SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

MartinL

ScanFlyer Dusty
Ser ut som om tiltakene av "core SAS" ikke ser ut til å hjelpe.

SAS er det europeiske flyselskapet som taper flest passasjerer. Det viser en oversikt fra AEA.

SAS har den største passasjernedgangen blant de store flyselskapene som er organisert i den europeiske luftfartssammenslutningen AEA. Det viser en gjennomgang, som er utført av den danske rådgivervirksomheten travelbroker Nordic.
Det er augusttallene som ligger til grunn for sammenligningen. Den viser at de 30 medlemmene i AEA i snitt mistet 3.5 prosent av passasjerene.

http://www.boarding.no/art.asp?id=38605
 
Ser ut som om tiltakene av "core SAS" ikke ser ut til å hjelpe.
Nå innebærer faktisk "core" en kapasitetskutt på ca 20% og hvilket implisitt betyr at "core" også innebærer færre passasjerer. Itillegg skal det sies at slike tiltak ofte tar tid før har noen effekt
 
Passasjernedgangen er vel ikke større enn kapasitetsreduksjonen, så relativt sett har ikke SAS mistet noen passasjerer.
 
Nei, men reelt sett så reiser nå 18,6% av tidligere pax med andre selskaper.

Som Someone er inne på, jeg er også mer opptatt av å se de langsiktige effektene av Core SAS, om de noen ganger får effekt da. Det gjenstår å se..

Neste styremøte, med evaluering og beslutninger på basis av den siste runden med forhandlinger med fagforeningene, vil være kritisk for selskapets videre utvikling.
 
I forrige kvartal, så var passasjernedgangen akkurat lik kapasitetsreduksjonen. Lite eller ingenting oppnådd med andre ord, rent bortsett fra en stadig økende prosentmessig overheadkostnad.
 
... Overhead kuttes vel kraftig, men man forventer neppe de store + utslagene før 2010 vil jeg tro
 
Passasjernedgangen er vel ikke større enn kapasitetsreduksjonen, så relativt sett har ikke SAS mistet noen passasjerer.

Relativt sett har de da heller ikke hatt nedgang hvis de reduserer så mye at de kun har ett fly igjen, med samme setebelegg som nå.
 
Men det ble da vitterlig skrevet, både her på forumet og andre steder, at en skulle / burde begynne å se resultater av Core-programmet i løpet av sommeren / ettersommeren 2009. Da burde en vel snart begynne å se noen piler som peker i rette retning, men gjør en egentlig det da?
 
Resultatene måler man vel på 2 måter her.

Fyllere fly , det har vi ikke sett.
Cash , det ser man vel således ikke spor av før q3 legges frem.
 
SAS må bare passe på at "Core SAS" ikke bare blir en måte å unnskylde dårlige/manglende resultater på i all evighet. Hvis man hele tiden svarer kritikerne med "bare vent til sommeren/sensommeren/vinteren 2009/2010 osv... så vil dere se resultater", så får man inntrykk av at man benytter "Core SAS" som unnskyldning på dårlige/manglende resultater.
 
... Overhead kuttes vel kraftig, men man forventer neppe de store + utslagene før 2010 vil jeg tro

Joda, men alle leasingavtaler på fly som blir satt på bakken går sin vante gang. Disse utgjør en ikke ubetydelig del av overhead. Det samme gjelder handlingavtaler som er inngått på ruter som kuttes er reduseres kraftig. Dette koster penger også.
 
Kabinfaktoren har aldri vært så høy hos SAS som den var sommeren 2009.

Det er riktig at kabinfaktoren er den høyste noengang oppnådd, men - og det er stort men - SAS har aldri tilbudt så lite seter heller.

Her er noen tall som illustrerer dette veldig godt (SAS Group tall siden disse kan sammenlignes fra år til år):

Juli 2007
ASK = 5 026 mill.
Kabinfaktor = 80,7%
Antall passasjerer = 3,56 millioner

Juli 2008
ASK = 5 274 mill.
Kabinfaktor = 78,9%
Antall passasjerer = 3,55 millioner

Juli 2009
ASK = 2 880 mill.
Kabinfaktor = 83,8%
Antall passasjerer = 1,96 millioner (55% av 2008!!!)

