SAS surrer bort en halv million kofferter i året

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
SAS surrer bort en halv million kofferter i året

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/12/09/520626.html

Hver 62. passasjer som flyr med SAS, finner ikke kofferten sin på bagasjebåndet, viser fersk statistikk fra Association of European Airlines (AEA).

Ifølge statistikken feilhåndterer SAS 1,6 prosent av all bagasje. Dersom hver passasjer sjekker inn én koffert, tilsvarer det rundt 488.000 kofferter i året.

Sammenlignet med andre flyselskap i Europa presterer SAS under gjennomsnittet med en 14. plass av de 25 som er med i AEA-undersøkelsen, skriver den danske avisen Politiken.
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/12/09/520626.html

Ifølge statistikken feilhåndterer SAS 1,6 prosent av all bagasje. Dersom hver passasjer sjekker inn én koffert, tilsvarer det rundt 488.000 kofferter i året.

Vil tro at det er litt i drøyeste laget å regne med at hver passasjer har med seg en koffert. Mange som reiser frem og tilbake samme dag.
Men for all del...det rotes bort for mye baggasje!
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Hvor ligger BA på denne listen?
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Blir feil å si at SAS roter bort en halv million kofferter. Vil tro at 75% av disse koffertene er transferbags, og sen innsjekk eller forsinkelser underveis er en medvirkende årsak, og kanskje ikke SAS sitt ansvar. SAS har et stort nettverk hvor man kan sjekke inn baggasje helt til destinasjon,uten å ta ut baggasjen på hver mellomlanding for så å sjekke inn på nytt slik mange billigselskaper har som praksis.
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Blir feil å si at SAS roter bort en halv million kofferter. Vil tro at 75% av disse koffertene er transferbags, og sen innsjekk eller forsinkelser underveis er en medvirkende årsak, og kanskje ikke SAS sitt ansvar. SAS har et stort nettverk hvor man kan sjekke inn baggasje helt til destinasjon,uten å ta ut baggasjen på hver mellomlanding for så å sjekke inn på nytt slik mange billigselskaper har som praksis.


Hvis sen innsjekk er årsak til at bagasje ikke kommer frem, burde de ikke da ha den deadline for innsjekk som var tidlig nok til at bagasjen kommer med?
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Hvis sen innsjekk er årsak til at bagasje ikke kommer frem, burde de ikke da ha den deadline for innsjekk som var tidlig nok til at bagasjen kommer med?

Deadline er i dag 30 min. Du skal være FERDIG innsjekket senest 30 min før STD. ....betyr ikke siste oppmøte 30 min før STD... Men helt feil å si "SAS roter bort". Som det helt riktig er påpekt her så er det veldig mye transfer bagasje,fly er forsinket inn og det blir for liten tid i transfer. Ideelt sett burde nok en del connection tider vært mye lengre på en del flyplasser/for en del ruter,men flyselskapene veier nok dette om mot salg/inntekt og evt utgift med bag/pax irr.
Vi som jobber tett med savnet/forsinket bagasje ser likevel at noen enkle tiltak kunne vært innført (..bortsett fra lengre cnx tider..). F.eks noe så enkelt som navnelapp. Det burde vært påbudt å ha navnelapp utvendig og invendig på all innsjekket bagasje. Det står mange tusen kolli bagasje rundt omkring i verden som ingen vet hvem eier....pga av ingen navnelapp eller info inni bagasjen om eier osv. Bagasjetagger kan bli slitt av i sorteringsanlegg,ved lasting/lossing osv. ....en del tagger blir og satt feil på kofferten/baggen av passasjerene selv (automatinnsjekk..) og løsner før den er kommet gjennom sorteringsanlegget.... Navn på sine eiendeler burde være en selvfølge....
Men så lenge den menneskelige faktoren er med i bildet så vil det naturligvis også bli gjort feil. :)
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Hvis 500000 kofferter ikke kommer fram, hvor mye er dette i kostnader for selskapet?
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Hvor ligger BA på denne listen?

Langt nede. BA roter bort ca dobbelt så mange kofferter som SAS.

Se side 3 i Q3 2007 rapporten fra AEA

http://files.aea.be/RIG/SerQlty/Consumer/DL/CR07-Q3.pdf

Som man ser er det KLM, BA, Alitalia og TAP som er de dessidert værste flyselskapene til å rote bort baggasje.

Snittet for AEA medlemmene var at 1,8% av all bagasje forvant/ble forsinket i Q3 2007, så med 1,6% lå faktisk SAS over gjennomsnittet
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Da vil det i gjennomsnitt ca kosste 500000000.
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Ta bort en null;)

500.000.000 blir mer riktig da man regner 1000kr per koffert

Er det 1000 kr per koffert flyselskapet er ansvarlig for, eller er det det selskapet regner med at innhold/koffert er verdt....? Om det er førstnevnte så er det kanskje et regelverk som regulerer dette. om det er sistnevnte så vil vel ofte en tom koffert vært verdt mer enn den summen.... (men alle fornuftige reisende har selvsagt en god reiseforsikring som kan dekke innholdets verdi)
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

Er det 1000 kr per koffert flyselskapet er ansvarlig for, eller er det det selskapet regner med at innhold/koffert er verdt....? Om det er førstnevnte så er det kanskje et regelverk som regulerer dette. om det er sistnevnte så vil vel ofte en tom koffert vært verdt mer enn den summen.... (men alle fornuftige reisende har selvsagt en god reiseforsikring som kan dekke innholdets verdi)

1000kr per koffert er vel en tommelfingerregel på kostnadene per koffert som blir forsinket/blir borte. Husk at disse tallene ikke representerer antall kolli som forsvinner for alltid, men det totale antall kolli som ikke ligger på båndet når man ankommer sin sluttdestinasjon. Og normalt vil mesteparten av bagasjen dukke opp igjen, men 1000kr er da ca det flyselskapene da må beregne i ekstra utgifter
 
Re: SAS surrer bort en halv million kofferter i året

I februar iår hadde SAS utgifter på ca. 100 000 kr. bare på crewbagasje som ikke kom til OSL sammen med crew via CPH. I tillegg kommer utgifter til crewbagasje på utestasjon for crew via CPH. Heller ikke her har det vært noe å rope hurra for. Å tilbringe et weekendstopp i f.eks. NRT bare iført uniform er ingen højdare. Jeg har sendt bagasje via CPH kun en gang mens jeg har fløyet langt. Den bagen hadde en 30-timer lengre reise enn meg!
 
Back
Top