SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Da gjelder det å finne ut at man må endre innen 24 timer etter bestilling. Hvis ikke kan man, som det står i artikkelen, like gjerne bestille nye. Man får tilbake en hundrelapp i skatter og avgifter når man avbestiller også.

Han sier at endringsgebyret er ment å reflektere de kostnader SAS har med slike endringer.

Den var morsom. Det er jo selvsagt for å ikke undergrave de fleksible billettene ;)
Det er helt sikkert nok av de som har kjøpt billigbilletter og endret disse, og med dette spart mye i forhold til å kjøpe fleksible billetter.
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Den var morsom. Det er jo selvsagt for å ikke undergrave de fleksible billettene ;)
Det er helt sikkert nok av de som har kjøpt billigbilletter og endret disse, og med dette spart mye i forhold til å kjøpe fleksible billetter.

Nå ville en økonom sagt at det er en kostnad når en som "skulle kjøpt" en fleksibel billett kjøper en som ikke er det og endrer denne; kostnaden er en alternativkostnad for selskapet (men den kostnaden vises ikke i noe regnskap, eller det finnes ingen aktivitet som kostnaden kan henføres til)...;)
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Tapt inntekt i normal norsk, men kostnad for økonomer.
Dette var jo en tabloid artikkel for "folket", og når han sier "kostnad" så vil jeg tro de fleste relaterer det med faktiske utgifter som SAS har i forbindelse med å endre en billett?
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Tapt inntekt i normal norsk, men kostnad for økonomer.
Dette var jo en tabloid artikkel for "folket", og når han sier "kostnad" så vil jeg tro de fleste relaterer det med faktiske utgifter som SAS har i forbindelse med å endre en billett?

En tapt inntekt er jo en kostnad (hvis noe en selv gjør - her SAS som gir mulighet til å endre billige billetter - gjør at man taper inntekt).

Du har imidlertid selvsagt rett at man normalt sett vil sette dette i forbindelse med SAS sine faktiske kostnader.
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Men SAS tilbyr fortsatt full returrett, reffusjon, endring osv osv innenfor 24 timer.
Helt kostnadsfritt.
SAS er også helt gebyrfri i forhold til reisen.
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

I det landet i verden hvor forbrukerne er mest beskyttet er det ikke noen overraskelse at dette også klages på... alikevel skulle man tro at en 24 timers åpent kjøp skulle dekke de flestes behov? Og trenger man fleksibiltieten i å endre rett før avgang har de jo flexi billetter... skjønner ikke hvorfor dette engang kommer på trykk...
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

I det landet i verden hvor forbrukerne er mest beskyttet er det ikke noen overraskelse at dette også klages på... alikevel skulle man tro at en 24 timers åpent kjøp skulle dekke de flestes behov? Og trenger man fleksibiltieten i å endre rett før avgang har de jo flexi billetter... skjønner ikke hvorfor dette engang kommer på trykk...

Så folk som opplever samlivsbrudd,dødsfall,sjukdom skal ha ingen rettigheter til å forandre billettene mener du?
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Så folk som opplever samlivsbrudd,dødsfall,sjukdom skal ha ingen rettigheter til å forandre billettene mener du?

Det er jo selvfølgelig en tragisk ting, men som mye annet, kan ikke flyselskapet holdes for folks personlige tragedier... Selskapene gir mulighet til endre mot et gebyr... så enkelt er det...

Og, for sakens skyld, hvis et selskap selger en billett billigere som ikke kan endres, er det vilkår lagt ned før man trykket "kjøp"... verden er rund, ikke flat.. forbrukerne må også forstå det... hjelper ikke bli 5 år gammel ved skranken

Hvis man vil sikre seg mot alle uforutsette kostnader og flytte byrden over på andre, foreslår jeg en god reiseforsikring... med det koster jo også penger ;)

Fra en som har vært i salgsbransjen før... Norske kunder vil helst ha alt, og helst betale ingenting.... tror ingen forbrukere i verden er mer beskyttet enn norske forbrukere....

Ps. hvis alle flyselskapene skulle ha et kundesenter som satt å vurderte hver persons tragedie individuelt og hvem som skal få en "break" fra reglene, tror jeg også prisene på flybilletter ville gått opp... kan ikke få i pose og sekk :)
 
Last edited:
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Jeg kan vedde på at alle her i forumet er interessert i tjene MEST mulig penger (lønn). Og ja, vi bor i Norge. Da må vi stå for at ting blir dyrt.
Og SAS har jammen mange billige billetter, og jeg synes det er bra at kabinpersonell og piloter skal tjene mye penger. De har jo ansvaret for oss når vi er i lufta. Og derfor synes jeg at det er rimelig å betale penger når man reiser med fly - det skal ikke være billigere å fly enn en god biff. Norwegian burde ikke presse prisnivåer ned i lønn. Trekk heller opp!