Alle kan se at det er noe galt her. Det går ikke å bare styre etter bare et eller to målkriterie - kabinfaktor og yield. Her er det rett og slett at tilbudet er for dårlig, og passasjerene flykter over til konkurrentene som gal. Det verste er at siden flyene er så tettpakkede, så flykter også premium-passasjerene. De vil har god plass, og det er det ikke når det er så fullt. På toppen av dette er det også satte ekstra seter så det er blitt enda trangere.
 
Mats Jansson sier i at SAS ligger forran skjemaet når det gjelder Core SAS.
Det har jo tidligere vært sagt at man skal se effekten på sommeren/høsten. Det er vel en måneds tid til vi får resultatene fra tredje kvartal.
 
Nei, men reelt sett så reiser nå 18,6% av tidligere pax med andre selskaper.

Det er jo ikke riktig:

Det reiste 18,4 millioner flypassasjerer over Avinors lufthavner i første halvår hvilket er en reduksjon på 7,0 prosent fra første halvår 2008. Antall flybevegelser er redusert med 6,2 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Trafikknedgangen er størst ved OSL der antall passasjerer er redusert med 10,9 prosent, og antall flybevegelser redusert med 9,9 prosent, sammenlignet med første halvår i 2008.
(Fra Avinors Q2 rapport)
 
Last edited:
Det er riktig at kabinfaktoren er den høyste noengang oppnådd, men - og det er stort men - SAS har aldri tilbudt så lite seter heller.

Her er noen tall som illustrerer dette veldig godt (SAS Group tall siden disse kan sammenlignes fra år til år):

Juli 2007
ASK = 5 026 mill.
Kabinfaktor = 80,7%
Antall passasjerer = 3,56 millioner

Juli 2008
ASK = 5 274 mill.
Kabinfaktor = 78,9%
Antall passasjerer = 3,55 millioner

Juli 2009
ASK = 2 880 mill.
Kabinfaktor = 83,8%
Antall passasjerer = 1,96 millioner (55% av 2008!!!)

Alle kan se at det er noe galt her. Det går ikke å bare styre etter bare et eller to målkriterie - kabinfaktor og yield. Her er det rett og slett at tilbudet er for dårlig, og passasjerene flykter over til konkurrentene som gal. Det verste er at siden flyene er så tettpakkede, så flykter også premium-passasjerene. De vil har god plass, og det er det ikke når det er så fullt. På toppen av dette er det også satte ekstra seter så det er blitt enda trangere.

Men SAS Group tallene inkluderer vel også selskaper som er avhendet det siste året. Så i disse tallene ligger vel både AirBaltic Estonian og Spanair i disse tallene. Så nedgangen er ikke bare kutt i kapasitet, men også avhending av selskaper.
 
Det er nesten riktig det cjobakk, Estonian-tallene er ikke inkludert i de tallene.
Hvis en trekker ut passasjertallene til Spanair og Air Baltic i 2006 og 2007 er det mulig å se på disse og da blir det slik

Juli 2007
Antall passasjerer = 2,31 millioner

Juli 2008
Antall passasjerer = 2,28 millioner

Juli 2009
Antall passasjerer = 1,96 millioner (86% av 2008)

Men husk også at konkurrenten Norwegians tilsvarende juli-tall er 122% av juli 2008
 
Er det ikke så mange "hvis" og "kanskje" her at det er vanskelig å gjøre en reell vurdering før vi kommer oss mer enn ett år etter de store kapasitetsnedgangene? Det eneste man i mine øyne kan bruke statistikken til er å si at hvis fallet i antall reisende (%) er dramtatisk ulik nedgangen i (%) så lukter det ugler i mosen. Så langt er jo ikke det helt tilfellet.

Sammenligningen med Norwegian blir tilsvarende håpløs i mine øyne siden de har hatt en voldsom kapasitetsoppgang slik jeg har forstått det. Uten en solid oppgang ville det jo ha vært katastrofe.
 
Last edited:
Sammenligningen med Norwegian blir tilsvarende håpløs i mine øyne siden de har hatt en voldsom kapasitetsoppgang slik jeg har forstått det. Uten en solid oppgang ville det jo ha vært katastrofe.

Hvor stor hadde ikke denne oppgangen vært hvis det hadde vært en oppgangstid :8:
 
Back
Top