SAS to Focus on Cash to Make Carrier Takeover Target.

Hickok

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Er bruden snart ferdig sminket?

SAS Group AB, the Nordic region’s biggest airline, aims to generate enough cash next year to finance expenses to make the carrier an attractive takeover target, Chief Executive Officer Mats Jansson said.

“The goal now is to create cash and pay our investments with fresh cash flow from our operations,” Jansson said in an interview at the annual meeting of the International Air Transport Association in Berlin. “When we create positive cash flow and the unit costs are at the right level, then that would be the right timing to be part of another group.”

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=auEKTvC5OCz0

I dagens udgave af Jyllands Posten 10 juni/2010 , står der bla at Lufthansa måske ikke har råd til at overtage SAS som verdens situationen er i øjeblikket, men at der kan blive tale om tæt "strategisk" samarbejde, hvor LH måske køber sig ind med en mindre andel i SAS. (fra den trykte avis).

Er det bare meg som stiller spørsmål ved om at denne "strategien" hadde kansje vært en god ide før, også?

-A

Det betyr i klartekst at SAS må begynne å selge flybiletter til en pris høyere enn kostnaden med å produsere reisen. Takk og lov.

Men i et marked der flere store selskaper har gått sammen allerede, er det da plass til SAS, eller må vi innse at det toget er gått? LH har Austrian, Swiss, og Brussels(?). BA og Iberia slår seg sammen, og Air France og KLM har samme paraply.

Det spekuleres også om at at Turkish skal være en kandidat til å kjøpe opp en andel av SAS .. der vil man ihvertfall få en partner som har gassen i bånn!

Ja, gassen i bånn det har Turkish. Ingen tvil om det.

Turkish Scandinavian, det blir nok en fantastisk merkevare.:stir

Ironisk nok eier den tyrkiske staten 49 prosent av Turkish Airlines ... Skal bli spennende å se hvem som etter hvert vil overta SAS. Jeg tviler på at de tre skandinaviske statene vil overlate SAS til et hav av andre investorer, men heller selge til et flykonsern, altså én eier med majoritet. Det er en strategi jeg støtter. Likevel begynner duopol/triopol-tendensene blant europeiske nettverksselskaper å skremme meg litt, samme tendens ser vi i USA.

Last edited:
Turkish Airlines er jo Europas minst punktlige flyselskap, så det er ikke så rart de er interessert i SAS ;)

Turkish Airlines er jo Europas minst punktlige flyselskap, så det er ikke så rart de er interessert i SAS ;)

Men de vet hva inflight service er og de kabinansatte vet også hvilken service som gjelder ombord på de forskjellige ruteområdene;)

En kombinasjon av tyrkisk vekst og innsatsvilje og skandinavisk fokus på punktlighet kan ikke bli annet en vinner! :up:

Tyrkisk eierskap i SAS høres ikke helt ideelt ut, spør dere meg. Virker fjernt og kulturelt utfordrende, ser at de også snuser på LOT.

Fin utvikling i SAS-aksjen denne uken, forresten.

Back