Og ja, selvfølgelig: enhetskostnadene skal ned - men er det ille å betale 599,- med SAS fra Oslo til Tromsø? Vi er jo tross alt verdens rikeste.
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Jeg kan vedde på at alle her i forumet er interessert i tjene MEST mulig penger (lønn). Og ja, vi bor i Norge. Da må vi stå for at ting blir dyrt.
Og SAS har jammen mange billige billetter, og jeg synes det er bra at kabinpersonell og piloter skal tjene mye penger. De har jo ansvaret for oss når vi er i lufta. Og derfor synes jeg at det er rimelig å betale penger når man reiser med fly - det skal ikke være billigere å fly enn en god biff. Norwegian burde ikke presse prisnivåer ned i lønn. Trekk heller opp!

Og ja, selvfølgelig: enhetskostnadene skal ned - men er det ille å betale 599,- med SAS fra Oslo til Tromsø? Vi er jo tross alt verdens rikeste.

ikkesant!! Norge er også det landet i europa hvor det er billigst å fylle bensin sammenlignet med inntekt, men det er det ikke mange som vil innse... kan det tenkes vi har blitt litt bortskjemt?? kanskje fremtidens ungdom burde tvinges på studier i utlandet, så de ser hvor bra vi har det i Norge... da det gikk opp for meg iallefall :)
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Bra! Når man reiser SAS støtter man en god økonomi blant ansatte - som de kan leve av. Når du reiser med Ryanair må de jobbe dag/natt og i tillegg må dem motta trygd. Hmmm? Hva fører til et mest bærekraftig samfunn?
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Husker studietiden i Bergen da Norwegian endret billetten til 150 kr. - da kunne man fortsatt ikke endre SAS-billetter. Synes 500 kr. er i overkant for å endre en Economy-billett - i alle fall innenlands og på kortere distanser. Noen ganger har jeg hatt behov for å endre billetten og da har det som regel vært rimeligere å kjøpe en ny billett og få refundert skatter og avgifter, særlig om jeg i utgangspunktet hadde billigste billett. Dette var inntil nylig en svært gunstig ordning ettersom man også fikk refundert drivstoffavgiften - noen ganger har billetten kostet 10-20 kr. og da har jeg fått tilbake så å si hele beløpet.
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

- noen ganger har billetten kostet 10-20 kr. og da har jeg fått tilbake så å si hele beløpet.

Da er det vel ikke flyselskapene som burde henges i media, men strengt tatt de som setter avgiftene... 10-20kr for en flybillett... har man da egentlig lov til å klage? Returnerer man en pakke tyggis hvis det var noe galt med den??
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Jeg mener jeg en gang kjøpte flexi billett med SAS fordi det ikke var annet tilgjengelig, og så fikk endret den til en billig restplass ved innsjekk eller i billettkontoret på flyplassen ved avreise og refundert mellomlegget. Noe personalet i skranken gladelig hjalp meg med. Men dette er noen år siden...
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Enig med FlightDeck i at 500 kr er i overkant for kortere distanser innenlands. Men ellers må jeg si jeg er veldig lad i 24 t åpent kjøp-regelen. Den er det vel ikke mange andre selskaper som har?

Men dette med refusjon av skatter og avgifter forundrer meg litt; fikk akkurat tilbakebetalt skattene på en billett fra LPA til OSL. På billetten stod det at skatter og avgifter utgjorde ca 250 kr men på min konto kom det bare 60 kr. Så at det bare billigselskapene som jukser med dette kan nok avkreftes.

60 kr var dog bedre enn tilbakebetalingen på min forrige ubrukte DY-billett; 8 kr. Ærlig talt; la oss kalle en spade for en spade; selskapene refunderer ikke skatter og avgifter.
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

60 kr var dog bedre enn tilbakebetalingen på min forrige ubrukte DY-billett; 8 kr. Ærlig talt; la oss kalle en spade for en spade; selskapene refunderer ikke skatter og avgifter.

De refunderer skatter og avgifter minus et gebyr for å kjøre transaksjonen. Husk også at det varierer hvor fuel-tillegget er oppført, det refunderes ikke.
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Nå er jo ikke dette 100% sammenlignbart mellom SK og DY ... DY tar gebyr pr flight, mens SAS tar pr vei. Har man, som mange har med SAS( og WF) en sammenhengende reise med 2-3 flighter er gebyret fortsatt kr 500 når reisen starter med SAS.

Når det gjelder refusjon av FLYPLASSAVGIFTER, refunderes disse fullt ut både hos SAS og Widerøe. Det legges ikke på noe behandlingsgebyr etc. Drivstofftillegget er spesifisert som eget tillegg på billetten, og dette er ikke refunderbart.
 
Re: SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter.

Og det er ikke automatisk sånn at fuel surcharge refunderes selv om det er oppført som en skatt. Selskapene har forskjellig policy på dette.
 
Back
Top