be set in relation to the strong traffic growth, record high passenger load factor and double digit decrease in the yield in April 2014.

PASK and yield development
In March 2015, SAS’ currency adjusted yield and PASK were up 8.1% and 13% respectively. The nominal yield and PASK were up 13.8% and 20% respectively. In April 2015 the change in the currency adjusted yield vs. last year is expected to be positive, and the currency adjusted PASK is expected to be close to unchanged.

SAS scheduled traffic development in April
The scheduled capacity was increased in April by 2.7% as capacity was moved from charter operation to scheduled services. Traffic was down 9.1%, which resulted in a decline in the load factor of 9 p.u. to 69.6%. Total number of passengers in SAS Plus increased by 6.5%.
SAS decreased its intercontinental capacity by 5.3% and the traffic was down 10.9%. SAS traffic on European/Intrascandinavian routes decreased 11% from high levels last year. Domestic traffic grew 1.2% and capacity was increased 7.2%.

Product and news update
• SAS first Café Lounge was opened at Trondheim airport.
• At the Swedish ServiceScore 2015 gala, SAS was voted the airline providing best service to its customers.
• SAS launched a new app for Apple Watch along with other digital services such as Google Street view of SAS new longhaul cabins and CPH Lounge.

SAS sine trafikktall er ute.

Fyllingsgraden faller markant. SAS sier dette skyldes mer aktiv prisstyring. Håper SAS vet hva de driver med.
 
Kan noen kloke hoder forklare meg dette:

Største fordelen med å ha flere forskjellige flytyper i en flåte, er at man kan tilpasse tilbudet til etterspørselen. Men likevel så har Nettverkselskapene en lavere fyllingsgrad enn LCC som ofte kun har en type store fly. Burde ikke da nettverkselspene ha høyerer fyllingsgrad enn LCC? Altså burde ikke SAS ha høyere fyllingsgrad enn Norwegian?
 
Litt av 'hemmeligheten' med dette, er å ha nok seter i peakene å kunne høste høyere priser på disse tidene. Dermed er det uungåelig at det blir flere ledige seter utenom. Hvis man ikke har seter til de med høyest betalingsvilje, vil de gå til andre selskaper eller andre transportmidler. Og da taper man mer enn ved å fly med flere tomme seter.

Et 'LCC' kan i større grad styre trafikken, og det er derfor lettere å fylle seter hele dagen.
 
Litt av 'hemmeligheten' med dette, er å ha nok seter i peakene å kunne høste høyere priser på disse tidene. Dermed er det uungåelig at det blir flere ledige seter utenom. Hvis man ikke har seter til de med høyest betalingsvilje, vil de gå til andre selskaper eller andre transportmidler. Og da taper man mer enn ved å fly med flere tomme seter.

Et 'LCC' kan i større grad styre trafikken, og det er derfor lettere å fylle seter hele dagen.

Jeg stusser litt på den tankegangen der. Jeg, og flere bekjente i andre selskap har fått klar instruks om at det billigste skal velges ved jobbtur. Det billigste blir som oftest DY på BGO-OSL siden de vanligvis ligger på 599,- mens SK ligger på 899,-, iallefall ved bestilling litt i forveien. Når også reisevirksomheten har blitt redusert markant i noen selskap må jo det gå ut over SK og sin såkalte aktive prisstyring.
 
Ja, det er nok ikke alle markeder som er like lette, men logikken brukes i den grad det er lønnsomt. Og du ser at yielden er opp når kabinfaktoren er ned, så det ser ut som at det virker etter henskten.
 
Jeg har ikke noe statisk grunnlag og dette er bare i mitt perspektiv, men jeg har reist en del med SAS de siste ukene, og det er veldig glissent på flyene. Har flydd mest innenlands, men skal til CPH fra OSL nå, og der er det satt opp CRJ900. Kan ikke huske å ha flydd med en så liten maskin på den ruta før...

Er spent på mai tallene!
 
Jeg har ikke noe statisk grunnlag og dette er bare i mitt perspektiv, men jeg har reist en del med SAS de siste ukene, og det er veldig glissent på flyene. Har flydd mest innenlands, men skal til CPH fra OSL nå, og der er det satt opp CRJ900. Kan ikke huske å ha flydd med en så liten maskin på den ruta før...

Er spent på mai tallene!

Jeg reiser jevnt over hele året med SAS, og synes det virker som om det er en liten nedgang i "opplevd kabinfaktor" innenlands iallefall, men det er heller ingen tvil om at billetter særlig i kjernetiden har blitt merkbart dyrere.
 
Enig med de to over. Det er tydelig at SK har endret seg ved å gjerne ta i mot mindre volum og tilgjengjeld (prøver å) ta ut mer av hver pax.
 
Year_Rolling_Pax_Growth_2015-04.jpg


Synes 12 måneders rullende graf ovenfor viser en hel del - blant annet sammenhengen mellom SAS og CPH den siste tiden og at ARN og OSL er mer knyttet til utviklingen hos DY. At den til dels veldig skape nedgangen hos SAS sammenfaller med skifte mellom vinter- og sommersesong gjør meg litt redd at det vil ha innvirkning for hele sommersesongen. Ekstra bekymringsfullt er at det er så stor nedgang i kabinfaktor som kan tyde på at tilbudet ikke har truffet hva den Reisende (engelsk Traveler) ønsker.

Hvis en knytter så sammen stor transfer-nedgang på CPH (-23%), den relativt stor økningen i gapet mellom ASK og RPK på Skandinavia & Europa hos SAS så tegner det seg et klart bilde hvor hovedsaklig de negative tallene i april ble generert. Vil neste karakterisere at ballongen sprakk for SAS og CPH hørte smellet best.
 
Jeg tror vi ma se to effekter, dersom man forliker APR15 med fjoraret.

I 2014 innförte SAS sitt nye Revenue Management System Amadeus O&D. Resultat ble en ekstremt svakt yield i APR14 mens en höy kabinfaktör. Fra bunnen gar det bare opp ;)

Den andre aspekt er faktum at SAS sitt nettverk management har gjord en utrlig jobb og tilpasset de kapasitaeter langt bedre til etterspörelsen enn i 2014. Dette medförer at SAS sitt Revenue Management kan ta bedre yields.

At kabinfaktoren faller er i seg selv ingen stort problem sa lenge som RASK / PASK stiger...
 
Last edited:
Jeg har ikke noe statisk grunnlag og dette er bare i mitt perspektiv, men jeg har reist en del med SAS de siste ukene, og det er veldig glissent på flyene. Har flydd mest innenlands, men skal til CPH fra OSL nå, og der er det satt opp CRJ900. Kan ikke huske å ha flydd med en så liten maskin på den ruta før...

Er spent på mai tallene!
Reiste osl-cph-osl i dag med DY+SK.
Synes det var best plass på DY..
Billetten kosta ca halvparten med DY sammenliknet med SK.
Jeg liker ikke denne utviklingen, setter stor pris på tilbudet av fasttracken og loungen på flyplassen så vil atSK skal være maks 200,- mer :-)
 
Back
Top