SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse - Status

L-1011

ScanFlyer Gold
SAS ledning funderar på hur man ska ersätta flottan med Boeing 737-700 och A319 som tar 142 repektive 150 passagerare. A320Neo med 180 stolar är för stor och CRJ-900 med 90 stolar är för lite.
Valet står mellan Airbus A220-200/300 och Boeing Brazil Embraer 190/195 E2.

Det nya pilotavtalet begränsar hur mycket wetlease SAS kan använda och valmöjligheterna är begränsade.
Kommer vi få se ett nytt "SAS regional" ta form?


https://e24.no/boers-og-finans/i/Jo...t-etter-nye-regionalfly-vi-maa-ha-en-loesning
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

The return of SAS Commuter?
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Kan man tenke seg at man f.eks gikk for begge typer A220? Og erstatter CRJ og ATR produksjonen også?

Forstår at minste flyet blir noe stort. Men vil gi en stor fleksibilitet.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Kan man tenke seg at man f.eks gikk for begge typer A220? Og erstatter CRJ og ATR produksjonen også?

Forstår at minste flyet blir noe stort. Men vil gi en stor fleksibilitet.

Som du selv er inne på, da blir nok flyet for stort. Dessuten er CRJ og ATR enklere å outsource 100% som i dag
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Kan man tenke seg at man f.eks gikk for begge typer A220? Og erstatter CRJ og ATR produksjonen også?

Forstår at minste flyet blir noe stort. Men vil gi en stor fleksibilitet.

Ersätta 70 stolars ATR-72 och 90 stolars CRJ-900 med 120-130 stolars A220-100 tror jag är ett "No Go" och det är inget som nämns heller.
Det är 737-700 och A319...det gäller och det är ju 25-30 flygplan totalt. För dessa känns A220-300 och EMB-195E2 som de enda tänkbara alternativen.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Som du selv er inne på, da blir nok flyet for stort. Dessuten er CRJ og ATR enklere å outsource 100% som i dag

Hvorfor er de lettere å outsource? Fagforeningene?

Jeg tenkte nemlig at hvis man klarte seg med A220, så kunne man ta alt inn i det nye selskapet. Og få fagforeningene mer med på laget.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Ersätta 70 stolars ATR-72 och 90 stolars CRJ-900 med 120-130 stolars A220-100 tror jag är ett "No Go" och det är inget som nämns heller.
Det är 737-700 och A319...det gäller och det är ju 25-30 flygplan totalt. För dessa känns A220-300 och EMB-195E2 som de enda tänkbara alternativen.

Tja, hvis driftskostnaen på A220 er lav nok, så dekker man fort inn gapet på 30 stoler. Dessuten kan man kanskje leke litt mer med ruteplanen.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Gikk man ikke all-in på Airbus? Da sier vel svaret nesten seg selv (A220)?
Tviler på at man etter alt styret med å fase ut en flytype fra Boeing så faser inn en ny i samme segment, poenget var vel å gå all-in på én produsent såvidt jeg husker.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Gikk man ikke all-in på Airbus? Da sier vel svaret nesten seg selv (A220)?
Tviler på at man etter alt styret med å fase ut en flytype fra Boeing så faser inn en ny i samme segment, poenget var vel å gå all-in på én produsent såvidt jeg husker.

Ja, men 220 er jo ikke på noen måte kompatibel med 320-serien da det jo er et helt annet fly (CS-serien som de fortsatt er sertifisert som. A220 er kun et markedsføringsnavn).

Men Boeing har ikke mye å tilby i dette segmentet. Embraer er nok det eneste realistiske alternativet. Sukhoi, Mitsibushi og Kina-fly er neppe aktuelle.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

SAS Snowflake gjennoppstår med andre ord.....

Er ATR og CRJ for små fly pr i dag?
Men det er vel erstatning for markedet som er større enn ATR/CRJ som påvirkes her(A319, 737-700), og er i kostnadsbasen til SK i dag, så det er ny flytype og nye kostnadsbesparelser de vil frem til...
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

SAS Snowflake gjennoppstår med andre ord.....

Er ATR og CRJ for små fly pr i dag?
Men det er vel erstatning for markedet som er større enn ATR/CRJ som påvirkes her(A319, 737-700), og er i kostnadsbasen til SK i dag, så det er ny flytype og nye kostnadsbesparelser de vil frem til...

Som det står - det blir et kraftig hull mellom 100 og 180 seter .. Noe må inn der.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Dagens DN (betalingsmur):
https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...tt-flyselskap-en-krigserklaring/2-1-718800?_l

Fra ingressen:
"SAS ser på muligheten for å bestille en helt ny flytype med færre seter om bord enn dagens SAS-fly. En fremtidig bestilling handler om 20 til 30 nye jetfly med 120–150 seter hver, og som skal betjene ruter hvor den vanlige «arbeidshesten» rundt omkring i Europa – Airbus A320 (180 seter) – er for store. Det skapes et slikt behov fordi selskapet kvitter seg med mindre Boeing 737-fly i år og de kommende årene. SAS-ledelsen ønsker å legge de nyeste flyene inn i en «selvstendig enhet» – altså et eget flyselskap. Om selskapet skal eies av SAS selv, eller om flyene leies inn av andre, er uklart."

Nå blir det liv.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Kapasitetsproblemet til SAS er ikke borte tross redusert flyaktivitet. Selskapet vil før eller senere bli nødt til å velge en maskin i ´mellanstorlek`i gapet mellom CRJ-900 og A320.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13797

Ja, senest i den nye restruktureringspresentasjonen til SAS nå i juni så var dette spesifikt nevnt, så de er fortsatt klar over denne utfordringen. Så få man se hvordan de etterhvert velger organisere dette. Men først må de få inn <12mrd i ny midler
 
Back
Top